Avel på äldre sto

Madick

Trådstartare
Vad är det som avgör om ett sto är för gammalt för att betäcka om hon inte fått föl tidigare? Om veterinären tittar, vad tittar den efter då? Vilka problem kan uppstå?
 
Sv: Avel på äldre sto

När jag betäckte mitt 18åriga sto så kollade veterinären livmodern.
Att den hade stuns och kändes pigg och tillverkade ägg.
 
Sv: Avel på äldre sto

Det som spelar in är hur gammal men menar med gammal. Men bäst före datum för ett sto i avel är 16 år. Efter det börjar åldersförändringarna komma i livmodern. Dessa kan göra så att:
- det blir svårare att få henne dräktig.
- risken för avlossning av moderkakan ökar.
- stoet lättare resorberar eller kastar.
- att fostret inte får så mycket näring som det behöver.
Lägg märke till att jag har skrivit kan, för det är så att det kan gå hur bra som helst också precis som att samma saker kan hända med ett yngre sto. Så det man mest ska vara medveten om är att ett försök att betäcka kan komma att kosta en del ekonomiskt och om man har otur utan att det blir något föl.

En annan bit att tänka på är hur stoet är i kroppen, för det brukar vara det som är det vanligaste orsaken till att man tar ett sto ur avel. Har hon svårt att resa sig efter att hon har legat innan betäckning så kommer det inte att bli bättre under dräktighet och fölning. Mardrömmen är ju att bli stående med en frisk nyfödd fölunge och ett sto som inte kan resa sig. Så förutom den ekonomiska biten och de ökade riskerna bör man veterinärundersöka stoet så att hon är i skick att klara en dräktighet och fölning.
 
Sv: Avel på äldre sto

Ja hon sa att mitt stos livmodern kändes lite "torr", unga har lite mer stuns.
Dock gick allt bra.

Äggen kollades innan seminering, att hon satte och släppte fullstora ägg vid brunst.
 
Sv: Avel på äldre sto

Det stoet jag tänker på kommer vara 20 år i vår. Pigg och glad och både ligger och sover varje natt och rullar sig smidigt i leran (suck). Det är dessutom en ponny om det spelar någon roll, arabkorsning.
 
Sv: Avel på äldre sto

Om stoet är i bra kondition så jag själv i alla fall vågat på så långt som till undersökning och provtagning på stoet som normalt gör innan betäckning. Då får du ju svar på om har ägg och ifall hon skulle ha någon infektion. Vilket ston kan ha utan att det märks på utsidan så att säga, men som är förödande om man vill betäcka och ha dräktigt. Ett sto som är så gammalt kan ja ha gått ihop med betäckande valack tidigare och i värsta fall ha fått kroniska besvär. Skulle det vara fallet så är ju en betäckning helt bortkastade pengar.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: Mabuse
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
787
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp