Att sluta sova på dagen, mastodontläggningar osv

aemaria

Trådstartare
Jag har en pojk på snart 2,5 år som länge sovit en gång mitt på dagen. Senaste månaderna har dock kvällsläggningarna dragit ut på tiden och blivit mardrömslånga med en unge som kan snurra likt en propeller i sängen i flera timmar. Ibland har det dragit upp på tiden till närmare 22.00 vilket inte är så käckt när man har dagis att passa nästa dag.

Vi har nu provat dra ner på dagsovandet från helt fritt (vilket kunde vara allt mellan 45 min-2,5 timmar) till ca 30 min- max 1 timma. Det är dock skitjobbigt att väcka honom för han blir jätteledsen och kan vara otröstlig i upp till en timme. Det har blivit rätt mycket kortare läggningar men allt kring det här med att sova känns jobbigt och laddat nu!

Vad har ni för erfarenheter kring detta och kan ni ge något tips på hur man kan göra processen så smidigt som möjligt?

Jag har en pojk på snart 2,5 år som länge sovit en gång mitt på dagen. Senaste månaderna har dock kvällsläggningarna dragit ut på tiden och blivit mardrömslånga med en unge som kan snurra likt en propeller i sängen i flera timmar. Ibland har det dragit upp på tiden till närmare 22.00 vilket inte är så käckt när man har dagis att passa nästa dag.

Vi har nu provat dra ner på dagsovandet från helt fritt (vilket kunde vara allt mellan 45 min-2,5 timmar) till ca 30 min- max 1 timma. Det är dock skitjobbigt att väcka honom för han blir jätteledsen och kan vara otröstlig i upp till en timme. Det har blivit rätt mycket kortare läggningar men allt kring det här med att sova känns jobbigt och laddat nu!

Vad har ni för erfarenheter kring detta och kan ni ge något tips på hur man kan göra processen så smidigt som möjligt?
Försök passa på under sommaren att ta bort dagsömnen.

Vår äldsta satt jag i bilen och så sov han i 10 minuter och då var det lättare att väcka honom. Helst om det fanns något roligt mål :)

Jag har hört att om man väcker barnen under dagsovandet ska man väcka dem efter 20 min, 40 min eller 60 min. Anledningen är att då ska de hunnit gå ner i djupsömn och ska vara på väg upp till lättare sömn igen.

Man vet ju själv hur jobbigt det är att bli väckt när man sover som djupast. Om ditt barn blir väckt under djupsömnen, är det inte konstigt om han blir ledsen. Sen är det inte alla förskolor som klarar av att väcka barnen efter exakt 20/40/60 min, men ni kan alltid pröva hemma och se det funkar för er son.

Vilken tid sover han på dagen? Min son är lite yngre och sover oftast inte på helger och lediga dagar om det inte är en extremt fullspäckad och intensiv dag, men då får han sova senast typ 12, inte senare för annars är han superpigg på kvällen :p hos dagmamman sover han fortfarande men då brukar han också sova vid 11-12 och jag tror han snart kan sluta sova dagtid där också :)

Dottern är ganska precis 3 och har inte sovit middag på förskolan sedan jul ungefär, hemma sover hon en stund vissa dagar. Men inte senare än vid 15, då får vi föräldrar aldrig sova på kvällen. ;-) MEN de dagar hon är på förskolan ( 3 dgr i veckan, 8:30-13:30) så somnar hon alltid i bilen på hemvägen. Vi har nästan 1,5 mil att åka så att sjunga eller prata för att hålla henne vaken funkar bara en liten bit. När vi kommer hem sitter jag ibland kvar en stund i bilen så hon ska få sova klart, men det är sällan hon vaknar självmant inom en timme och nu när det börjar bli varmt ute är det inget alternativ. När jag väcker henne är hon jättearg, ledsen, ska bli buren, springer tillbaka till bilen om jag lyckas locka med henne en bit. (har ettåringen att bära på så inte många meter jag kan bära båda) detta är riktigt slitigt och gör förskoledagarna ganska jobbiga. Hon trivs jättebra på förskolan, vill inte åka hem. Är väl mkt därför hon inte har ro att sova längre för då missar hon så mkt lektid. Hoppas det blir bättre i höst när jag börjar jobba igen och hon får gå hela dagar... Det här med sömn är trixigt... Önskar lite att förskolan var mer flexibel gällande 15timmarsbarnens schema för i vårt fall är det ju knappast optimala tider. Två hela dagar hade passat mycket bättre både för sömnen och leken. Inget kul att alltid gå hem när det är som roligast

Liknande trådar

Småbarn Dottern är ganska nyss fyllda 2 år. Hon har aldrig sovit en hel natt i sitt liv (om en med hel natt menar från nattning ca 21 till...
Svar
7
· Visningar
1 932
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka