att skicka för analys...

A

armando

Hur går det till ifall man ska skicka hö på analys?
Hur hanterar jag mängden hö som ska skickas, räcker det att ta från en bal, alla är från samma skörd.
Vart skickar jag? hur mycket brukar det kosta, hur lång tid brukar det ta?

Matilda

Sv: att skicka för analys...

Jag skickar alltid till AnalyCen, de är jättesnabba att skicka svar. Det bästa är om du tar hö från flera olika balar, dela balarna och ta några tussar här och där försiktigt, dra inte ur så att du får "bladsvinn". Klipp ner i ca tre cm bitar, 1-2 liter och stoppa i en plastpåse. Följesedel ska fyllas i-finns att skriva ut på respektive analyslab´s hemsida eller ring labbet och beställ, då får du även en emballagepåse. Priserna varierar lite men det är inte så stor skillnad, ca 350 kostar en analys av "snikvarianten" på ts, srp och Mj hos AnalyCen, ca 500 kostar analys om du även vill ha med mineraler, tillägg sedan om du vill ha på mögel och hygienisk kvalite´.
Lycka till!/Kicki

:bow: tack!skulle du kunna PM:a adressen? :D

Skickade in på analycen i måndas fick svaret igår eller idag,
minns inte:eek:
Det var iaf dåligt resultat ajaj:crazy:

Okej, tack! Tänkte fylla i den nu.

Provtagare, är det jag? och vad menas med "provbeteckning" och till sist... "mindre än 50% baljväxter eller mer ä 50% baljväxter" ???

:bow:

Tar du från hjortenlab nu?
Det jag inte kunde svara på det svarade jag inte på.
Skrev lite meningar vid vissa frågor som förklaring!
Och dom verkade läsa det jag skrev:smirk:

haha, okej. då gör jag också det.

mee, i vad skickade du höet?

jag skickade in en analys i går på höet som vi har i stallet. jag fick ett kuvert och följesedel i från granngården. det står på kuvertert hur man ska göra och så.

Varför ringer du inte Hjortenslab och frågar istället för att hoppa över...eller skriva något annat i följsedeln ?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
374
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka