Att våga sätta igång igen ..

Nikepaj

Trådstartare
Hej allihopa!

Jag ska försöka fatta mig kort, men har iaf ett dilemma som jag gärna vill ha hjälp med :)

Jag är 22 år gammal, har ridit sedan 9-års åldern. Red kontinuerligt på ridskola + medryttarhästar m.m. fram tills 2007 då jag köpte egen ponny. 2009 åkte han ut på foder (då jag rätt snabbt blev för lång) och såldes sedan 2010. Red under perioden 2007-2010 även på mitt gymnasium (på skolan) vilket innebär att jag red väldigt aktivt under de två åren jag hade min ponny. När han sedan åkte 2009 började jag rida mina första riktiga storhäst (medryttare) flertalet ggr i veckan, emellanåt för tränare + på skolan. Sedan fick denna häst avlivas väldigt abrupt när jag var utomlands vilket tog rätt hårt och efter det var det svårt att komma igång igen med ridningen. Skaffade två medryttarhästar efter det (2010-2012) men ingen som det riktigt klickade med och som jag aldrig kom framåt med.

Nu har jag haft uppehåll i ung 1 år från ridningen och är såååå sugen på att komma tillbaka igen .. men nu är jag lite feg. Jag har ju ridit aktivt fram tills 2010 men inte "ordentligt" direkt på 3 år. Vilket gör att nu när jag funderar på att börja igen så måste jag antingen gå till en ridskola (inte ridit på ridskola på väldigt många år som sagt) vilket gör att jag är lite rädd att inte komma in i en bra grupp när jag känner att jag utvecklas utan skäms för att jag borde vara duktigare än vad jag är i nuläget samma sak med medryttarhäst.

Kan tillägga att jag flyttade 10mil i början av våren tsm med min sambo vilket gör att jag inte har några hästkontakter alls här. Där jag bodde förut har jag alla mina hästkompisar vilket gjorde det hela mkt lättare.

Fler i samma sits - är det bara jag som behöver en spark i baken?
 
Sv: Att våga sätta igång igen ..

Jag köpte häst efter nästan 10 års uppehåll, med bara sporadisk ridning. Dessutom köpte jag en 1-åring som numera är 3. Är också feg, blev det efter att jag fick barn... Jag tycker det har gått bra ändå, nu är hon inte inriden än eftersom hon växt så ryckigt utan är bara insutten och skrittad på litegrann, men jag har ägnat tioden åt att rida lite på andras hästar och försöka komma igång igen.

Jag tycker inte du ska tänka något alls på vad andra kan tycka och tänka. Kolla med ridskolan om du kan börja i en grupp där du känner att du redan har koll på allt och sedan övergå till en mer avancerad grupp när det känns rätt. Om det så tar 1, 10 eller 30 gånger :) Jag tror det är bättre för självförtroendet att göra så än att börja i en avancerad frupp och sen känna sig tvungen att gå ner till en enklare :) Sen är det bara att köra på så ska du se att modet och självkänslan återvänder :)
 
Sv: Att våga sätta igång igen ..

Du behöver nog bara en spark i ändan :D Det är klart att det är nervöst att börja igen när en har haft ett uppehåll.

På de flesta ridskolor brukar en få "provrida" för att instruktören ska kunna sätta en i rätt grupp. Skulle gruppen inte kännas rätt så brukar det inte vara några problem att byta.

Det e ba å köra! :D
 
Sv: Att våga sätta igång igen ..

Det är bara att komma igång :) Jag har haft en liknande ridhistoria, ridskola mellan 7-12 år ålder, ridit lite privat, egen foderhäst när jag va 15-17, sen i stort sett helt uppehåll med hästar tills jag va 20 då jag hängde med kompis och red/körde hennes hästar, sen uppehåll igen i ca 2 år, tills jag flyttade från Dalarna till Skåne, och efter ett halvår här nere va jag trött på att inte känna någon eller göra nått så jag blev medryttare :P Det gick trots bristande färsk ridvana, nu nästan 2 år som skåning har jag egen foderhäst och tjejen jag blev medryttare åt är min bästa polare här nere =)
 
Sv: Att våga sätta igång igen ..

Tack så mycket för era svar, vet egentligen innerst inne att det egentligen bara är att ta sig i kragen och sätta igång igen, ville mest bara skriva av mig för jag känner mig så deppig när hästarna varit borta från mitt liv så "länge" och är rädd att jag ska tappa kunskap och känsla ju längre tiden går.

Om jag har råd (studerande på uni atm) efter nyår så tror jag nog att jag tar mig i kragen och beger mig av till ridskolan här i stan så hoppas jag att jag kan hamna i en bra grupp där jag känner att jag kan utvecklas och trivs i, och som ni säger så är det bara att byta upp sig om det nu skulle vara för lätt :)

Håll tummarna för mig så får vi hoppas att man snart kommer in i hästlivet igen! :D
 
Sv: Att våga sätta igång igen ..

Jag håller tummarna, känns som att komma hem när man tar upp hästandet igen :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 960
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 010
Senast: Solstig
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 275
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 632
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp