Att tänka på kost och motion

Nathalie

Trådstartare
Hej! Jag ska nu få en bättre hälsa och ska köra lite mer motion för att orka rida in min unghäst till hösten. Jag födde en son för 8 månader sedan och känner mer lite plufsig och inte alls smidig. Någon som har samma problem som vill gå ner och bli mer tränad, eller helt enkelt bara peppa ? :D
 
Sv: Att tänka på kost och motion

Hej.

Självklart skall du få lite peppning såhär mitt i varmaste sommaren, då all träning utomhus före kl 21.00 är olidlig;0)
 
Sv: Att tänka på kost och motion

Ja jag går 60 min kl 6 på morgonen och sen ska jag börja cykla till hästen som står 7 km härifrån ( så fort det blivit svalare) så jag hoppas att det ger resultat :)
 
Sv: Att tänka på kost och motion

Det är jättebra träning att promenera eller tömköra hästen. Då slår du två flugor i en smäll - du får motion och hästen får bra föreberedelse för inridningen, särskilt om ni går på lite läskiga ställen (över diken, förbi kor, genom villaområden et c).

Kost är plättlätt. "Bara" att äta mindre skräpmat och mer grönsaker! :D
 
Sv: Att tänka på kost och motion

Ja tömköra är kul tycker jag :) Prime är aldrig tömkörd men vi är på gång med det :) jo jag vet , men skräpmat är ju gott !!!;)
 
Sv: Att tänka på kost och motion

Hej! Jag tog tag i min träning igen i höstas och blev för första gången helt biten, nu är jag rastlös de dagarna jag inte tränar. Helt plötsligt är det roligt att komma ut på en joggingtur, åka till gymmet och köra ett pass eller stå inne på gymmet och lyfta vikter. :D Något som hjälpt mig är faktiskt "Beachtråden" på Äldre Ungdom (numera heter det väl Ungdom dock), jag trodde det var en pro-Ana-grupp men där hade jag helt fel. Trevlig stämning, peppande inlägg, diskussioner om kost och träning (med riktord som hälsosam och skadefri) och en spark i baken om man behöver det. :D Välkommen dit om du vill haka på. Och ja, jag vet att det står att den forumdelen är för de under 25, men det har gått bra att hänga där även efter att jag fyllde 25. ;) :D

Det som är viktigt tror jag är att tänka att man gör en långsiktig förändring, huvudsaken är inte att man går ner X antal kg, utan att man mår bättre med kroppen. Och mår man bättre med kroppen när man har mindre kg att släpa runt på så är det bra att ha det som delmål också. Ungefär så tänker jag iallafall, huvudfokus är att må bra, antal kg ner får gärna komma men huvudsaken är att jag etablerar en livsstil jag kan behålla, som gör att jag får många friska år till. :)
 
Sv: Att tänka på kost och motion

Hej ! Jag har försökt det där med att tvinga mig till träning flera gånger och haft strikta dieter, men som du säger , då blir det bara jobbigt och inte så långsiktigt . Denna gången är det ingen "strikt" diet på det viset utan äta nyttigt och ofta , sen mycket vatten :) jag har provat det där med gym, det va kul en månad och resten kostade bara en massa dyra pengar :P jag älskar att gå ute i naturen . Så här är det rask takt på morgonen direkt efter uppstigning ca 45-90 min beroende
På hur sonen i vagnen är
Och vad det är för väder :)
 
Sv: Att tänka på kost och motion

Det låter bra, och även om det låter klyschigt är det ju den träning som blir av som ger mest. ;) Det går ju att göra många styrkeövningar hemma också, bara man köper några hantlar och något gummiband, det kanske är lättare att få sånt att bli av än att åka till gymmet? :) Att börja dagen med en rask promenad låter asbra! :D
 
Sv: Att tänka på kost och motion

För att kanske peppa lite så kan jag berätta att jag i våras över en natt beslutade att börja äta Rawfood och därmed alltså lägga allt socker, gluten och mjölkprodukter på hyllan! Jag är ganska liten från början men hade börjat plufsatill de senaste åren. Fått lite Goa lår o rumpa o hade fått gå upp en storlek o var i vintras uppe ytterligare en!

Jag började bra med dieten med en detox, jättegod mat! Men efter två månader började jag släppa in lite annat på kalas o så.

Jag fortsätter dock att gå ner i vikt hela tiden! 61,5kg i vintras, 56,7ca nu på morgnarna! O det är kärlekshandtagen som försvunnit! O byxorna börjar bli pösiga runt rumpa o lår. O jag har väl inte direkt ansträngt mig. Äter nyttigt genom att undvika all färdigmat, allt socker(som ju finns i allt typ), undviker gluten(dvs bröd o mjöl) och köper sojaprodukter istället för mjölkprodukter. Jag fuskar en del med kokt potatis och kött har jag ätit hela tiden, men ändå fortsätter jag gå ner! Det har blivit lättare det lilla jag joggar, flåset blir bättre, huden bättre och magen bättre.

Så hett tips till din nyttiga mat- köp "kokböcker" med Rawfood-recept! Jättegott och bara nyttigt! O alla dessa smarriga desserter som ju är så nyttiga att de kan ätas till mellanmål! Så gott! Tänk dig själv, bananglass och jordgubbssås till mellanmål. Kan det bli bättre? Småäta cocosbollar o dricka smoothies? Jummie!

Kämpa på och lycka till!
 
Sv: Att tänka på kost och motion

Löpning är ju bra träning men kan ju vara jobbigt i början och du kanske måste ha med barnvagn när du tränar?
Annars är det jättebra att börja lägga in lite löpning i dina promenader. Bara försöka springa ett par hundra meter och sen gå, springa ,gå tills du känner att du orka springa en hel liten runda.
Även stanna emellanåt och göra sittups, armhävningar, plankan eller liknande. Det vi ryttare ofta måste förbättra är ju bål och rygg.
Är själv överviktig men började springa för ca 2 år sedan. Har aldrig sprungit tidigare! Började med att gå, springa och anmälde mig till tjejmilen förra året. Då hade jag som längst sprungit 6 km. Men jag fixade att springa en hel mil!!!!! För mig blev det en jättesporre att veta att jag faktiskt kan.
Tror inte heller att man ska fixera sig vid vikten utan träna för att må bättre. Jag äter allt jag vill men tränar 3 ggr i veckan + ridning, har sen februari gått ner 7 kg. Det tar jag som en bonus.
Och tänk på att även en dålig träning är bättre än ingen alls;)
 
Sv: Att tänka på kost och motion

Jag fick min dotter i maj 2012 och gick ner det mesta direkt men de sista 8 kg som var kvar efter 6 månader var svårare av bli av med! Tog tag i det ordentligt och började gå rejäla promenader med barnvagnen varje dag, red 3-4 dagar i veckan och tänkte mer på vad jag åt, räknade kalorier så jag skulle se svart på vitt vad jag stoppade i mig för att lära mig. Det funkade jättebra och efter 3 månader var jag 7 kg lättare och hade minskat nästan 10 cm runt midjan :D

Nu ligger jag på rätt bra vikt, gjorde väl inget om jag gick ner ett par kg till men det är inget jag bryr mig värst om utan nu rör jag på mig för att må bra! Har börjat löpträna 2-3 dagar i veckan och rider 3-4 dagar i veckan och mår hur bra som helst :) Försöker äta vettigt och mitt mål är att inte gå upp i vikt och försöka tajta till "korsetten" som är som den är efter en graviditet ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 104
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
972
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 318
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 444
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp