Att stå still..

Raider_

Trådstartare
Min medryttarhäst (nästan min, bara jag som rider) står väldigt gärna inte still. har börjat vara mer noggran med att han ska stå helt still när man hoppar upp och så.. funkar rätt bra när vi är i paddocken eller är på väg att rida ut.

Men när jag har ridit ut en runda och är på hemväg så måste jag igen sommarhagen.. vilket innebär att jag måste hoppa av raider , stänga grinden och hoppa upp igen... och där kommer problemet..Han vill bara springa hem. Innan, har jag inte brytt mig så mkt om han stod still eller inte, men nu på senare tiden när jag börjat med det känns det nästan som att det nästan bara blivit värre, men det är bara just där.. när jag stängt grinden och ska upp igen.. det går som sagt bra annars. Har gjort så att ,går han iväg när jag hoppar upp, hoppar jag av igen och upprepar det tills han står stilla.. vilket ibland kan ta väldigt lång tid.. Någon som har något smart tips på vad jag kan göra för att få honom att stå still?

PS. Har ingen som förljer med, då ingen vill..

Tacksam för svar!

Sv: Att stå still..

När en häst inte kan stå still så kan man göra så att i "farten" när man kommit upp låta den fortsätta gå, inte driva utan bara låta den gå o styra den tills den tröttnar o tycker att detta var ju inte kul o stannar själv. El låta den gå i cirkel runt runt tills den tröttnar. Det gäller att få hästen att tycka att detta var ju inte kul :-) O att stå still e belöning. Hoppas du förstod vad jag menade :-)

tack för svaret.. jaa.. jag tror jag förstod.. :)
ska prova det med cirklen ;)
Men när pålle stannat.. ska man upprepa, eller bara gå vidare sen?

Snurra snurra snurra tills du märker att hästen vill stanna- då stannar du. Tar den minsta steg framåt så snurra igen. Funkar garanterat ;)

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama