Att välja bett....

Fia-Lina

Trådstartare
Jag ska köpa ett körbett till min nordsvensk. Nu är jag inne på småpetitesser, men vilket tycker ni är snyggast?
Jag har fått för mig att jag vill ha ett postkandar, men det finns ju också liverpoolstången som ar samma effekt, det är bara utseendet som skiljer om jag fattat rätt.
Har tittat på Lillhästen i stav, Glada hästen i spiltan, hööks och börjes.
Det skiljer lite i utseende (och ca 200 kr från dyraste till billigaste) men nu undrar jag vilket ni tycker är snyggast.
Bilder på oss finns under "bilder på era körhästar".
Det är inte frågan om någon tävlingskörning, mera åt brukshållet i så fall. Då har jag fått för mig att liverpoolstången ser tuffare och modernare ut. Har jag fel?
Varför jag vill ha ett körbett har jag berättat förut, men såhär är det:
hon lyssnar väldigt bra på rösten, så vid körning är det sällan jag använder tömmarna för förhållning eller halt. Men, vid en halt innan vi skulle korsa en större väg var hon på väg att gå innan det var tomt på bilar. När jag då tog tag så reagerade hon inte omedelbart, utan hann ta 1 1/2 steg, och det räckte för att hon skulle ha huvudet ute vid vita sträcken. Lite för nära för att det skulle kännas bra. Ett annat bett = lite snabbare reaktion i nödfall!

Hoppas på era synpunkter för och emot, utseendemässigt.
Lotta

Sv: Att välja bett....

Jag tyckte tidigare att postkandaret var snyggare men jag har ändrat mig...hehe:D ... Så jag tycker du ska ha en liverpoolstång (utseendemässigt!) istället! Med två tömfästen.

Den är ju lite "vassare", tycker jag. Skulle jag rida med den skulle jag absolut välja liverpool, den ser tuffare ut. Men till körningen....
Alltså, det är ju en ren utseendefråga för mig, och i och för sig kan jag köpa ett till, här är det ju inte frågan om några jättepengar.
Är inte risken större att de fastnar med L-stång än med P-kandaret?
Jag har ju loksele. Men så långt in i bringan ska hon ju inte ha nosen, iofs!
Tack för din synpunkt, Nora!
Lotta

Jag tycker ett postkandar med två ringar istället för tre är det snyggaste jag! Ser inte så stort och klumpigt ut. Så tycker jag! :)

Tack för era svar!
Jag håller med om att tre ringar på poskandaret ser lite mycket ut, och jag tror jag får fullt tillräcklig verkan om jag har två.
Har någon orkat gå in på de olika sidorna och kollat olikheterna på betten?
Dom ser inte riktigt lika ut, nämligen!
Lotta

Jag har oxå tänkt köpa mig ett postkandar med två ringar... någon som vet om det går bra att köpa ett billigt från hööks eller ska man köpa ett dyrare, är det bättre?

Om du har krokar på selen, vilket är mer vanligt på gamla arbetslokselar, bör du undvika postkandar, det har inträffat olyckor där bettet fastnat i krokarna, inte under körning utan när hästen kliat sig eller slängt med huvudet efter flugor. Fö skulle jag tro att det eg är mundelens utseende man ska gå efter, även om jag ska erkänna att jag också har åsikter om det estetiska :D . Tömverkan borde väl vara rätt identisk?

Så här direkt kan jag bara komma på en krok, och det är den som håller fast den nedre lokremmen, men jag tror inte den sticker upp så mycket att det borde gå att fastna i den.
Var mer kan det finnas krokar? Jag har en armésele.

Jo, det är bara utseendet jag undrar om här - verkan är ju densamma, förstås!
De bett jag hittat på nätet, som jag pratar om ovan, är alla nästan raka, en svag böjning bara. Det är också räfflor på allihop.

Lotta

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka