Y

Yossarian

Hur lång tid brukar man räkna med att det tar en häst att äta upp ett kilo hö? Beroende på storlek? Vanligt balat hö. Ger jag hästen ett kilo hö och mäter tiden det tar säger det ju bara slurk, tre sekunder typ. Jag antar att de äter lite mer sansat på kvällen och natten. Eller äter hästen upp 8 kilo hö på två timmar? :o Jag har ingen möjlighet att kolla.

Hur stor del av dygnet äter en vild häst gräs? Och hur lång tid äter en häst med fri tillgång på hö (när de vant sig)?

Vid fri tillgång till grf torde ett ngt blötare hösilage (inom bra konserveringsintervall alltså) vara bättre än hö? Ur energisynpunkt (överviktsrisk;) ) tänkte jag? Jag vill ha maximal ättid men om möjligt inte alltför mycket MJ. I litteraturen står det mest om minimigivor av ts, men inget om hur lång tid det bö ta hästen att äta, eller vilken kvalité fibrerna bör ha. Vad avgör hästens hälsa i mage och psyke?

(Har btw tyvärr inte möjlighet att ha halm)

Några tankar...?

Sv: Ättider

Det är väl ganska olika. Min häst äter väldigt långsamt. Hon är störst i stallet men långsamast på att äta hö :p

Jag har fått för mig att fullblodshästar äter långsamare än andra hästar. Det är i alla fall så för mig och hovslagaren som har ett arabstuteri.

det är väldigt olika på hästar hur fort de äter.. att araber äter långsammare än andra har jag aldrig hört talas om. jag har sett väldigt glupska araber iallafall;)

Vi ger dom hö ca. kl 20.00....
Kallblods valacken äter upp allt hö till kl. 22.00, då spelar det ingen roll hur mycket man ger honom.... Oftast brukar dom måsta ge honom hö en gång till...

lundborg skrev:
det är väldigt olika på hästar hur fort de äter.. att araber äter långsammare än andra har jag aldrig hört talas om. jag har sett väldigt glupska araber iallafall;)

Det var vad hovis sa iaf och hon har ett helt stall fullt :D emn ajg tror det är rätt individuellt för dem också. Själv har jag ett eng fullblod, hon är ju också långsam och det var därför vi diskuterade det :p

Normalt tar det 40 min för en häst att äta 1 kg hö. (enl SLU)
Mina som har fri tillgång ca 7-20 äter 11 kg/st under den tiden. Sen får dom några kg som natthö. Oftast "slänger" dm i sig maten om den är begränsad, för tänk om kompisen äter upp allas ransoner. Med fri tillgång så vet dom att det finns kvar även när dom har vilat en stund.
En häst i vilt tillstånd äter ca 20 tim/dygn.

Jag mätte min häst i förrgår faktiskt.
20 minuter för 1kg HÖ.
2 kilo tar 1 timme.
3 kilo tar 2 timmar. ca. ett vbl på 17 år med god aptit. Alla mätningarna gjorda i vinterhage med annan häst som är ranghög.

En föreläsning jag var på talade om att varannan timme måste hästarnas käkmuskler vila sig 10-20 minuter. Då passar de på att rulla sig, dricka, leka, sova. sen äta igen 2 timmar.
Hästar äter ju 18 timmar om dagen sover 4. OM de hade fått.

/jenny
/j

Min häst äter upp 3,5 kg hösilage (vet inte torrsubstansen, men det är torrt) på 1 timme, ungefär. Man han äter rätt snabbt också.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 625
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 768
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info