Att se avstånden

Kellog

Trådstartare
Hej!
Nu behöver jag er hjälp! Jag har tränat för min tränare nu i ca. ett halvår och det har bara gått bättre och bättre, men nu ska jag flytta upp till landet för sommaren och behöver eran hjälp!

En sak som jag inte har lärt mig på hoppträningarna är att se avståndet till hindret. Eftersom jag har en sådan erfaren och snäll häst så ska jag bara stå upp i lite lätt sits och "vänta in" språnget. Visst det går jättebra. Men jag vill lära mig att se avståndet!

Några tips? Är verkligen jättedålig på detta, så snälla hjälp!

Sv: Att se avstånden

Det funkar inte mycket alls för mig, tyvärr. Är det smart att lägga fram konor där hästen ska hoppa av?

Det är inget man kan lära sig sådär bara. Rid mkt på bommar på marken och låga hinder. Det kommer med tiden, ha tålamod. ;)

Jo, galoppbommar funkar alltid.
Sätt ut tre stycken på rad, med 3-7 galoppsprång emellan. Håll galoppen och försök se avståndet.

När du rider mot ett hinder kan du träna på att räkna 3,2,1 avhopp och öva dig på att räkna rätt. Detta är bra på en sån bussig häst som du har. Nu kan du fotsätta låta hästen bestämma ett tag till men ändå träna ögat!

Annars kan man lägga en bom för varje galoppsprång, fem bommar t ex. sedan ta undan en bom åt gången närmast hindret. till slut har du 1 bom och 4 galoppsprång. Detta är bra när både ryttaren och hästen har svårt att få det att stämma

Lycka till!
Mvh Anna

Jag har samma "problem", jag är inte heller säker på avstånden. Min häst är också snäll och erfaren så jag väntar bara in hindrena.
Däremot känner jag mej säkrare o säkrare efter varje träning, så mitt ända tips är att hoppa mycket. Håller med de övriga att galoppbommar är jätte bra träningshjälp. Man kan alltid ha fram några, även i dressyrarbetet. Det har hjälpt mej jättemycket!

Annars kan man lägga en bom för varje galoppsprång, fem bommar t ex. sedan ta undan en bom åt gången närmast hindret. till slut har du 1 bom och 4 galoppsprång. Detta är bra när både ryttaren och hästen har svårt att få det att stämma

:bow:
Håller med till punkt och prick!
:bow:

Tack så mycket för alla tips!

I det stallet jag står i nu får man inte ens ha framme bommar, ägaren är ganska knepig, men jag ska flytta nu så då ska jag verkligen träna på detta! Men jag får börja i juni, för just nu är min häst skadad, tyvärr. Men han är förhoppningsvis frisk och igångsatt i juni månad!

Och en fråga till, hur många meter ska det vara mellan galoppbommar för häst?

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
734
Senast: Raderad medlem 142658
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka