Att träna rätt med Unghäst från början!

K

KESO

Finns det ngot program för att rida igång en 3-åring från början?
Skulle vara bra att ha ett program sen när man rider in hästen, ska ju ha han till distans och vill då rida igång han optimalt så att han blir stark

:bow:

Vad tycker ni eller hur har ni gjort med era unghästar?

Det finns massor skrivet just när det gäller att sätta igång helt gröna hästar. Sök runt lite på internet så hittar du säkert något som passar just dig. Själv har jag skrivit en text som ligger under hulkki.z.se/distans - klicka vidare under fakta/artiklar. Visserligen har jag skrivit mycket kort om treåringar där men känner du att du är redo att applicera fyraårsträningen på din så står det en hel del om det.

Frågan är väl vad man egentligen ska göra med en treåring? För egen del tycker jag att man ska satsa på att få till grundutbildningen bra, dvs starta-stanna-svänga och att den börjar att kunna bära sig i balans och takt och arbeta i form. Det låter som starten på en dressyrhäst men alla hästar har nytta av grundläggande dressyrträning eftersom du minskar risken för felbelastningar om du har en rak och balanserad häst.

Rent konditionsmässigt så tror jag att det under första halvårets ridning räcker bra med normalridning, dvs både banträning och skogspromenader. Mycket skritt och kortare travpass och ridning i perioder - många hästar växer en hel del i den åldern och jag tror att man tjänar massor av att låta dem vila när de växer som mest - det är nog jobbigt bara att gå i hagen med kompisarna då.

När de börjar närma sig fyra år kan man nog börja kräva lite mer konditionsmässigt - kanske lite mer kuperad terräng och längre travpass.

Alla har olika idéer men mina bygger på att hästen ska hålla länge inom distansen - du ska kunna tävla din treåring även som 20-åring! Dessutom får du inte tävla förrän vid sex års ålder så du har tre år på dig att ta det lugnt och bygga skelett, senor och ligament.

Härligt att få börja med ett helt vitt blad! Lycka till!

/Camilla

Beträffande utbildningstrappa, kravnivåer etc för allroundridhästar kan militärens Ridinstruktion (R.I.) rekommenderas. På baksidan av min står Hästbokhandeln, Jan Jangö AB, Riksrådsvägen 78, 121 60 Johanneshov. ISBN är 91-85498-01-7. Faksimilupplaga, tror jag betalade runt 150 för min (mässpris). MYCKET användbar som uppslagsbok innan man orkar ta sig igenom från pärm till pärm. Borde finnas hos alla ryttare.

Om det är konditionsträning du är ute efter, skulle jag tro att det skonsammaste är att ha hästen med som handhäst vid ridning av annan häst. Personligen skulle jag ta det mycket lugnt med en så ung häst, då jag uppfattar det som mer nedbrytande att nöta på i samma tempo än att rida kortare pass i olika gångarter. Men jag är inget distansproffs...

MEN om det rör sig om en arab är de ofta lite senare i sin utveckling än t.ex. halvblod (det finns ett skäl till att arabgaloppörerna inte startar förrän vid 3 och de engelska vid 2). Ta det lugnt och lyssna till din häst

Tack för era svar :)
Tycker att det här är ett intressant ämne. Jag har tänkt börja rida in min 3-åring till hösten och då bara försöka lulla runt i skogen och leka fram det mesta inom dressyren, flytta lite sidvärtes och att svänga hit och dit. Stanna gå fram, rygga ALLT :)

Vad tycker ni om det?

Jag har också en treåring som är en blivande distansstjärna! :D Jag har suttit på honom ca tre gånger i vintras. Nu går vi mest promenader (med sadel) och övar trafiksäkerhet, och även lastträning. Jag har tänkt börja rida i sommar och då bara rakt fram i skogen, stanna, svänga och gå undan för skänkel...

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 078
Senast: Tora
·
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
407
Senast: Sirap
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka