Att vara ensam hemma..

Kivina

Trådstartare
hur tycker ni hundar ska bete sig för att vara helt trygga när de är ensamma hemma?

Jag brukar lämna min hund under ett par - tre timmar själv nån/några dagar i veckan när jag åker till skolan. När jag kommer hem så ligger hon oftast i soffan eller står i hallen och väntar (jag antar att det beror på hur djupt hon sover, om hon hunnit vakna till eller inte). Hon har tuggat på lite grejer under en period i höstas, men då backade jag lite i ensamhetsträningen och nu för tiden låter hon saker vara där de är.

Ikväll passade jag på att filma henne när jag lämnade henne själv i ca 20-30 minuter. I korta drag ser jag henne:
1. äta upp den morot jag gav henne
2. Gå till hallen och nosa på jackorna och sen lägga sig vid dörren en kort stund
3. Går till köket och jag antar att hon lägger sig där, ingenting var rört i köket iallafall när jag kom hem.
4. Efter ca 5 minuter kommer hon och lägger sig i soffan och ligger där och vilar nästan hela resterande tid.
5. Kliver ner från soffan och lägger sig på golvet vid biabädden.
6. Jag kommer hem och hon kliver upp för att hälsa på mig.

Alla liggplatser som hon valde under den här korta tiden är vanliga ställen hon brukar ligga på även när jag är hemma. Jag ser ingen direkt oro hos henne, förutom att hon byter plats några gånger - hon rör sig lugnt och ser inte ut att vara uppstressad på något vis.

Hur beter sig era hundar när de är själva om ni har filmat dem? Hur anser ni att en helt trygg hund beter sig när den är ensam hemma?

Sv: Att vara ensam hemma..

Min gamla sch/bc är inga problem alls att lämna hemma ensam ( har aldrig filmat iofs) men min dsg gillar absolut inte att vara ensam....dom är hos min mamma på dagarna och är sällan själva, fast det blir dom ju då o då och det är bättre vid mamma för dom bor i villa om den lille börjar gorma :)...som han gör när han blir själv.

Vår gamling sover mestadels i soffan när han är ensam. Emellanåt sitter han i soffan och tittar ut genom fönstret. Han är världens filbunke 24 timmar om dygnet:p
Den lilla (2år) trivs inte med att bli lämnad, speciellt inte utan den äldre hunden. Hon kommer inte till ro. De få ggr jag lämnar henne så får hon och gamlingen vara instängda i vårt kontor/hundarnas plats. Då funkar det.
För det mesta är hon med mej överallt, till och med på kontoret där jag jobbar.

/LL

Jag filmar min lilla regelbundet, speciellt vid förändrignar (ny bostad, gamla hunden dött osv) eftersom han har haft stora seperationsproblem. Jag vill att de ska vara i vila, kliver de upp för att byta plats,dricka eller sträcka på sig så vill jag att det är lugnt och avslappnat. De får reagera om någon ringer på dörren eller liknande men de ska snabbt kunna coola ned sig.

Hos mitt ex så vill min lilla gärna sitta och spana i fönstret (det gör han när vi är hemma med) med tanke på hans ursprung så ser jag det mest som en berikning så det får han självklart göra, men även där så vill jag att han är LUGN.

Hur ofta han "får" byta plats /ställning innan jag oroar mig för att han är orolig beror på en massa olika faktorer, framförallt värme kontra hans pälslängd och underlaget han är på. Men det ser man oftast på honom.

Jag hade inte varit nöjd med såpass mycket rörelse som du beskriver just nu i alla fall. Men så länge han såg lugn ut så hade jag inte backat, men sett till att han haft bekvämare saker att ligga på hallen.

Senast ändrad:

Av allt att döma så gör han som när vi är hemma.

Sover och dricker vatten. Kommer jag hem tidigare än väntat så hinner jag höra att han hoppar ner från sängen :D

Har aldrig filmat, men det verkar som att det sovs när vi inte är hemma, ibland ligger hon nämligen kvar nyvaken i soffan när vi kommer hem :). Det är så jag vill ha det, lugnt och avslappnat.

Intressant med filmning. Hur gör ni för att rigga upp en kamera och vad för kamera använder ni ?

Jag skulle behövt filma mina då dem tar sig in där dem inte får och ibland leker krig när vi är borta =/

*kl*

Tack för era svar!

Jag ska filma henne någon mer gång när jag lämnar henne, för att se om det var en tillfällighet att hon flyttade sig så mycket. Jag tyckte inte heller om att hon rörde sig så mycket, men samtidigt så behöll hon lugnet och visade inga tecken på oro. Jag har svårt att göra en bekvämare liggplats i hallen, den är alldeles för liten för att få till en bekväm liggplats.

svarta_faran: Jag filmade med webkameran på datorn. Tyvärr är den ju svår att få till en bra vinkel på, men det får duga tills vidare :)

Tack för tipset! =)

Jag har även en kompakt kamera ska prova och sätta upp den med så man kan få med hela rummet från två olika håll så man verkligen se hur dem gör.
Och framför allt hur dem lyckas ta sig ut genom dörren.

Vi har filmat våra hundar mycket, främst för att den äldsta har seperationsångest. Än har vi inget ultimat sätt att lämna dem på, så det minimeras så mycket som möjligt.

Men mina tuggar mycket på sina ben, vilar en del. Den äldsta får ett väldigt destruktivt matbegär och letar mat när hon är själv, kommer hon åt det blir det ännu värre. Så henne är det viktigt att begränsa, sen när hon väl tar sig igenom begränsningen får man hitta ett nytt sätt. Jag skulle behöva typ en hästbox i vardagsrummet...

En period såg vi att den lilla var orolig, men då la vi en filt på ett ställe där vi såg att hon låg och bara den lilla förändringen gjorde henne lugn.

EDIT: vi filmar med webbkameran på datorn.

Ja, jag kan prova lägga en av hennes filtar i hallen när jag lämnar henne själv. Den är ju lätt att flytta på när jag är hemma själv :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 140
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 152
Senast: Lillefrun
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
506
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 763
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar