Att sluta rida eller fortsätta.

S

smultan

Har gått nu senaste veckan och tänkt på det som känns som det svåraste beslutet jag har gjort. Om jag ska sluta rida eller inte.

Har sedan i slutet av sexan har jag ridit en b-ponny, 7 dagar i veckan, något som har varit kul och lärorikt. Slutade där för kanske en månad sen därför att jag var för stor och ridandet gav mig inget.
Så förra veckan var jag och red en d-ponny som passade mig så mycket bättre i längd och jag känner att jag kan lära mig mer av honom.
Problemet är bara att jag vet inte om jag har tröttnat på hästar :(.

Går första året på gymnasiet nu och innan jag slutade rida så cyklade jag till stallet direkt från skolan. Och jag älskade det.
Det fanns inget mysigare än att komma till stallet, ta hand om hästen och cykla hem igen.
Det saknar jag mycket, men om jag sitter hemma eller är med en kompis saknar jag inte det alls. Tycker istället att det är mycket skönare att inte behöva ha en häst man ska till.
Men om jag sitter på buke eller ser hästar på TV saknar jag det.
Så nu vet jag varken in eller ut.
Om jag nu bestämmer mig för att ta hand om hästen så ska jag ha han 4 eller 3 dagar i veckan, så det blir inte lika mycket häst som innan.

Nu har jag gått och funderat på detta förra veckan och har bestämt mig för att ge besked idag, men problemet är att jag inte vet vad jag vill. Ni som har slutat med hästar, kände ni till 100% att ni ville sluta?
 
Sv: Att sluta rida eller fortsätta.

Men att du slutar betyder väl inte att du slutar för evigt? :confused:

Tacka nej till den här hästen och känn efter hur det är att vara "hästlös/hästfri" och skulle du sakna det är det bara att ta upp det igen.
 
Sv: Att sluta rida eller fortsätta.

Hur många dagar ska du rida d-ponnyn??

Du kanske inte behöver vara till stallet 7 dagar i veckan, jag själv hade medryttare till min häst när jag gick i gymnasiet för att jag inte var så sugen på hästar då. Var då uppe 3-4 dagar i veckan.
 
Sv: Att sluta rida eller fortsätta.

Jag kan förstå om du tröttnat och inte ser något kul med att åka till stallet om du var där alla dagar i veckan. Jag kan tänka mig att det känns mer som ett måste än något kul då.

Jag skulle nog tacka ja till erbjudandet då det bara gäller ca. 3 dagar/vecka. Kanske ökar din stallust då?

:)
 
Sv: Att sluta rida eller fortsätta.

hur ser möjligheterna ut att hitta en ny häst att rida om du ångrar dig senare och har tackat nej till denna?
ser de inte så ljusa ut så har jag gjort så att jag tackat ja, ville jag sedan ha mera fritid skulle jag säga upp mig sen.

Hoppas det löser sig! :)
Mvh Toker
 
Sv: Att sluta rida eller fortsätta.

3-4 dagar i veckan ska jag va i stallet då.
 
Sv: Att sluta rida eller fortsätta.

Att hitta en annan häst att rida nära är rätt så svårt. Men just nu känns det som om jag ska höra med pappa och sen ringa ägaren idag :).
 
Sv: Att sluta rida eller fortsätta.

bara du kommer igång igen så ska du se att det känns roligt igen! Jag har varit hästfri i 1,5 år pga graviditet och lillbebis. Det var sååå skönt att bara slappa... men så började saknaden gro. Nu har jag en treåring som rids tre dagar i veckan och en gammelponny som sällskap och det är sååå underbart! visserligen tar jag hand om dem 7 dagar i veckan med mockning å allt men jag älskar varje stund i stallet! Visst är det jobbigt att masa sig ut i stallet när det är regnigt och grått, men väl uppe i sadeln så njuter jag av varje sekund!
 
Sv: Att sluta rida eller fortsätta.

jag var precis som du, elr kanske inte riktigt. men jag var själv i ett stall med två hästar, tröttnade ordentligt och lämnade tillbaka foderponnyn. Jag klarade inte av det i längden så nu ett halvår senare sitter jag här med häst igen :) & det är underbart,! sen tror jag också att det beror lite på vad för stall man är i. det är oftast mycket roligare att åka till stallet när det är mkt folk som är där som man kan prata med. jag var själv och nu kan jag inte fatta att jag verkligen stod ut så länge som jag gjorde. den ena hästen var stallägarens dotter som flyttat hemifrån så det enda hon gjorde var att släppa ut, jag fick sköta resten. USCH ! men nu är jag i samma stall med två till pers. Det hade varit roligare med fler såklart, elr större stall men det är betydligt bättre än att vara själv. :) Jag tycker du ska fortsätt a! själv hade jag ingenting att göra om dagarna utan häst, så här hemma gick jag omkring med brist på något att göra.
 
Sv: Att sluta rida eller fortsätta.

kan tillägga att jag haft uppe håll från hästar förra sommaren då det letades häst..det var inte det minsta roligt. fick för ett par veckor sen ta bort hästen och det är fortfarande lika tråkigt att inte ha ngt att göra på eftermiddagarna..
för mig känns tanken att sluta med hästar omöjlig.

Men alla tycker ju olika, kanske kommer jag resonera annorlunda i framtiden, vem vet?

Hoppas det löser sig på nåt sätt och att du tycker dte är kul snart igen! :laugh:
Mvh toker
 
Sv: Att sluta rida eller fortsätta.

I din ålder gör många en paus. Det kan vara skönt att göra det för att få en nytändning senare i livet. Jag sålde min ponny när jag gick i nian. Red sedan på ridskola i några år och hjälpte även en kompis med hennes halvblod. Sedan var det säkert 5-7 år då jag inte alls höll på med hästar. När min dotter var 4 tog jag med henne till stallet och nu är jag en äkta ponnymamma. Superkul! Min dotter är idag 14 år och har en d-ponny som även jag rider.
En gång hästbiten.... alltid hästbiten. Gör en paus om det känns rätt. Livet är långt och det finns faktiskt mer än hästar.
 
Jag känner likadant att jag vill sluta, men vågar inte berätta det för pappa för det känns som han kommer bli jätte arg och inte acceptera det. Har gått och grumlat på det länge men idag insåg jag att sluta/ta en paus var rätt. Så hur ska jag berätta detta och vart ska jag börja? Tacksam för svar :heart
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
913
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 804
Senast: Sel
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 165
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
860
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp