Att tänka på vid ridhusbygge?

bigganl

Trådstartare
Fram med era förslag och era erfaarenheter om vad man ska tänka på vid ridhusbygge.

Har ni bra idéer på vilken typ av ridhus som är mest ekonomiskt? Cover all, Med vindväv, i trä etc. Vad blir egentligen mest ekonomiskt i längden?
Bra byggidéer/design? Finns det några praktiska tankar om själva byggnaden? Det är tänkt att bygget ska innehålla lektionssal, ett par övernattningsrum, ett aktivitetsrum (pingis, biljard), ett gym, en servicepunkt där bygdens boende kan gå och tex betala räkningar, ett café. Har ni några tankar om hur man kan bygga praktiskt så att man utnyttjar ytorna bra?
Ridhuset bör ha en liten läktare och förvaring av hindermaterial.
Boxar i långsidorna av ridhuset, är det någon som har tankar om det? bra eller dåligt?

Alla tankar och förslag som handlar om ridhusbygge är välkommet. :)

Om ni har exempel på saker som inte är bra så är det lika välkommet.
 
Perforerad plåt! Släpper in ljus men inte vind :)

Boxar ihop med ridhus är helt förkastligt. Svårt att få bra ventilation i stallet, lätt att det blir fukt i ridhuset.
 
Fram med era förslag och era erfaarenheter om vad man ska tänka på vid ridhusbygge.

Har ni bra idéer på vilken typ av ridhus som är mest ekonomiskt? Cover all, Med vindväv, i trä etc. Vad blir egentligen mest ekonomiskt i längden?
Bra byggidéer/design? Finns det några praktiska tankar om själva byggnaden? Det är tänkt att bygget ska innehålla lektionssal, ett par övernattningsrum, ett aktivitetsrum (pingis, biljard), ett gym, en servicepunkt där bygdens boende kan gå och tex betala räkningar, ett café. Har ni några tankar om hur man kan bygga praktiskt så att man utnyttjar ytorna bra?
Ridhuset bör ha en liten läktare och förvaring av hindermaterial.
Boxar i långsidorna av ridhuset, är det någon som har tankar om det? bra eller dåligt?

Alla tankar och förslag som handlar om ridhusbygge är välkommet. :)

Om ni har exempel på saker som inte är bra så är det lika välkommet.
Det är väl inte till att rekommendera att ha boxar längs långsidor på ridhuset. Har själv aldrig varit med om det, men det ska tydligen vara ganska störande med ljud från stallet. Ska det vara stall så ska det ju absolut vara ihopbyggt med ridhuset, med en gång emellan.
Sök på bygga stall, eller mått i stall, det finns en pdf där det står lite tips.
Ett annat tips. I min hemstad byggdes det en ny stor anläggning för något år sedan. Ridhusen isolerades inte av ekonomiska skäl. Idag är det mögelangrepp i hela ridhuset. Det blir kondens, det "regnar" i ridhuset pga detta, på vissa ställen rejält blöta pölar. Och mögel på balkar och sånt där. Så om det inte ska vara isolerat, bör ni nog använda något annat än trä till skelettet iaf .
En annan självklar sak (enligt mig, men inte enligt vissa byggherrar) är att dörrar ska gå att öppnas och stängas både utifrån och inifrån. På ovan nämnda anläggning, går portarna bara att öppna/stänga utifrån. Väldigt irriterande. Går inte att rida ut direkt från ridhuset utan att gå via stallet (som är ihopbyggt med ridhuset pga detta). Man måste alltså alltid hoppa av och sen upp igen när man kommit ut från stallet.
 
Min häst har stått i stall där ridhus och stall hängde ihop. Stallet var på ridhusets kortsida och lika högt i tak som själva ridhuset.

Inga problem med ljud eller fukt. Var en vägg mellan ridhuset och stallet så man öppnade dörren i stallet och gick in direkt i själva ridhuset. Däremot var det ett utrymme fram till sargen och ridbanan så även om man gick direkt in i ridhuset så gick man inte in direkt på ridbanan.

Ridhuset var i trä med limträbalkar. Mycket fint och lyxigt.

Eftersom stallet var så högt i tak så var det jättebra luft. Fanns dock isolerad sadelkammare och isolerat foderrum. Rejält tilltagna båda två.
 
Just ingången till ridhus tycker jag är viktig. På förra stället jag stod gick ytterdörren rakt in på spåret. Ibland gick det in hundar under dörren - det var en ca 20 cm springa - och det kunde få den tryggaste hast att skutta till. Så ytterdörrar och invändig 'sarj' till själva ridhuset nägra meter in skulle jag bygga. Då kan man ju ha en läktare I det utrymmet. Cafeteria en våning upp med utsikt over ridhuset på kortsidan är trevligt.
 
Stall eller boxar spelar ingen roll - hästarna avger fukt som dras till kallaste platsen - ridhuset. Man kan inte ta friskluftsintag från ridhuset och då krävs mekanisk ventilation alternativt endast en boxrad och stallgång mot ridhuset.

När det gäller fukt ska taket vara isolerat och kondensskyddat men hela ridhuset behöver inte vara det om det är fristående och utan stall/boxar.

Läste byggkursen på SLU i våras och våra lärare var mycket noga med att stall boxar inte ska sitta ihop med ridhus om man inte vill förstöra miljön i både stallet och ridhuset...
 
Stall eller boxar spelar ingen roll - hästarna avger fukt som dras till kallaste platsen - ridhuset. Man kan inte ta friskluftsintag från ridhuset och då krävs mekanisk ventilation alternativt endast en boxrad och stallgång mot ridhuset.

När det gäller fukt ska taket vara isolerat och kondensskyddat men hela ridhuset behöver inte vara det om det är fristående och utan stall/boxar.

Läste byggkursen på SLU i våras och våra lärare var mycket noga med att stall boxar inte ska sitta ihop med ridhus om man inte vill förstöra miljön i både stallet och ridhuset...
Utomlands, USA, har jag varit i ett stall med boxar i ridhus. Inte ett fullstort men ändå. Egentligen rätt smidigt när det snöade eller regnade. Bara utanför boxen och longera, lättare ridning. Det var dock ett enklare ridhus , inte ett mångmiljonbygge.
 
Utomlands, USA, har jag varit i ett stall med boxar i ridhus. Inte ett fullstort men ändå. Egentligen rätt smidigt när det snöade eller regnade. Bara utanför boxen och longera, lättare ridning. Det var dock ett enklare ridhus , inte ett mångmiljonbygge.

Det går inte att jämföra med andra länder som har andra klimat. Vet du hur gammalt ridhuset var? Kollade du luftkvaliten och efter mögel i taket?

Jag vill inte vara dum eller besvärlig men ingen som håller på med stallbyggnationer kan rekommendera en sådan lösning, eftersom den är dålig. Att man sett att det är bekvämt när man var på semester är ju inte alls samma sak som att kunna råda någon till att bygga på det sättet, tvärt emot vad all expertis säger.
 
Jag håller med @tolksele i allt! Det blir oerhört svårt att få en bra miljö i stall och ridhus när de sitter ihop. När det gäller boxar utmed långsidan finns ytterligare ett problem. Det är mycket dyrare att göra en byggnad bredare än att göra den längre. En bred byggnad behöver betydligt större takstolar, och det är dyrt och komplicerat.
När det gäller kondens och limträbalkar är det givetvis viktigt att använda kondensplåt alt spänna en kondensduk under. I södra Sverige är isolerade ridhus inte standard alls, och det funkar det med bara man bygger vettigt. Jag gillar limträbalkarna rent estetiskt, och de ger dessutom ofta en bättre takvinkel än stålkonstruktioner.
 
Jag vet ett stall där ridhus och stall i samma byggnad, boxarna vägg i vägg med ridhuset så att säga. Det byggdes i början på 00-talet (minns ej exakt) och som jag minns det var det ett bra stall med bra luft och inte högre ljudnivå än många andra ställen jag varit på. Det användes som ridskola några år, men såldes och användes som virkesupplag av nya ägaren om jag inte minns helt galet.
119637_sm_rhult_1_5-800x600.jpg



Ett av mina favoritridhus är byggt i stål med vindnät och plyfa på väggarna. Plyfa ca 120-150 cm nånting och nät resten. Det är alltid bra luft, lagom klimat och över lag trevligt att rida i.
 
Det går inte att jämföra med andra länder som har andra klimat. Vet du hur gammalt ridhuset var? Kollade du luftkvaliten och efter mögel i taket?

Jag vill inte vara dum eller besvärlig men ingen som håller på med stallbyggnationer kan rekommendera en sådan lösning, eftersom den är dålig. Att man sett att det är bekvämt när man var på semester är ju inte alls samma sak som att kunna råda någon till att bygga på det sättet, tvärt emot vad all expertis säger.
Håller med, visst var det annorlunda, tja luftväxlingen var bra och fukt i taket var det inte :-) . Det var dock rätt smidigt både med mockningen och mindre underhållsridning eller longering, tömkörning, typ. Det var bara ett exempel, ett ridhus här i trakten, Mellansverige, välskött har inga väggar, bor inte blåsigt. Väldigt härligt ridhus, välskött. Semester? försöker du förminska mig?.
 
Ett annat tips. I min hemstad byggdes det en ny stor anläggning för något år sedan. Ridhusen isolerades inte av ekonomiska skäl. Idag är det mögelangrepp i hela ridhuset. Det blir kondens, det "regnar" i ridhuset pga detta, på vissa ställen rejält blöta pölar. Och mögel på balkar och sånt där. Så om det inte ska vara isolerat, bör ni nog använda något annat än trä till skelettet iaf .
En annan självklar sak (enligt mig, men inte enligt vissa byggherrar) är att dörrar ska gå att öppnas och stängas både utifrån och inifrån. På ovan nämnda anläggning, går portarna bara att öppna/stänga utifrån. Väldigt irriterande. Går inte att rida ut direkt från ridhuset utan att gå via stallet (som är ihopbyggt med ridhuset pga detta). Man måste alltså alltid hoppa av och sen upp igen när man kommit ut från stallet.

Bor du i mitten av ett sydostligt landskap? :angel:
 
Jag jobbade ett tag i ett stall nere i skåne där de var byggt ridhus och boxar längs med ena långsidan, dock med vägg emellan och även en väldigt bred stallgång, i slutet av den delen var det även en lösdrift. Samt hade alla boxar en dörr ut till sina hagar. Det var jätte fräsht, lätt skött och bra luft både i ridhus å stall. No problem :)
 
Perforerad plåt! Släpper in ljus men inte vind :)

Boxar ihop med ridhus är helt förkastligt. Svårt att få bra ventilation i stallet, lätt att det blir fukt i ridhuset.
Boxarna är tänkta att användas vid träning för de som har fler hästar med sig eller om man vill titta på de andra när man själv ridit klart och liknande. Inte för permanent uppstallning. Påverkar det negativt ändå?
 
Det är väl inte till att rekommendera att ha boxar längs långsidor på ridhuset. Har själv aldrig varit med om det, men det ska tydligen vara ganska störande med ljud från stallet. Ska det vara stall så ska det ju absolut vara ihopbyggt med ridhuset, med en gång emellan.
Sök på bygga stall, eller mått i stall, det finns en pdf där det står lite tips.
Ett annat tips. I min hemstad byggdes det en ny stor anläggning för något år sedan. Ridhusen isolerades inte av ekonomiska skäl. Idag är det mögelangrepp i hela ridhuset. Det blir kondens, det "regnar" i ridhuset pga detta, på vissa ställen rejält blöta pölar. Och mögel på balkar och sånt där. Så om det inte ska vara isolerat, bör ni nog använda något annat än trä till skelettet iaf .
En annan självklar sak (enligt mig, men inte enligt vissa byggherrar) är att dörrar ska gå att öppnas och stängas både utifrån och inifrån. På ovan nämnda anläggning, går portarna bara att öppna/stänga utifrån. Väldigt irriterande. Går inte att rida ut direkt från ridhuset utan att gå via stallet (som är ihopbyggt med ridhuset pga detta). Man måste alltså alltid hoppa av och sen upp igen när man kommit ut från stallet.
Bra information. Detta ska vi absolut titta på. Mögel är inget vi vill ha.
Öppna portarna från två håll känns nödvändigt. :) (att bara kunna öppna/stänga från ett håll måste vara väldigt opraktiskt.
 
Jag vet ett stall där ridhus och stall i samma byggnad, boxarna vägg i vägg med ridhuset så att säga. Det byggdes i början på 00-talet (minns ej exakt) och som jag minns det var det ett bra stall med bra luft och inte högre ljudnivå än många andra ställen jag varit på. Det användes som ridskola några år, men såldes och användes som virkesupplag av nya ägaren om jag inte minns helt galet.

Detta låter som ett bra exempel. Vart finns detta någonstans? Synd att det inte används som ridhus längre.
 
Förtydligar
Det ska inte vara ett stall som sitter ihop med ridhuset. Vi vill enbart ha några boxar som man kan ställa hästen i tillfälligt när det är clinics, träningar, kurser osv. Ingen permanent uppstallning.
 
Boxarna är tänkta att användas vid träning för de som har fler hästar med sig eller om man vill titta på de andra när man själv ridit klart och liknande. Inte för permanent uppstallning. Påverkar det negativt ändå?

Jag kan tänka mig att det skulle funka med typ uteboxar längs en sida (tänker då att boxarna är utanför manegen, inte så att hästarna står med huvudet ut mot spåret :P)

Låter även som om ert bygge behöver förprövas, förhoppningsvis kommer de värsta missarna (om det finns några i era planer) att upptäckas då :)
 
Är det någon som har varit i ett ridhus med vindväv längst upp på väggarna eller bitvis i taket? Det ser intressant ut. (för ventilationens skull främst och även för ljuset.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp