Avdelningen dumma frågor... :/

T

Tiagirl

Tappar dom pälsen?! Amber ser ut som en lopphög.
Fläckvis tappar hon pälsen(fuxfärgad)och ut växer det vit päls... Såna partier i olika storlekar har hon över hela kroppen nu.

När hon föddes var hon fux med mkt stickel på bakdel och i ansiktet men att fälla ut redan och bli vit kan hon väl inte?

Sen så undrar jag om nån har nåt som verkligen brukar vara favoritmums för föl? Har ju så svårt att locka till mig henne, hon kan sträcka sig till att komma fram å nosa på mig och sen går hon.
Jag tänkte jag skulle bli en kul tjej :D så hon vill vara med mig! Och bli glad när man kommer; som mamman som kommer i full trav och gnäggar bara man ropar lite!

Hon är så otroligt egen, struntar fullständigt i mig. Mamman är ganska ointressant hon med utan hon stannar kvar i hagen om jag ska leda in dom i stallet(för social träning ;) )och bryr sig inte nämnvärt om att dom är skilda åt en timme.

När verkar man en ung häst första gången?
Börjar känna lite panik över allt det där då jag inte ens får komma fram till henne för att klappa henne utan att det är ju bara såååå onödigt och killigt.
:crazy: :cool: :crazy: :(
 
Sv: Avdelningen dumma frågor... :/

För 3 år sedan så fick vi ett hingstföl med underbar vacker glödande röd päls. När han var någon månad gammal och släppte fölpälsen så blev han kritvit på kroppen och röd på huvudet. Han är idag konstantskimmel.
Verkar fölet gör man tidigt, min hovis har kollat in de äldre fölen och verkat en av dem, de andra 2 behövdes inte göras på några veckor. Jag håller i dem samt stödjer rumpan lite så de får hjälp med balansen.
De föl som är svårflörtade brukar jag ta in och binda upp med mamman i gången. Först nochalerar jag dem medan jag borstar mamman. Sen tar jag en piggborste och skrubbar lite på rumpan, kliar på halsen. Efter ett tag så tycker de att det är helt okej att man berör dem och då fortsätter jag med huvud och mage samt benen.
 
Sv: Avdelningen dumma frågor... :/

Welsh skrev:
För 3 år sedan så fick vi ett hingstföl med underbar vacker glödande röd päls. När han var någon månad gammal och släppte fölpälsen så blev han kritvit på kroppen och röd på huvudet. Han är idag konstantskimmel.
Verkar fölet gör man tidigt, min hovis har kollat in de äldre fölen och verkat en av dem, de andra 2 behövdes inte göras på några veckor. Jag håller i dem samt stödjer rumpan lite så de får hjälp med balansen.

Vad menar du med tidigt då? Hon är två månader nu.
 
Sv: Avdelningen dumma frågor... :/

Welsh skrev:
De föl som är svårflörtade brukar jag ta in och binda upp med mamman i gången. Först nochalerar jag dem medan jag borstar mamman. Sen tar jag en piggborste och skrubbar lite på rumpan, kliar på halsen. Efter ett tag så tycker de att det är helt okej att man berör dem och då fortsätter jag med huvud och mage samt benen.

*förvirrad* Nu var det helt plötsligt mera text... Nåja.

Grejen är ju att nu vägrar hon följa med ju!!! Thif kan ju gå ifrån henne, jag kan vanka runt runt utanför grinden för att hon ska bli nyfiken att följa efter men nä. Hon tycker hon står så bra i hagen så. Även när vi försvinner runt hörnet ner mot stallet så nöjer hon sig med hagen.
Får nog ta med alla jag känner och så fösa henne ut genom grinden och sen ner till stallet och så får dom stå inne till hon blir stor. *muttrar*
 
Sv: Avdelningen dumma frågor... :/

Vill gärna att hovis ser dem innan 4 v ålder, tidigare om man ser att de har något som bör korrigeras.

Visst är det irriterande med sådana fölungar. Vår ena hingstföl, 2 v gammalt stannade hellre kvar i hagen med hingsten än att följa med morsan in. Nu får de stå i en liten hage för sig själva någon vecka för att få mer kontakt med fölet.

Vad händer om du sitter i hagen? Blir en lille inte nyfiken på dig då?
 
Sv: Avdelningen dumma frågor... :/

Hon struttade runt i stallgången när Thif verkades för en fyra veckor sedan; antar att hovis sagt nåt för jag kan tänka mig att det är en yrkesskada att automatiskt titta på hovar... Så jag hoppas dom verkar ok. Dom duger då till att springa, skutta och hoppa med! :D
Det är dags den 17 juli igen och då kan jag ju ha försökt kedja fast henne inne! Fölis alltså! ;)

Ger ju Thif mat i hagen varje dag, då brukar jag sätta mig en bit ifrån och då brukar hon smyga runt mig och komma upp bakom mig så man känner någon som flåsar en i örat och så nafsar hon lite i mitt hår. Brukar vända på mig då och då står hon bara och tittar på mig och sen går hon. *suck* Hon nosar på mina händer om jag stäcker fram dom men jag är liksom inget kul alls.

Idag shoppade jag loss och köpte en rosa hink *asg* till henne, den var lite spännande två sekunder. Fanns ju lite betfór och krafft i men det var inget hon villé ha. Hon har aldrig visat nåt intresse för Thifs hink heller. Hon nosar på saker jag lägger i hagen som tex borstar, medel, grimskaft men går sen.
 
Sv: Avdelningen dumma frågor... :/

Varje år brukar vi få ett sådant föl. När sommaren är slut brukar vi få driva föleländet ur hagen och ner till stallplan. Jag är alltid lika glad när ett sådant föl blir sålt:rofl:
 
Sv: Avdelningen dumma frågor... :/

Hade ett sånt föl förra året som dessutom fick halva nosen avbiten så han blev oerhört rädd om huvudet också.
Min erfarenhet är att det bara är att nöta på att ha grimma på varje dag och klia, borsta och lyfta hovar.
Jag fick hålla på i 5 mån innan han blev helt tam, får räkna bort när han stod hos hingst och på Strömsholm.
Idag är han såld och världens gosigaste unge, kommer springandes när ägaren visar sig i hagen.

Hingsten som föddes i år är lite lika (samma pappa), innan han åkte till hingst så höll jag på varje kväll och visst blev han tamare men inte helt. Fortsätter när dom kommer hem och han kommer troligtvis att bli lika mysig som bror sin.

LYCKA TILL OCH KÄMPA PÅ:banana:
 
Sv: Avdelningen dumma frågor... :/

Min erfarenhet av sådana fölungar, är att man får helt enkelt "tvångshantera" dem. Ta hjälp med att fösa in henne med mamman i boxen, ta på grimma, bind upp och klia lite. Varje dag.
Hovarna hade jag inte väntat med om jag var du. Fölungars hovar växer FORT, och hålväggar o dyl bildas fortare än du hinner blinka.
Här verkar vi dem vid 4 veckors ålder, och fortsätter sedan var 4:e vecka.
Precis som welsh säger, så får man en sådan varje år... Fast i år är inte den skygga så väldigt skygg, utan börjar bli ganska social....
 
Sv: Avdelningen dumma frågor... :/

Svar till er alla!

Det där med att binda upp och leda... :crazy:
Nu är det nog en 3-4 veckor sen jag öht provade att leda henne. Ehm... Hade mkt klart för mig hur jag skulle göra osv. Bara det att ingen beskrev vad man gör när fölet(som helt plötsligt känns som en 700 kg vildhäst...)backar tills hon ramlar. Eller bara går, för varje gång jag höll emot så fick hon panik och reste sig.
Tyckte vi var redo för den biten; att ut och gå alltså för grimman var på, det gick att klappa henne i boxen, hon var inte särskilt rädd av sig osv.
Hon är exakt likadan nu som innan så jag tror inte hon har blivit särskilt rädd av händelsen och som jag skrev, i boxen går allt lättare. Bara det att nu kommer vi ju inte dit! :cool:

Ang hovslagaren... Jag ska hålla ögonen efter honom för han är där tittsomtätt men den biten hade jag inte haft en tanke på.

Tack för era svar! Nu blev jag lite mer sporrad att fortsätta, har känt nån vecka nu att det känns helt hopplöst för hon är så stursk och kavat.
 
Sv: Avdelningen dumma frågor... :/

Jag tycker att de går lättast att leda när de kan stå uppbundna. Bind henne med en löpknut inne i boxen, bind upp mamma bredvid. Stå bakom henne så att du kan ge henne en knuff i baken om hon börjar dra bakåt.
När hon har lärt sig att ge efter för trycket från grimman, är det lättare att leda. Lägg en repslinga runt baken på henne, så att du kan få drivningen bakifrån, istället för att dra i grimman. Alternativt ha en medhjälpare som går bakom. Om hon vill rusa framåt/resa sig, tryck grimskaftet neråt/ bakåt/ bort från hästen. (Om du har fölet på din högra sida, och grimskaftet i din högra hand, tar du höger hand mot ditt vänstar lår.) Bäst är nog om du har någon som är van vid att leda vilda fölungar som kan hjälpa dig första gångerna. De lär sig fort, men om fölet är så stor som din, och så ohanterad, kan det krävas lite teknik i början.
Det blir nog bra ska du se, men ta tag i det direkt. Gör många korta lektioner. Du kan ju låta de stå i boxen ett par timmar om dan, och ta många femminuters pass under de där två timmarna. På ett par dar bör hon definitivt vara redo för att lära sig gå i grimskaft.
Lycka till!
 
Sv: Avdelningen dumma frågor... :/

Årets värsting lägger sig sonika ner när han inte får sin vilja igenom. Han vill inte bli ledd. Jag har sonika gjort så att jag binder fast honom i stoets sele och tömkör henne. När han stannar så petar jag med pisken i rumpan, då går han framåt. Andra gången så fick en stalltjej leda honom när jag tömkörde så han kände och såg att det var hon som bestämde vägen. När han försökte lägga sig ner var jag påpassligt där med piskänden igen:devil: När vi skulle ut i hagen så fick stalltjejen leda både sto o föl och jag gick efter. Han gick som en ängel ner till hagen och vi fick både klappa och klia. Återstår att se om han minns något i dag när vi ska ut på promenad. Han kickar om man knuffar med handen och sätter sig om man lägger slinga runt rumpan. Peta med piskänden funkar på denna lill a:devil:
 
Sv: Avdelningen dumma frågor... :/

*kl*

TACK för era svar... Igår fick jag med henne in, hon tyckte väl det var läskigt att vara kvar själv med stora hästen som jag flyttat in istf fölstoet som stod där innan. Vet inte varför det blivit rotation men då kan mina hästar gå ihop.
Kom lägligt en person som kunde sjasa på första biten bakom så hon inte vände och i stallet och in i boxen gick det i rasande fart!
Där inne gick det bra med klappning och kelning och grimmbyte osv.
Eller bra och bra, det gick för hon inte kunde ta sig nånstans för kul tycker hon det inte är.

Var lite mera bestämd och var inte så mesig för att "ta i" lite mera istället för det plottriga jag gjort innan för jag varit rädd att jag kanske förstör henne... Men det här sättet var mkt bättre.

Som någon skrev att ha dom inne i två timmar har jag ju lite såvrt för då jag bor flera km bort men jag passade på igår att lämna dom efter lite "träning" och gå upp i hagen och leta grimmor *suck* och mysa med stora hästen och sådär. Sen tillbaks till Amber.

Även ute sen fick jag klappa henne när hon diade, förr har hon krupit ur skinnet och försvunnit som ett litet streck, nu stod hon kvar...

Så nu känns allt mkt bättre och man får väl helt enkelt skriva av sig om man behöver peppning!! Det verkar ju inte som om jag har den värsta iaf!!!! Hon står ju på benen!!!;)

26%20037.jpg


Så är det ju den här förskräckliga pälsen! Tror ni hon kommer bli vit redan till hösten?? Huvets fällning har resulterat i mkt mörktgrå päls så det är inte vitt... Men det andra röda på kroppen som lossnat har ersatts av vitt...
Men om hon blir vit kan hon ha den rosa grimman! *flinar* :D
 
Sv: Avdelningen dumma frågor... :/

Hej,

jag har också en som håller på att "skimmla" till sig, 7 veckor, född härlig fux, nu grå på nos, runt ögonen, öronens baksidor, vid hasar, lår o lite här o där, kommer ganska fläckvis.
Härligt, önskade mig en skimmel. Tyvärr ingen färsk bild. Kanske ska ut o fota.
 

Liknande trådar

Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 232
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp