Australian Kelpie?

Puffindog

Trådstartare
Hej,

Jag sitter redan i förtid och sitter och planerar inför en andrahund som jag planerar att skaffa om kanske sisådär tre-fyra år, en hund jag kan träna och tävla med i bruks och förhoppningsvis nå rätt så långt med. Den rasen jag har tittat på och är väldigt inne på är Australian Kelpie som jag tror skulle passa mig helt perfekt. :love:

Är det någon här som har en kelpie eller känner till dom? Erfarenheter? Åsikter? Positivt och negativt?

Jag har försökt kontakta Kelpie-uppfödare men verkar inte få några svar, så jag skriver mig en liten tråd här istället. :D Har hittills som sagt en Norsk Lundehund som är mest för sällskap, men testar mig in i hundsportsvärlden lite med (dock har han en mycket mindre arbets- och träningslust än mig). Det behövs nog införskaffas en fellow arbetsnarkoman!

Jag har min andra kelpie just nu. Kan svara mer senare, hinner inte just nu för vi ska iväg och träna.

Nu är jag hemma igen och ska försöka svara lite angående kelpien.

Kelpien är en ganska spretig ras och det finns lite olika typer av kelpie. Det finns de med mer skärpa än andra och det finns de som är mer galna än andra. En kelpie ska vara en fartfylld och energisk ras och vissa individer är det ännu mer än andra. Var tydlig mot uppfödaren vad du är ute efter.

Jag älskar kelpien som ras och deras galenskap. Min nuvarande är dock inte rastypisk och hon är rätt lugn av sig men så ska de inte vara. Min tjej är en underbar hund men inte representativ för rasen.

En kelpie behöver och ska få arbeta. Är man inte beredd på att träna och aktivera sin hund så är kelpien inte rätt ras. Man kan träna nästan vad som helst med en kelpie och rasen tävlar i de flesta grenar.

Nu är jag hemma igen och ska försöka svara lite angående kelpien.

Kelpien är en ganska spretig ras och det finns lite olika typer av kelpie. Det finns de med mer skärpa än andra och det finns de som är mer galna än andra. En kelpie ska vara en fartfylld och energisk ras och vissa individer är det ännu mer än andra. Var tydlig mot uppfödaren vad du är ute efter.

Jag älskar kelpien som ras och deras galenskap. Min nuvarande är dock inte rastypisk och hon är rätt lugn av sig men så ska de inte vara. Min tjej är en underbar hund men inte representativ för rasen.

En kelpie behöver och ska få arbeta. Är man inte beredd på att träna och aktivera sin hund så är kelpien inte rätt ras. Man kan träna nästan vad som helst med en kelpie och rasen tävlar i de flesta grenar.

Dom uppfödarna jag har tittat på verkar föda upp hundar för både bruks och utställning, och när jag försöker kontakta någon är jag rätt så tydlig att jag vill ha en hund att träna och aktivera med. :) Låter som min sorts hund, för i nuläget känns det mer som att hunden jag har inte aktivterar mig nog när det kommer till mitt intresse i träning och hundsport, :angel: Jag växte upp med arbetande vallhundar så jag kanske är van vid mer av den farten i hund.

Vad tycker du att man ska vara försiktig med när det kommer till val av kelpie? Uppfödarna häromkring verkar rätt så noga med MH och det ser oftast bra ut, men MH ska ju se olika ut enligt ras. I runt vilken storlek brukar en kelpie hamna på? Det jag har sett och läst om hittills så verkar kelpien helt ligga i mitt önskade storleksformat på hund (det som min nuvarande hund runt också ligger på). De flesta brukshundsraser verkar vara rätt så stora, med kelpien är jämfört normalt relativt liten i mankhöjd?

Kelpien är inte uppdelad i arbete och utställning som många andra arbetande raser så det är inte ovanligt med hundar som går bra både i bruks och utställning.

Det jag tycker man ska se upp med hos kelpien är stress, problem med hantering och skärpa.

Min tik är väldigt liten med sina 40 cm i mankhöjd. Tikarna ska vara från 43 cm. Vissa hanar kan bli ganska stora men inte så stora som de flesta andra bruksraser. På fb finns gruppen Svenska Kelpies som jag rekommenderar. Där brukar frågan om hur stora folks kelpies är ska upp.

Kelpien är inte uppdelad i arbete och utställning som många andra arbetande raser så det är inte ovanligt med hundar som går bra både i bruks och utställning.

Det jag tycker man ska se upp med hos kelpien är stress, problem med hantering och skärpa.

Min tik är väldigt liten med sina 40 cm i mankhöjd. Tikarna ska vara från 43 cm. Vissa hanar kan bli ganska stora men inte så stora som de flesta andra bruksraser. På fb finns gruppen Svenska Kelpies som jag rekommenderar. Där brukar frågan om hur stora folks kelpies är ska upp.

Låter perfekt för mig som också sysslar lite med utställning.

Jag får lära mig att lära MHs, men hittills är många mest öppna om att sina hundar har 1:a på skott (vilket är en bra grej). Har det inte också lite med träning att göra när dom är som valpar? Jag växte ju upp med en "stressig" ras (BC), och det var för det mesta ren träning att stressa ned, koppla av och ha en ordentlig av/på-knapp. Skärpa kan ju vara något helt annorlunda förstås.

Jag har gått med i gruppen och väntar på att bli godkänd, :) hane är ju det som det kommer att bli, men de verkar absolut inte hamna i 40kgs-klassen som en hel del brukshundar brukar hamna i.

Visst har det till viss del med träning att göra men träningen bli så mycket enklare om hunden inte är lättstressad från början. Att träna passivitet är en sak, att träna bort stressbeteende är en annan.

Min hund har 2:a på skott, hon är inte skottberörd. Vi ska göra MT i höst, blir spännande att se vad hon får på skotten då.

Visst har det till viss del med träning att göra men träningen bli så mycket enklare om hunden inte är lättstressad från början. Att träna passivitet är en sak, att träna bort stressbeteende är en annan.

Min hund har 2:a på skott, hon är inte skottberörd. Vi ska göra MT i höst, blir spännande att se vad hon får på skotten då.

Det är rätt så sant, jag måste kolla igenom olika mentaltester i SKKs hunddata.

Kelpies är underbara hundar, men inte för vem som helst. Tycker @snorp har gett bra svar.

De verkar lite speciella, :D men de verkar vara en perfekt ras för mig annars för en brukshund. Andra verkar alldeles för stora eller för skarpa, och/eller tilltalar mig inte alls i utseendet.

Kelpien är en toppenras om man får rätt individ. Håller med om det @snorp skriver. Har själv en med en del sociala rädslor och det är inte kul :-(

Om mentalitet och MH finns en del på rasklubben hemsida att läsa, bland annat en idealprofil på MH, LÄNK det är mycker mer än skotten som är intressant på ett MH. Det är inte ovanligt att de hundar med 1 på skotten vid MH utvecklar skotträdsla senare i livet eller har andra mentala "problem", därför är det viktigt att titta på betydligt fler parametrar än resultatet på skotten hos den enskilda individen. Viktigt är att hunden är socialt trygg och kan avreagera, och inte enbart individen som ska gå i avel utan även merparten av kullsyskonen. Statistik på hela kullar går att få från rasklubben via avelskommittén där jag är en av medlemmarna.

Senast ändrad:
Det är rätt så sant, jag måste kolla igenom olika mentaltester i SKKs hunddata.

De verkar lite speciella, :D men de verkar vara en perfekt ras för mig annars för en brukshund. Andra verkar alldeles för stora eller för skarpa, och/eller tilltalar mig inte alls i utseendet.
Skulle jag ha tid med en arbetshund skulle jag genast köpa en kelpie.

Kelpien är en toppenras om man får rätt individ. Håller med om det @snorp skriver. Har själv en med en del sociala rädslor och det är inte kul :-(

Om mentalitet och MH finns en del på rasklubben hemsida att läsa, bland annat en idealprofil på MH, LÄNK det är mycker mer än skotten som är intressant på ett MH. Det är inte ovanligt att de hundar med 1 på skotten vid MH utvecklar skotträdsla senare i livet eller har andra mentala "problem", därför är det viktigt att titta på betydligt fler parametrar än resultatet på skotten hos den enskilda individen. Viktigt är att hunden är socialt trygg och kan avreagera, och inte enbart individen som ska gå i avel utan även merparten av kullsyskonen. Statistik på hela kullar går att få från rasklubben via avelskommittén där jag är en av medlemmarna.

Tack för alla tips! :D Jag ska kolla igenom.

Skulle jag ha tid med en arbetshund skulle jag genast köpa en kelpie.

Jag har mycket tid, och djuren är i princip min enda hobby, :) så nu blir det till att jag spenderar en hel del "tråktid" eftersom den hunden jag har är långt ifrån en träningsgalen arbetsnarkmoman, men jag vill inte heller ha ett nervvrak.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka