Att ställa ut sin katt

Sv: Att ställa ut sin katt

Självklart får du göra det!! Den bedöms efter kondition, humör och lite efter domarens smak gissar jag eftersom den inte har nån standard som raskatterna har att följa. Den måste vara minst 6 månader gammal, är den över 10 månader måste den vara ID-märkt (chip eller tatuering kvittar) och kastrerad.

Annars är det som vanligt, du måste vara med i en kattklubb som tillhör det förbundet du vill ställa ut inom (SVERAK är störst här i Sverige och har flest utställningar) och sen är det bara att anmäla till en utställnings som du tycker passar.

Det här är t.ex Jaffa, hon är en av Sverigest vinstrikaste huskatter.
http://www.nerk.se/galleri/Huskatt/katt4.jpg

Hon har blivit WorldWinner en gång (dvs vackrast på en utställning där alla från hela världen är välkomna) och Skandinaviens vackraste iaf 2 ggr.

Senast ändrad:

Måste dom inte ha ett huskattsbevis också ? eller har jag drömt det kanske. Har för mig att jag har läst det någonstans :)

Efter närmare koll, så ja, efter 1/1-09 måste dom ha det även på SVERAKs utställningar. Men är man huvudmedlem i en SVERAK-ansluten klubb så får man ett sånt gratis.
Huskattbeviset ser ut ungefär som en stamtavla till en raskatt, fast utan stamtavledelen då. Men smidigt med vaccinationsintyg och annat.

Den bedöms efter kondition, humör och lite efter domarens smak gissar jag eftersom den inte har nån standard som raskatterna har att följa. Den måste vara minst 6 månader gammal, är den över 10 månader måste den vara ID-märkt (chip eller tatuering kvittar) och kastrerad.

Hade varit spännande att ställa ut min stora kisse, hon har ett helt underbart humör (man får göra i stort sett vad man vill med henne, utan att få sura miner och klor i händerna).

Nåväl, till frågan: Hon är stor för att vara hona, kan det vara en nackdel?

Nej, det har jag svårt att tro. Huskatten är ju väldigt skiftande i både storlek och utseende, så dom kan ju egentligen inte säga att hon är stor för att vara hona eftersom det egentligen inte finns nått att jämföra med.
Såvida hon inte är stor pga övervikt så ska det inte vara några problem.
Utställningar är ganska stressande. det handlar inte bara om hantering av massa olika okända människor utan även om att sitta i bur i runt 10 h (har man koppel och sele så kan man förstås ha den i knät eller gå promenader med den inne i lokalen men man får inte åka tidigare från utställningen utan måste stanna till den stänger. Och den måste klara alla dofter från hundratals andra katter. Men tror man att den klarar allt det så tycker jag absolut man ska testa. Märker man att det inte funkar så kan man dra katten från bedömningen, då får den sitta i buren hela tiden vilket oftast är det lugnaste för dom.

För att det är betalande publik och det är ju inte så roligt att betala inträde för att sedan bara få se tomma burar.

*kl*

Jag hoppas att det snart kommer separata utställningar för huskatter, precis som för blandrashundar, dom tävlar ju inte om några cert eller alls på samma villkor och utställningarna är redan överfulla så det hade varit väldigt bra om dom delade upp det så alla fick plats.

Ah, då förstår jag. Lite trist dock, skulle gärna ställa ut siamespojken. Men han är ingen vän av bur direkt så så många timmar skulle vara ren tortyr för honom.

Jag tycker också det är trist faktiskt. Besökare betalar ju på diverse hästevenemang också, men där får man åka hem. Jag tycker man borde få åka tidigare, kanske vid 13-14 nånting. Men inte direkt efter bedömningen kanske...

Jag håller med! Det är en av anledningen till att jag inte kommer kunna ställa ut någon katt förrän den dagen hunden inte finns längre och det kommer förmodligen dröja runt 8 år :( Jag VILL ställa ut men jag kan inte :cry:

Det är ju ungefär samma sak på hundutställningar också, där betalar besökarna inträde men där får man åka när man vill så om besökare kommer mitt på dagen och vill titta på lite olika hundraser så är det oftast inte många kvar vid den tiden.

Jag håller med! Det är en av anledningen till att jag inte kommer kunna ställa ut någon katt förrän den dagen hunden inte finns längre och det kommer förmodligen dröja runt 8 år :( Jag VILL ställa ut men jag kan inte :cry:

Det är ju ungefär samma sak på hundutställningar också, där betalar besökarna inträde men där får man åka när man vill så om besökare kommer mitt på dagen och vill titta på lite olika hundraser så är det oftast inte många kvar vid den tiden.

Jag kan iofs tycka att man inte ska kunna åka hem direkt efter bedömningen, det blir ju lite trist. Men som jag skrev runt 13-14 nångång. Då hinner dom som vill titta, klappa och fråga vara där ett bra tag utan att det drabbar katterna. Sista timmarna är det ändå mest bara utställare kvar.

Nej det menade inte jag heller (att man skulle få åka hem direkt efter bedömningen) men det är ju lite skillnad på att få åka runt 13-14 tiden mot runt 18 tiden. Det är väl ganska vanligt att det kan ta så lång tid om jag har förstått det rätt ?

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
3
· Visningar
294
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
400
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka