Att släppa kontrollen

Jag ligger vaken, alldeles för sent, med alldeles för mycket tankar som snurrar. Sådant där som jag tror att jag vill dela med mig av i en dagbokstråd, då det i alla fall för mig är något spännande och kanske lite knäppt, men samtidigt något som känns så rätt och enkelt när det väl har landat.

För några dagar sedan skrev jag lite om min plötsliga barnlängtan som oväntat dykt upp. Jag menade då, tvärsäkert, att något barn nu är i vilket fall som helst inte aktuellt.

Ja, det var så, det. Ärligt talat tror jag inte att jag trodde på mig själv då heller. Nu har jag, efter flera mycket givande och nyttiga samtal, landat i vad som är rätt för mig/oss. Vi överlämnar helt enkelt beslutet till Gud, eller ödet, eller högre makter, eller vad än man tror på. Slumpen, kanske?

Blir det ett barn, så blir det ett barn. Vi har kommit fram till att vi litar på att om det blir så, då är det meningen. På samma sätt litar vi på att om det inte blir något barn, så är det inte meningen och den här barnlängtan kanske står för något annat. Vad får tiden utvisa.

Något jag lärt mig de senaste åren är att även sådant som verkar lite knasigt, eller rent av helt knäppt, kan vara de bästa besluten. Min ponny var ett spontanköp, och jag kan inte ens föreställa mig hur livet skulle se ut nu, om jag inte råkat köpa just henne, just då! Hur allt liksom fallit på plats hela tiden. Vi snubblade över gården alldeles för tidigt, men här har vi verkligen hittat Hem. Min busiga lilla valp, helt fel tid på året och inte alls enligt min tänkta tidsplan, men helt rätt hund för mig!

Med så långa bra, rent av fantastiska, spontana beslut - varför skulle jag gå emot magkänslan som högt och tydligt förkunnar att den vill öppna möjligheten för ett till barn?

Blir det så blir det. Det som är meningen att hända, det kommer att hända. Och det känns oväntat tryggt och självklart!

Trodde nog du var lite äldre än så men nä tydligen inte 😄. Varför inte; min mellanmoster ville ha barn med sin nuvarande och mest rätta karl för henne och hon hann bli 43, är nu 45 och sedan i våras även mormor då hennes 20 åriga dotter. Min kusin, fick barn oplanerat 😄. Skönt att ha landat hur ni tänker och känner kring det hela ❤️

Trodde nog du var lite äldre än så men nä tydligen inte 😄. Varför inte; min mellanmoster ville ha barn med sin nuvarande och mest rätta karl för henne och hon hann bli 43, är nu 45 och sedan i våras även mormor då hennes 20 åriga dotter. Min kusin, fick barn oplanerat 😄. Skönt att ha landat hur ni tänker och känner kring det hela ❤️

Vi fick barn relativt unga, och blir det någon nu så blir vi relativt gamla föräldrar i stället :) Det är ju så väldigt individuellt, hur sent i livet man kan bli gravid. Med tanke på att min mens fortfarande nästan går att ställa klockan efter, hoppas jag ju på att jag ännu har tid på mig. Men det är ju svårt att verkligen veta utan att faktiskt kolla upp det (vilket inte är aktuellt för oss).

Jag tänker att det är på två sätt. Å ena sidan orkar man väl i regel mer som ung gravid, och kroppen är mindre sliten av livet. Å andra sidan känner jag min kropp så oerhört mycket bättre nu, än vad jag gjorde för 18-20 år sedan, så på det sättet tror jag att en graviditet nu skulle vara lättare. Att jag liksom har en bättre förmåga att lyssna på min kropps behov, och kanske inte skulle vara fullt lika orolig kring alla råd man får från olika håll.

Vi fick barn relativt unga, och blir det någon nu så blir vi relativt gamla föräldrar i stället :) Det är ju så väldigt individuellt, hur sent i livet man kan bli gravid. Med tanke på att min mens fortfarande nästan går att ställa klockan efter, hoppas jag ju på att jag ännu har tid på mig. Men det är ju svårt att verkligen veta utan att faktiskt kolla upp det (vilket inte är aktuellt för oss).

Jag tänker att det är på två sätt. Å ena sidan orkar man väl i regel mer som ung gravid, och kroppen är mindre sliten av livet. Å andra sidan känner jag min kropp så oerhört mycket bättre nu, än vad jag gjorde för 18-20 år sedan, så på det sättet tror jag att en graviditet nu skulle vara lättare. Att jag liksom har en bättre förmåga att lyssna på min kropps behov, och kanske inte skulle vara fullt lika orolig kring alla råd man får från olika håll.
Förstår ☺️. Ja visst! Båda sidor av åldrarna har säkert både sina för- och nackdelar. 🥰. Min moster tyckte den senare graviditeten var lättare än den vid 24, trots att hon fick havandeskapsförgiftning som ju är vanligare efter 35, hon mådde bättre ändå och som du säger mera van och trygg i sig själv eftersom ju hon varit med längre än då. Ja visst är det olika, i vår släkt verkar vi ha sent klimakterie. Jobbade med en dam i hemtjänsten för ett gäng år sen som kom i klimakteriet redan vid 35, känns rätt läskigt faktiskt.

• Gilla
Reactions: MML
Om allt ska vara perfekt lär det inte bli många barn gjorda alls.
Perfekt ålder, inkomst, relation, psyke, boende osv osv.

Så är det ju, det "perfekta" livet finns naturligtvis inte. Jag tror nog egentligen inte att sådana här beslut nödvändigtvis ska fattas logiskt, heller. Jag försökte med det, men det gick inte så bra :D Däremot känns det - för mig, det är naturligtvis inte det rätta för alla! - helt rätt att lämna över beslutet åt Gud/något högre och s. a. s. låta det som händer hända.

Förstår ☺️. Ja visst! Båda sidor av åldrarna har säkert både sina för- och nackdelar. 🥰. Min moster tyckte den senare graviditeten var lättare än den vid 24, trots att hon fick havandeskapsförgiftning som ju är vanligare efter 35, hon mådde bättre ändå och som du säger mera van och trygg i sig själv eftersom ju hon varit med längre än då. Ja visst är det olika, i vår släkt verkar vi ha sent klimakterie. Jobbade med en dam i hemtjänsten för ett gäng år sen som kom i klimakteriet redan vid 35, känns rätt läskigt faktiskt.

Ja precis, det kan skilja så oerhört från kvinna till kvinna! Bakåt i min släkt fanns en kvinna med en hel hop barn. Jag minns inte på året hur gammal hon var när hon fick sin sista, men det var närmre 50 än 40, minns jag. Förmodligen var det väl lika ovanligt då som det är nu, men fantastiskt ändå hur det kan vara!

Ja precis, det kan skilja så oerhört från kvinna till kvinna! Bakåt i min släkt fanns en kvinna med en hel hop barn. Jag minns inte på året hur gammal hon var när hon fick sin sista, men det var närmre 50 än 40, minns jag. Förmodligen var det väl lika ovanligt då som det är nu, men fantastiskt ändå hur det kan vara!
Absolut!

Något som redan visat sig vara svårt är att vi ju enats om att inte verkligen gå in för att försöka, men att sluta undvika att bli gravida. D. v. s. bebisfabriken håller öppet under de (troligtvis) mest fertila dagarna, men vi tänker inte planera in det eller ta hjälp om det inte blir något.

Trots det har jag under dagen läst på lite, och ser att kvinnor över 35 rekommenderas kontakta vården om man försökt i 6 månader eller längre, kvinnor över 40 redan när man börjar försöka. Och så börjar jag fundera på mina chanser för att bli gravid "på egen hand" nu, jämfört med när jag varit det för länge sedan. gick det enkelt, men det betyder naturligtvis inte att det fortfarande är enkelt nu.

Det har bara gått några dagar sedan mannen och jag bestämde oss för att sluta undvika graviditet, och låta det som händer hända. Vi vill inte schemalägga något "tillverkande", men det är klart att jag har lite koll på var i menscykeln vi befinner oss. Vad jag också inser är hur otroligt svårt det är att inte låta tankarna spinna i väg och börja drömma, hoppas och önska "för mycket"!

Jag är verkligen, genuint och ärligt, okej med om det inte blir något till barn. Jag litar på att det inte är meningen för mig/oss i sådant fall, och jag litar på att mitt liv kommer att ta en annan väg som är rätt. Men med det sagt - visst hoppas jag!

Nu när dottern är stor blir det allt tydligare för mig att jag trivs allra bäst med att vara mamma. Även om de tidigare graviditeterna var bitvis tuffa, så kändes det för mig som att jag var menad för att bli en mamma :heart Det är naturligtvis inte så för alla, och jag menar verkligen inte att det är någon sorts "meningen med livet" för alla kvinnor. Absolut inte! Jag tror att vi alla är menade att hitta vår egen väg. Men min väg kändes så rätt när jag blev mamma.

Jag tror att det var en kombination av vår förlorade dotter, en tuff förlossning med andra dottern, och att livet hände, som gjorde att det inte blev några fler barn när dottern var liten. Livet hände, och åren gled förbi. När dottern blev större blev hon också sjuk, och det var ett antal tuffa år då tankar på fler barn helt enkelt inte fick plats. Nu har barntankarna börjat få plats igen - och de kom som ett brev på posten.

Men - nu är jag ju gammal - jag har passerat 40. Inte "gammal" på något sätt i det verkliga livet, och jag har faktiskt aldrig haft någon större åldersnoja. Men för att bli gravid är jag ju nästan lastgammal! Jag har regelbunden mens och inget som tyder på att jag inte skulle kunna bli gravid, men statistiken är ju tydlig för kvinnor efter 40. Det är inte särskilt vanligt, i synnerhet inte utan hjälp med att bli gravid. Det är också större risk för komplikationer under graviditeten, om den som bär barnet är äldre.

Därför känner jag mig redan - trots att det bara gått några dagar sedan vi alls "öppnade bebisfabriken" - stressad och som om jag har en stor klocka som tickar ovanför mitt huvud. Tänk om jag bara har en chans kvar? Eller - Gud förbjude - tänk om min sista chans var förra månaden?

Även om jag litar på Guds beslut, så hoppas jag innerligt att hen ska se till att jag blir gravid omgående, helst nyss :D Det gick lätt att bli gravid för 20 år sedan, men det säger ju inte så mycket om hur läget ser ut nu. Men jag kan ändå inte sluta att leka med tanken - tänk om vi får en 2025-bebis :love: Jag har svårt att se något som skulle kunna göra mig lyckligare!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: miumiu
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur