Att slicka på sina framben - alltid ett tecken på smärta?

Blueberry

Trådstartare
Mina hundar har slickat mycket på sina framben på sistone. På "överarmen" så att säga. Jag blir misstänksam.

Billy har alltid (?) haft det som ett beteende för att "bryta" eller "dämpa" ett adrenalinrus, till exempel efter intensiv lek, snabba rusher, om han blir skrämd, om han gör något vårdslöst på banan, efter att ha larmat, eller annat intensivt. Lite snuttefilt sådär. Ivan verkar mest ha härmat Billy.

De har båda haft en lugn period i ungefär 2 månader, med mycket vila och nästan bara vanliga skogspromenader. Billy har tävlat 2-3 gånger, men det är inget som är särskilt påfrestande för honom med tanke på hans allmänt goda form och kondition. Båda hundarna är i väldigt god form och fysik.

Kan stickandet vara en sysselsättningsgrej, ett pyssel, en typ... olat? Eller ska jag tolka det som att båda hundarna har fått ont någonstans - under en viloperiod?

Vad tror ni?

Min hund slickar som ett stress beteende. Hon skickar dock inte enbart på sig själv utan soffan eller andra människor går också bra. Dock tycker jag hon börjat slicka sig mycket i rumpan så det ska jag kolla upp.

Jag tänker som så att så länge det inte är en specifik del och i situationer då hunden inte brukar slicka så är det ett ingen fara. Bettys tunga är som en elvisp :angel:

Stress brukar det ju också vara, förutom smärta. Om dom gör det ofta och länge.

Men låter ju som att han gör det i just stressande situationer, en form av överslagshandling?

Min Beauceron (11 år) började slicka på frambenen för nåt år sedan. Inte ett intensivt slickande, utan liksom lugnt men ihållande. Det höll på i månader, minst ett halvår. Jag tog honom till veterinären som gav honom Norocarp 100 - och slickandet upphörde omgående. Han har antagligen någon form av artros i framben/armbågar, som orsakar smärta. Han kommer att få äta Norocarp livet ut, även om jag då och då kommer att testa med att pausa i medicineringen för att se om orsaken ev försvunnit. När jag pausade senast började han slicka frambenen igen efter en dag eller två.....

Du kan alltid be om att få testa t.ex. Norocarp. OM slickandet då upphör beror det på smärta, inte stress.

Min ena whippet ligger ibland i sängen, efter att han bäddat iordning, och kan slicka läänge på sina framben/täcket. Men det är nog mer mys eller nått :D

På Billy: Alltid ganska hårda.
Massören jobbar med dem, men de är typ en del av hans explosiva och studsiga personlighet = skitsvårt att göra något åt.

Tonto är likadan, men jag kan trösta dig med att han fortsatte att slicka på sina framben även när hans biceps var 100% bra och mjuka. Tror att det blir en vana tillslut.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka