Att tänka på?(Kastrering)

Lilla

Trådstartare
Jag var uppe hos vet i dag och beställde tid för kastrering av I. Hade sådan tur att hon hade en tid redan nu på fredag. Passar ju super att få när det är helg sen.
Vad ska jag tänka på när hon kommer hem och vaknar för att göra det så bra som möjligt för henne?
 
Sv: Att tänka på?(Kastrering)

Jag har alltid gasat på värmen i badrummet och ställt in bur med kisse där när de varit sövda. De blir lätt kalla när de varit sövda och lite extra värme är bara bra. Då har de också varit nära kattlådan vilket nog varit bra med tanke på att både Dimma och Isola somnat där då de prompt ska gå på lådan fast de inte är riktigt vakna ännu. Har också låtit lyset vara av så att de får vakna i lite halvmörker.

Sen har jag hållt mat och vatten borta tills de kunnat gå relativt rakt, onödigt om de råkar svälja fel eller inte lyckas svälja alls när de är lite groggy.

Kräken vill nästan alltid upp och gå innan de riktigt klarar av det och slocknar ofta både här och där, men då har jag faktiskt knogat och burit tillbaka dem in i värmen eftersom det ibland verkligen känns hur kalla de blir.
 
Sv: Att tänka på?(Kastrering)

Badrummet har golvvärme så det är varmt och skönt där inne.
När hon börjar vakna till, ska man sätta sig hos henne då eller ska hon vara i fred?
 
Sv: Att tänka på?(Kastrering)

Jag har låtit dem vara men tittat till då och då så de inte somnat i kattlådan, kissat ner sig eller så. Är din katt en väldigt orolig själ kanske det kan kännas bättre, inte minst för dig, att sitta bredvid. Dock kan det ta LÅNG tid innan de vaknar till ordentligt. Dimma vaknar rätt snabbt men Isola är i regel knockad åtminstone 8-10 timmar när hon varit sövd.
 
Sv: Att tänka på?(Kastrering)

Förutom vad som redan sagts: om veterinären inte kan nås för att skriva ut smärtsillande under helgen (eller om du inte har tillgång till ett Apotek då) be att få med dig smärtstillande efter operationen. En del honor kan ha väldigt ont efter kastreringen (andra inte) och då är det hemskt om de ska behöva ha ont i flera dagar innan de kan få smärtstillande.
 
Sv: Att tänka på?(Kastrering)

Det kan vara olika hur veterinärer gör en del ger uppvakningsspruta och en del låter dom vakna själva.
Sen är det inte säkert att katten vill ligga på det varma mörka stället som iordninggjorts utan kanske vill ligga i sängen eller var den nu brukar.
De har ju egna viljor de små liven.
 
Sv: Att tänka på?(Kastrering)

Med tanke på vädret är det viktigt att hon hålls varm under hemtransporten och inte blir nedkyld. Det ska vara vara ett varmt krypin i transportburen med varma material (inte bomull). Jag brukar ha en värmeflaska under underlaget närmast buröppningen. Det kan vara en platt glasflaska med varmt vatten stoppad i en raggsocka om man inte har en riktig värmeflaska. Man kan svepa en filt eller stor handduk runt buren när man går till och från bilen för att behålla värmen.
 
Sv: Att tänka på?(Kastrering)

Som de andra sagt är det absolut viktigaste att tänka på att hålla djuret varmt och ingen mat eller vatten tills katten är helt uppvaknad!!! Kan sluta i katastrof annars.
Det här är nog i och för sig veterinärens plikt att berätta för dig hur du skall sköta om katten efter en kastrering, så det är ingenting sådant jag tycker att du skall ta stress över i förväg. :)
 
Sv: Att tänka på?(Kastrering)

Jag kastrerade min hane igår och min hona idag.
när jag kom hem med hanen nosade honan igenom honom, sen var det tvättning och efter nån timma lek som vanligt.

när jag kom hem med honan ville hanen inte hälsa, han morrar och fnyser åt henne. Hade tratt på honan först men hon vimsar runt och hatar den verkligen, så så länge hon inte är på såret så kommer båda få vara utan tratt.
Honan är lugnare än vanligt men hoppar och dricker. Hon ligger på min värmefilt i mitt knä.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
629
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 745
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 986
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
753
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp