Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ber alltid personen som ringer att specificera vad hen vill veta, och förklara vad det är för typ av tjänst som referenstagningen gäller och vad för egenskaper som de efterfrågar. Stämmer personen in på beskrivningen säger jag att utifrån vad de söker så kan jag mycket varmt rekommendera personen. Om jag nu kan det, såklart. Men det har jag kunnat i alla fall utom ett.Jag har för första gången lovat att vara referens åt en person som jobbat under mig. Jag tycker såklart hen gjorde ett bra jobb annars skulle jag inte sagt ja.
Vad är bra att tänka på, vad ska man undvika? Kom gärna med tips![]()
Jag brukar också fråga personen om hen vill att jag ska lyfta någon speciell egenskap i samtalet med referenstagaren. Sen har jag vid flera olika referenssamtal fått frågan om personernas sweet spot, dvs i vilka jobbsituationer/roller de trivs bäst så det kan vara en idé att fundera igenom.Fråga personen du ska vara referens åt om det är någon särskilt de vill att du lyfter extra.
T.ex kanske tjänsten kräver en väldigt strukturerad person, passa på att nämn att person X är välstrukturerad i telefonsamtalet (om det stämmer såklart).
Jag själv vill gärna läsa jobbannonsen som personen söker för att kunna tänka mig hur personen skulle passa i den rollen.
Tänk ut vad du skulle säga om de frågar efter personens sämsta sida/egenskap. De frågar väl inte så rätt ut utan säger väl något i stil med inom vilket område kan personen förbättra sig/utvecklas. Det blir ju inte trovärdigt om du säger att personen har inga dåliga sidor.
Jag har varit referens några gånger och merparten av dem har personerna i fråga faktiskt inte informerat mig innan. Det innebar att jag blev lite tagen på sängen för jag hade ju inte riktigt reflekterat över vad jag ville få fram. Jag tror jag fokuserade på att ge en ärlig bild av vad arbetsuppgifterna har inneburit, om det funnits särskilda ansvarsområden och hur hen har hanterat det. Nämnt några starka sidor och även något utvecklingsområde (hellre än att benämna det som "dålig sida" som jag ser det). Men då har det varit inom samma bransch, söker personen inom nytt område eller till helt ny roll kanske jag faktiskt skulle fokusera lite mer på egenskaper.
Oj, vilken jobbig överraskningJag har varit referens några gånger och merparten av dem har personerna i fråga faktiskt inte informerat mig innan. Det innebar att jag blev lite tagen på sängen för jag hade ju inte riktigt reflekterat över vad jag ville få fram. Jag tror jag fokuserade på att ge en ärlig bild av vad arbetsuppgifterna har inneburit, om det funnits särskilda ansvarsområden och hur hen har hanterat det. Nämnt några starka sidor och även något utvecklingsområde (hellre än att benämna det som "dålig sida" som jag ser det). Men då har det varit inom samma bransch, söker personen inom nytt område eller till helt ny roll kanske jag faktiskt skulle fokusera lite mer på egenskaper.
Min kompis rekryterar ibland, han ringer inte bara de referenser sökande angett utan letar reda på nuvarande chef och ringer den, även om sökande inte angett nuvarande chef som referens. Jag tycker det är fult (och det har jag sagt till honom) men han sa att ”annars får man ju inget äkta svar”Men fy, så gör man ju inte! Det skulle aldrig falla mig in att ange en referensperson utan att prata med hen.
Senaste eller den som en fortfarande jobbar för är ju sämsta referensen. Den som ringer har ju ingen aning om den referensen pratar illa om personen för att inte bli av med hen eller pratar gott om personen för att bli av med hen.Min kompis rekryterar ibland, han ringer inte bara de referenser sökande angett utan letar reda på nuvarande chef och ringer den, även om sökande inte angett nuvarande chef som referens. Jag tycker det är fult (och det har jag sagt till honom) men han sa att ”annars får man ju inget äkta svar”![]()
...och riskerar att sätta den sökande i en kass sits.Min kompis rekryterar ibland, han ringer inte bara de referenser sökande angett utan letar reda på nuvarande chef och ringer den, även om sökande inte angett nuvarande chef som referens. Jag tycker det är fult (och det har jag sagt till honom) men han sa att ”annars får man ju inget äkta svar”![]()
Exakt vad jag sagt. Hans svar? ”Man ska vara ärlig mot sin chef att man söker nytt”...och riskerar att sätta den sökande i en kass sits.
Vilken rövhattExakt vad jag sagt. Hans svar? ”Man ska vara ärlig mot sin chef att man söker nytt”![]()
Exakt vad jag sagt. Hans svar? ”Man ska vara ärlig mot sin chef att man söker nytt”![]()
Han sätter även sitt företag i en dålig position om det kommer ut vad han gör....och riskerar att sätta den sökande i en kass sits.
...
Är det en person som jag verkligen uppskattat att ha anställd så säger jag ofta något i stil med att det var en ynnest att ha personen anställd och att jag utan att tveka hade anställt hen igen om möjlighet gavs.
Åhfy. Hade en potentiell arbetsgivare gjort så mot mig hade jag tackat för mig och avbrutit processen illa kvickt. Jag har aldrig haft nuvarande chef eller PL som referenser, utan bara kollegor. Jag vill sköta jobbsökande diskret tills jag vet om jag vill gå vidare eller inte.Min kompis rekryterar ibland, han ringer inte bara de referenser sökande angett utan letar reda på nuvarande chef och ringer den, även om sökande inte angett nuvarande chef som referens. Jag tycker det är fult (och det har jag sagt till honom) men han sa att ”annars får man ju inget äkta svar”![]()