I
imse
Varför är det dåligt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
imse skrev:i vilket sammanhang, ja antagligen i sammanhang där jag kunde använt skänkeln istället. skänkeln?
Jag gör så Very badRosenblad skrev:Jag tror att ett av de vanligaste fallen är när man rider på volt och tränger med innertygeln istället för att leda.
Rosenblad skrev:Jag tror att ett av de vanligaste fallen är när man rider på volt och tränger med innertygeln istället för att leda.
horsefreak skrev:När man tränger med innerhanden, så antingen har man en dum ovana eller så använder nam inte sin innerskänkel eller så tar inte hästen innerskänkeln.
När man tränger med innerhanden så vill man ju oftast att hästen ska ställa eller böja sig, men använderman inte eller hästen inte tar innerskänkeln och man håller handen normalt lite ut från hästen så svänger ofta hästen istället eller springer i väg etc.
Då försvarar man sig ganom att tränga med innerhanden för att det ska bli nogorlunda rätt ändå.
När man rider högre dressyrklasser med skolor så är det mycket svårare att få den rätta böjningen i bålen, schvungen och samlingen som man vill uppnå.
Det blir alltså lite fel signaler till hästen om vad man ber den om tycker jag.
Magdalena skrev:Oftast är det så att man får känslan att man vill tränga med innerhanden när hästen inte svarar för innerskänkeln. Om man då istället tar ut innerhanden och ser till att hästen svarar för skänkeln ordentligt så löser man problemet.
Tränger man med innerhanden med flit av någon anledning (som i western använder man mycket trängande tygeltag) så är det en annan sak.
Rosenblad skrev:Jag tror att ett av de vanligaste fallen är när man rider på volt och tränger med innertygeln istället för att leda.