Att välja "rätt" hö?

Lina123

Trådstartare
Min förra tråd togs tydligen bort så jag provar igen ..:mad:
Antar att det var för att jag skrev om foderstater (?), men man får ju inte veta varför ens trådar tas bort, så jag provar igen, utan frågor om foderstat, och hoppas på att denna tråd får stanna :)

Jo, min fundering var angående hö / hösilage.
Om höet har jättebra och höga (?) värden, ger man mindre mängd då än om man har ett hö med sämre värden?
Kan man isåfall välja ett hö med lite sämre/lägre värden bara för att kunna ge hästen mer mängd hö? Man kanske inte vill att hästen ska stå utan hö flera timmar på natten tex, så man väljer ett hö med sämre värden för att kunna ge mera helt enkelt.

Jag kan ingenting om detta och jag har ingen egen häst så ni behöver inte oroa er om ni tycker det var en knäpp fråga :D
Hur funkar det igentligen?

Hoppas tråden får stanna annars vill jag gärna veta varför så jag slipper göra fler misstag.

Sv: Att välja "rätt" hö?

Till viss del stämmer det som du skriver att man kan ge mer om värdet är sämre. Problemet är att man kanske måste komplettera med massor av kraftfoder för att få det att stämma.

Har du två olika analyser? Räkna i så fall på dem.
Det viktiga, kan man säga, är väl egentligen att smbrp/MJ-kvoten är minst 6. I ett normalt foder kanske MJ=8 och smbrp = 48. Kvoten blir då 6.

Ett mindre näringsrikt foder kanske MJ = 4 och smbrp = 24. Lååååga näringsvärden men helt ok kvot. Då kan fodret vara kanon till hästar som i vanliga fall inte kan äta så mkt. Så leta efter ett hö som har lite lägre näringsvärden men fortfarande en bra kvot. Obs att det inte är så lätt att hitta ;)

Hoppas att du blev klok på mitt virr varr av bokstäver!

Mvh Jate Volim

Men gud...

ursäkta mig, tråden verkar ju finnas kvar, bara jag som inte kan hitta den.

hehe.. bortse från denna tråden, jag vet inte vad jag håller på mid riktigt :angel::o

Tack för era svar!

Till viss del stämmer det som du skriver att man kan ge mer om värdet är sämre. Problemet är att man kanske måste komplettera med massor av kraftfoder för att få det att stämma.

Har du två olika analyser? Räkna i så fall på dem.
Det viktiga, kan man säga, är väl egentligen att smbrp/MJ-kvoten är minst 6. I ett normalt foder kanske MJ=8 och smbrp = 48. Kvoten blir då 6.

Ett mindre näringsrikt foder kanske MJ = 4 och smbrp = 24. Lååååga näringsvärden men helt ok kvot. Då kan fodret vara kanon till hästar som i vanliga fall inte kan äta så mkt. Så leta efter ett hö som har lite lägre näringsvärden men fortfarande en bra kvot. Obs att det inte är så lätt att hitta ;)

Hoppas att du blev klok på mitt virr varr av bokstäver!

Mvh Jate Volim

Tack, blev om inte helt, men lite klokare :D

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 211
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
462
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?