Att sko för allra första gången!

S

solenbakommolnet

Till våren ska min lill piga få skor på sig för första gången någonsin. Nu funderar jag lite över hur jag ska gå till väga :crazy:

Hur har ni gjort? Har ni sattit skor på alla fyra med en gång eller har ni börjat lite försiktit med att bara sko fram?

Som alltid, tacksam för era svar! :)

Sv: Att sko för allra första gången!

Min häst fick gå barfota under inridningen, tills jag började rida så pass mycket att jag märkte att han ömmade när vi red på grusväg. Då fick han skor runtom. Att få på skor var ett lyft för ridningen - det kändes som om han vågade ta i betydligt bättre då. Kanske hade han gått och varit försiktig och rädd för att få ont när han gick barfota...

Nämen precis så är det för oss. Jag red in min vän i sommras och tyckte att hon ömmade när vi var på grusvägar osv. Därför tänkte jag nu till våren att hon får skor på sig.

Det jag var mest fundersam över är om det blir mycket konstigt/anorlunda för min vän om jag slänger på skor runt om direkt? Kanske är det ändå så de flesta gör???
:cool:

När jag skode min häst för första gången, så skodde jag bara fram.
Vänj först hästen med att stå uppbunden i långa pass, och att ha uppe fötterna långa stunder och flera gånger, men det har ni redan säkert tänkt på.
Min hovslagare tipsade mig om att slå lite lätt med hovkratsen på utsidan av hovväggen för att sen skulle vänja sig med ljudet och kommande hammarslag.

Jag har både skott bara fram första tiden, och även slängt på skor runt om direkt. OFTAST händer det sista eftersom unghästen första gången får skor på sig inför den första vinter den ska arbetas, och då blir det skor och brodd runt om.

Jag har faktiskt aldrig upplevt problem, det som är att man kan behöva sätta ner och låta dem vila lite och röra lite på sig emellan, och inte köra en hov i ett 'svep' som på en större häst.

De kan reagera lite på vibrationerna när man spikar, man jag vänjer dem redan vid späd ålder med att jag bankar, och är de vana att verkas med klubba och klinga så är de vana med bank och vinrationer till viss del iaf.

Ingen har reagerat speciellt på att plötsligt ha skor, de brukar dock tycka det är kul att KLAMPA i stallgången och så i början, och verkar uppenbart förtjusta över ljudet de kan åstadkomma med skorna ;)

rekomenderar att bara sko fram först.
många hästar blir så trötta i både ben och koncentration så det kan va värt att sluta "medans det går bra".

fast i några fall får man väl utgå efter underlaget, men hästen har ju gått barfota innan, så ett skoningstillfälle till eller två borde den klara av att vänta i vissa fall...

Beror väl på hästen, hur van den är, vilket temperament den har och hur pass stark den är. Jag skor oftast runt om direkt. Men vissa blir hemskt stressade, alternativt har för dålig balans eller styrka för att palla med fyra fötter, då får det bli i två omgångar. Men oftast går det bra att ta alla på en gång. Man får hitta på lite knep. Gärna ha en vägg hästen kan stötta sig mot, och en matte som håller i huvudet ordentligt så balansen får lite hjälp där med. Distrahera den så det inte blir så tråkigt.

Jag tror hon menar att hästen skulle tycka att det var väldans konstigt med skor på alla fyra när den är van att inte ha några skor alls, alltså inte om den pallar med att bli skodd utan känslan av att ha skor för första gången...

Sweet :bow: precis så menade jag :D

Är ändå mycket nöjd med alla era svar. Man får mer insikt i hur fler brukar göra och sedan är det ju upp till mig att använda "eget huvud". :smirk:

När min häst var tre år så var han bara skodd fram. När han blev fyra och började jobba mer så fick han skor runt om.

Jaha :idea: Men det är det minsta problemet. Det är två steg på sin höjd, sen har dom accepterat den iden fullt ut.

Liknande trådar

Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
608
Senast: lil-sis
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 207
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama