Att Utförsäkra eller inte. Råd eftersökes

Boll

Trådstartare
Mitt sto skadade sig allvarligt i somras när hon busade i hagen.
Hon slog bort en stor benbit på framsidan av hovbenet, där långa tåsträckarsenan sitter fast. Nu dryga halvåret senare, efter operation och lång återhämtning mår hon förhållandevis bra. Hon är fin i hull och ser glad ut. Förmodligen kommer hon aldrig mer att kunna ridas mer än möjligen någon kortare skrittur för barnen. Men eftersom hon verkar må bra och har bra stam samt själv är ett bra sto som lämnat flera trevliga avkommor, så tycker veterinären att hon säkert kan fungera som avelssto.
Nu till in fråga...
Jag står i valet och kvalet om jag ska utförsäkra henne eller inte.
Vad är nackdelarna? Jag har absolut noll erfarenhet av detta.

// Anna

Sv: Att Utförsäkra eller inte. Råd eftersökes

Hur gammalt är ditt sto?

Jag rekommenderar inte att utförsäkra, vad har du för argument för att göra det? Du kan ju dock göra så att OM du utförsäkrar henne sparar de pengar du skulle betalt in för henne för att samla på dig en buffert, jag menar hästar är hästar och vips så kostar de :grin: Bara att avliva kostar ju..

Självlart ska jag ha kvar veterinärvårdsförsäkringen. Treangelmärka menar jag egentligen, men det är väl samma sak som att utförsäkra?

Mitt sto är 17 år i år.

Mina argument, eller vad man ska kalla det, är att dels:

Det blir det en slags försäkring. OM något skulle hända mig som gör att hon säljs, kan inte blivande ägare tävla henne iallafall.

Hennes ridbarhet är borta.

Om hon skadar sig allvarligt i hovarna i framtiden, där kostnad för veterinär överstiger självrisken mycket, kanske man ändå bör fundera på om det är värt att kämpa så mycket. Med tanke på hennes nuvarande skada och att hon trots allt börjar bli äldre. (veterinärvårdsförsäkringen täcker väl andra adra skador förutom hovskador?)

Och tyvärr är det oxå så att Hon har kostat MASSOR för att vara ärlig. Och hon är värd varenda krona. Men med tanke på min familj och framförallt min mans ekonomiska uppoffringar, känns det bra att kanske kunna åtgälda lite...

// Anna

Triangelmärka är ju en sak, de kan vara en idé i detta fallet då hon inte går att använda/du inte tänker använda henne till annat än skrittpromenader då och då. Anledningen till åldern är ju att du aldrig kan försäkra en häst från 16 å uppåt, men de var som sagt ett missförstånd om hurvida du inte skulle ha försäkring alls eller som du nu nämner triangelmärka. (ska dock säga att Triangelmärkning inte är mitt område, så om någon har bättre erfarenhet så :bow:)

Vad gäller vetvård försäkring så får du läsa noga i villkoren till den försäkringen vad som inefattas utav denna, är ju lite olika från bolag till bolag.

Men så för att svara på din fråga igen så kan jag tycka det är ok, sålänge du har koll på vad den nya försäkringen innehåller och att du är beredd på de eventuella saker som kan kosta utan försäkringen.

Ingen som har någon erfarenhet?

// Anna

Jag är inte någon försäkringsexpert, men om du har en försäkring nu så behåller du ju veterinärvårdsförsäkringen som den är fastän du triangelmärker.
Vi ponerar att du har hästen försäkrad för 50 000 kr och vill triangelmärka. Då får du ut ca 40 000 kr, tror det är lite olika på olika bolag. Ca 10 000 kr blir kvar hos bolaget. Dom pengarna får du ut senare, om du blir tvungen att ta bort hästen senare. Dock får du bara dom pengarna om du måste ta bort hästen av andra problem än hovarna i detta fallet. Så skulle hon bryta ett ben så får du ut pengarna, men skulle hon bli dålig pga skadan får du inga pengar.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel!

Jag har sto som triangelmärktes för många år sedan.

Har efter det bytt försäkringsbolag, trots reservationen.

Min häst har också varit rejält dålig men försäkringen har gått in i alla fall. Dock sa de först att den inte skulle gälla, men inte pga reservationen, utan på att det blivit något fel vid överttagande av försäkringen så att hästen fått fel livvärde. Men det ordnade sig.

Beroende på vad man har för försäkringsbolag kan jag tänka mig att har man reservation på något ben(vilket min häst har) så kan man få ta en diskussion om något händer i kroppen som kan vara relaterat till gamla skadan.

Jag hade tagit ut pengarna och triangelmärkt hästen eftersom hon inte kan ridas ordentligt och hästen nu är 17 år och försäkringen börjar sjunka för varje år !

Sen om hon inte klarar att gå dräktig och du får ta bort henne så tror jag inte du får ut dessa 10-15 tusen som är kvar de är då förbrukade (men försäkringens livärde börjar ju ändå sjunka nu påg av hennes ålder ) och det är ett val du nu gör samt att påle bruklar få reservation på skadan och ev båda benen fram i vetförsäkringen .

Dock så skulle jag ändå göra som jag skrivit ovan och triangelmärkt henne .

Mia

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka