Att se/få veta kön på UL

Status
Stängd för vidare inlägg.

doris

Trådstartare
Hur många av er som velat se barnets kön har fått se det?
Och i vilken vecka var ni då?

När man läser i böcker och om graviditet på nätet så står det att barnets kön bestäms i vecka 10 och att det är synligt på UL från och med vecka 14 ca.

Idag var jag hos BM och gjorde ett UL. Jag är i V18 (17+5) men hon hävdade bestämt att det var omöjligt att se könet. Fast jag vet flera som fått veta om könet tidigare än denna vecka i en annan kommun. Hon ville inte ens försöka kolla...

Jag som så gärna ville veta...

Iaf är det ju lika välkommet vad det än blir. Och det viktigaste är ju att den lilla krabaten växer som den skall och är pigg och livlig.
 
Sv: Att se/få veta kön på UL

Omöjligt kan det ju vara om bebisen ligger och döljer sitt kön, men om förutsättningarna finns så kan man se det i v.18.

Dock kan UL-maskinerna vara dåliga, och därför kan det vara svårt att se (Men frågan är om de då ska användas till en medicinsk kontroll som UL faktiskt är)

Sedan kan en del BM vara ovilliga till att ta reda på könet, eftersom de är rädda att se fel, men då borde de ju tala om det istället för att hävda felaktigheter.
 
Sv: Att se/få veta kön på UL

lite det jag var ute efter..

jag vet ju om flera människor som fått veta könet på sitt barn tidigare än i V18. Medans vår barnmorska bestämt hävdade att det var omöjligt. I stället för att bara säga att hon inte ville för att vara rädd att säga fel eller nått...
 
Sv: Att se/få veta kön på UL

Vi var på rutin-UL i vecka 18+0 och könet syntes så tydligt att jag såg det själv - och då var det ändå ingen snopp jag pratar om ;)

Men jag håller med dig, har hört många som fått veta mycket tidigare än ditt UL så omöjligt är det ju inte. Men det kan ju vara ganska osäkert när man tittar tidigt (och senare också för den delen).
 
Sv: Att se/få veta kön på UL

Med pojkarna var jag i vecka 18 båda gångerna, inga problem där inte. Men tuffingen i min mage kunde bm inte ens se könet i v 18 då hon låg med ryggen utåt. Så nu när jag var där i v 34 elelr nåt så såg den bm det genast:D
 
Sv: Att se/få veta kön på UL

jag var på ul när jag var i v 18 och hon kunde säga till 95% att det var en kille.sen har vi tittat 2g till 1g i v 23 och en gång till iv 33 och alla läkare har sagt samma sak.
 
Sv: Att se/få veta kön på UL

*knapplån*

känner mig så besviken.. Vi hade sett fram emot detta UL så länge, och visste att man kanske, kanske skulle kunna få se könet..

Besöket var inbokat på 30 minuter, men efter 5 minuter så var BM klar och sade hejdå.. Hon försökte inte ens leta efter könet fastän vi frågade flera gånger.. Inte fick vi med oss någon bild hem heller...

suck
 
Sv: Att se/få veta kön på UL

Otroligt dåligt ..

Jag skulle ha ringt dit och förklarat läget, samt be om en BM som har mer tid att hon iallafall höll den avsatta tiden ..

Tråkigt att missa bilderna, ni kanske får göra ett till ?
 
Sv: Att se/få veta kön på UL

Kan vara så att i din kommun har de som policy att inte lämna ut könet, dels för att de är rädda för att ge fel besked men också dels för att ett UL är medecinsk undersökning.
Så är det där jag bor, de får tala om det om de är helt säkra och man frågar, men de tittar inte efter det. Är de inte säkra så säger de ingenting.
Men om det är så brukar det stå i den lilla broshyren man får vid inskrivningen eller närmsta besöket före UL.

I väntrummet på sjukhuset jag var på stod det en lapp att man ska säga till innan undersökningen börjar om man vill ha med sig bilder hem, annars skrivs bara bilderna på hjärtat ut som följer din journal. Så det kan vara en förklaring, fast jag tycker ändå att det verkar konstigt...

Knepigt det där med tiden :confused:
Vi var inbokade för 20 min, men det tog 40 min innan hon var klar och hade sett och mätt allt hon skulle, dessutom tog hon sig tid att förklara allt hon gjorde för oss så att vi kunde hänga med.
Tycker du ska ta upp det med din BM på nästa besök, och förklara att ni är missnöjda med undersökningen.
Då kanske någon annan slipper din upplevelse i alla fall, och det är ju alltid något positivt.
 
Sv: Att se/få veta kön på UL

Vi fick inte heller veta på rutinultralljudet, det "fick vi se när hon kom ut" sa de. Jag ville så gärna veta, så vi gjorde ett privat ultraljud, bara för att få klarhet, i v 28+. Då fanns det ingen tvekan om vad det var, -en liten (stor!) tjej! Fick t.o.m. med oss bildbevis på det hem :)

Under förlossningen så hade min man berättat för BM att det var en liten tös som skulle komma ut ur jättemagen, men när hon väl kommit ut så lyfte BM upp henne på min mage och sa "här har ni er lilla *pojknamn*" Jag hann bli lite förvirrad eftersom jag var så slut och inte orkade se efter själv, men det var allt en liten Alma i alla fall! :love:
 
Sv: Att se/få veta kön på UL

Vi var på UL v.14+2 och då kunde de inte se.

Nu ska vi dit på torsdag igen då är det v.18+4 och då sa hon att det ska gå att se kön såvida barnet inte ligger i konstig vinkel.

Första Ul i v.14 mätte hon huvud och ben samt kollade runt en stund och tog några foton, det tog nog iaf 20min. Det var härligt att få se den lilla krabaten :)
 
Sv: Att se/få veta kön på UL

Er bebbe var väl blyg, då... :p vände ryggen till. :p

Hade jag varit barnmorska, så hade jag varit försiktig med att lämna besked om jag inte var helt säker. Vill ju inte bli stämd om jag sett fel... ;)

Själv ville vi inte veta könet på våra barn. Det skulle förta lite av spänningen när det väl var dax. Och så just risken att få fel besked. Jag tror inte att förlossningen och första bebistiden blir så bra, om man föder ett barn med "fel" kön.
 
Sv: Att se/få veta kön på UL

om det ändå vore så..

Vi bad henne kolla, men hon ville inte det. Så där hade det faktiskt inte spelat någon roll i fall barnet vände ryggen till eller inte. (som jag nämnde tidigare så hade det självklart varit något som vi respekterat.. Om det inte gick att se könet. Men nu ville hon inte ens försöka..
 
Sv: Att se/få veta kön på UL

Har läst noggrannare nu...

5 minuter!? Förstår att hon inte hann se nå´t. Hann hon ens med att se det hon är anställd för...? :crazy:

Jag hade också varit besviken i ert fall. UL är ju en jätteviktig och lite högtidlig grej för många blivande föräldrar. Nonchalant inställning. :mad:
 
Sv: Att se/få veta kön på UL

hon hann kolla längd och de måtten man brukar ta. Sen att hjärtat slog.

Sen var det inte mer..
 
Sv: Att se/få veta kön på UL

Jag frågade en moster till mej som är BM. De gör inte det för att det finns risk att det blir fel.

Min kompis i Norge fick veta könet tidigt och min moster sa att de har en annan teknik där som inte kommit till V Götaland än varjefall!
 
Sv: Att se/få veta kön på UL

När jag var på UL i v.18 med trean i magen, undrade jag av rent intresse för tekniken om hon kunde se könet. (Jag ville inte veta)

Jag åkte på jordens utskällning om att könet inte spelar någon som helst roll osv. :eek: Jävla kärring.

I alla fall visade bilden ett barn på rygg med tummen upp! Det blev också en hett efterlängtad flicka efter två grabbar. Och ja, hade det blivit en kille hade jag varit urlycklig för en triss i pojkar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 703
Senast: Cocos
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 374
Senast: Ajda
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 547
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 423
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp