ättika - vattenlevande djur

tanten

Trådstartare
När jag fick hem ett lass grus förra året följde det med oändliga mängder kardborrefrön vilket lett till att jag har en tät matta blad invid bäcken. Jag hatar kardborrar!

RoundUp är otänkbart eftersom det är invid vatten, men funkar ättika?
Dvs hur giftigt är ättika för vattenlevande organismer? Jag har ju inte tänkt skölja hela strandkanten utan spreja på bladen.

"R36/38 Irriterar ögonen och huden
Bedöms ej som miljöfarligt ämne, då ättiksyra är lättnedbrytbar och inte bioackumuleras i vattenmiljön (bryts ner till vatten och koldioxid). Större lokala utsläpp kan dock ha skadlig eller störande inverkan på miljön genom pH-förskjutning."

Så står det på min ogräsättikas säkerhetsblad. Gick och kollade.

Hej,
Vilken koncentration tänker du använda ?
Jag kan gå in i en databas över Säkerhetsdatablad och kolla vad som står skrivet om hur ättiksyran evt. påverkar vattenlevande organismer.

Hej,
Vilken koncentration tänker du använda ?
Jag kan gå in i en databas över Säkerhetsdatablad och kolla vad som står skrivet om hur ättiksyran evt. påverkar vattenlevande organismer.
Tack!
Jag har vanlig ättika som jag tänker späda. Berätta gärna vid vilken koncentration det blir farligt :)

Grejen är alltså att jag inte tänker dränka mark och växter utan spreja på bladen och hoppas att det hjälper. Det torde betyda att den ättika som når marken och sedan regnar ner till vatten blir väldigt väldigt utspädd?

Vid koncentrationen 47 mg/l vatten kan man få effekt på hinnkräfta.

Med din beskrivning av hur du tänkt använda det kan jag inte tänka mig att det kan bli så höga koncentrationer. Spraya på du!

Vanlig ättika, menar du då Perstorps 24%-iga, eller Whilborgs 12%-iga ?

Jag gick in och tittade i jobbets databas på en 20 %-ig. Den är biologiskt nedbrytbar (5 dagar), visst finns det gränsvärden för olika vattenlevande organismer (typ mikroskopiska kräftdjur) med du skall ju dosera på bladen och ej direkt i bäcken. Vi brukar rekommendera våra kunder att späda ned den 75%-iga de köper av oss till 9% om den skall användas för att behandla ogräs mm runt fastigheter (simhallar)

Vill du ha ett SDS (om du ej hittar ett på nätet), så skicka ett PM så fixar jag detta direkt till din mail.

Vanlig ättika, menar du då Perstorps 24%-iga, eller Whilborgs 12%-iga ?

Jag gick in och tittade i jobbets databas på en 20 %-ig. Den är biologiskt nedbrytbar (5 dagar), visst finns det gränsvärden för olika vattenlevande organismer (typ mikroskopiska kräftdjur) med du skall ju dosera på bladen och ej direkt i bäcken. Vi brukar rekommendera våra kunder att späda ned den 75%-iga de köper av oss till 9% om den skall användas för att behandla ogräs mm runt fastigheter (simhallar)

Vill du ha ett SDS (om du ej hittar ett på nätet), så skicka ett PM så fixar jag detta direkt till din mail.
Tack igen!

5 dagars nedbrytningstid låter jättebra. Med den kunskapen borde jag kunna ta Perstorps eller Willborgs direkt på de värsta bladen utan att späda. Hade en gång svag ättiksblandning efter ett vattenbad och hällde det vid trappen. det blev väldigt fint och ogräsfritt :)

Halvkapande av tråd

Funkar det att spraya ättika på ogräs, mestadels av typen våtarv, för att få död på det? 1/3 av potatislandet blev inte brukat detta år då en bekant ville odla där men aldrig gjorde det... Så nu är det bara fullt av ogräs som ser döfult ut... Bor inom vattenskydd så kan därför inte använda något farligt :)

Halvkapande av tråd

Funkar det att spraya ättika på ogräs, mestadels av typen våtarv, för att få död på det? 1/3 av potatislandet blev inte brukat detta år då en bekant ville odla där men aldrig gjorde det... Så nu är det bara fullt av ogräs som ser döfult ut... Bor inom vattenskydd så kan därför inte använda något farligt :)
Borde funka utmärkt - med tanke på det väldigt utspädda som jag hällde ut vid förstubron. Det är träkubbar där och mellan dem har det vuxit maskrosor och diverse ogräs. Alltihop stendog :D

Halvkapande av tråd

Bäst vore nog att sprida med vattenkanna om det är ett större område, visst det kommer på jorden, men det är värre om du andas in arerosolerna, för jag tror inte att du kommer att använda/har till gång till en andningsmask. Använd rejäla gummihandskar typ tjockare diskhandskar och ha alltid på skyddsglasögon så att du inte får stänk i ögonen !

Vad är billigast sättet att köpa ättika för ogräsbekämpning? Dunkar på typ granngården eller har någon koll? Verkade som det var folk med koll här :)
Har grusgång som behöver rensas plus oanvänt odlingsland som jag gärna skulle köra ättika över innan fräsning, så det är ganska många kvm.

Vad är billigast sättet att köpa ättika för ogräsbekämpning? Dunkar på typ granngården eller har någon koll? Verkade som det var folk med koll här :)
Har grusgång som behöver rensas plus oanvänt odlingsland som jag gärna skulle köra ättika över innan fräsning, så det är ganska många kvm.
Kolla på typ Ö&B eller BILTEMA?
Granngården har ordinarie pris och det är dyrt.

Jag köper på Biltema. Fast jag använder mitt och tvätta med, men den ättikan funkar bra till det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka