Att sälja häst

Silkisif

Trådstartare
Jag ska sälja min första häst och skulle gärna emotta tips och råd från er som själva sålt häst :)
Varför är så många emot att lämna ut häst på prov? Varför vill man som säljare inte göra det? Jag är ju mån om var hästen hamnar.
Finns det uppenbara fallgropar man ska undvika?
Andra tips?
 
Sv: Att sälja häst

Risken med att lämna på prov är att du i värsta fall får tillbaka en häst vars skick är myclet sämre än innan, och du kommer få det ännu svårare att sälja. Det kan gå snabbt utfö tyvärr!

( har ej sålt häst men spenderat tid på internet...:p)
 
Senast ändrad:
Sv: Att sälja häst

Prov kan man lämna ut på om man känner att köparen är en vettig människa (ta referenser, åk och hälsa på i stallet där hästen ska stå) Det viktigaste är att man har ett bra kontrakt som täcker det som kan hända. Vem står för veterinärkostnader om hästen skadar sig, är en sådan skada grundande för återlämnande? Sen behöver man inte pröva hästen 6-12 månader innan köp, 1-2 månader är tillräckligt för att känna om man passar ihop. Annars är det en foderhäst man söker.

Mycket viktigt! Låt aldrig hästen lämna gården utan full betalning!

Om du lämnar ut på prov så ska hela köpesumman erläggas innan hästen åker. Inga ursäkter i världen om strulande internet, krånglande banker eller sen löneutbetalning accepteras. Sen kan det vara bra om du behåller en del av den summan i den händelse de vill lämna tillbaka hästen. Även om den är frisk och välskött så är det drygt för dig att behöva börja om med annonser, 10% av försäljningsvärdet är rimligt tycker jag.

Så tänker jag, men jag kanske upplevs som hård, skulle å andra sidan inte be om prov själv.
 
Sv: Att sälja häst

Håller med övriga om riskerna med att lämna ut hästen på prov. OM det ändå ska göras, ska köpet vara genomfört innan hästen lämnas iväg. D v s det är KÖPARENS risk, inte säljarens.

Men det kan ändå komma att bli kännbart, du kan få hem en häst som gått UA på veterinärbesiktningen innan återlämnandet, men som är mager och har börjat väva. Det visar sig sedan att den också utvecklat mild form av sadeltvång och en massa olater i ridningen. Tar minst 6 månader att få ordning på, och under tiden är den osäljbar.

Inget roligt scenario.
 
Sv: Att sälja häst

Jag skulle inte heller lämna ut på prov. Ganska ofta blir det ett bakslag precis när hästen kommit till nya ägaren. Äger man då hästen själv kanske man tänker två varv och testar igen innan man lämnar tillbaka den, också rättsr det till sig.

Det viktigaste tycker jag är att man själv är beredd att släppa. Att lita på att andra hästmänniskor också klarar av saker och att ta hand om hästen. Din optimala nya ägare kanske inte är den du tror.
Jag har sålt till människor som sett ut så här :love: vid första och andra "daten".
Det har gått bra alla gånger.
 
Sv: Att sälja häst

Lämnar man ut på prov kan man åka på att köparen backar ur om hästen blir skadad och att denne inte tar ansvar för det. Om hästen blir halt under prövotiden, vem tar på sig det ansvaret om det inte går att bevisa om hältan beror på ngt som köparen gjort med den eller om orsaken fanns där redan innan?

Man tar en risk genom att låta någon annan ansvara för en häst som man själv fortfarande äger. Men det är upp till var och en. Jag hade själv en provmånad med en häst och lämnade tillbaka den. Jag tyckte inte att han var ren i sina rörelser och blev även avrådd från personer jag rådfrågade, och ville därför inte gå vidare med köp. Säljaren tyckte nog inte att mina misstankar stämde och stod ju där igen med en häst som hon behövde få såld. Det var annars en jättefin häst, jag hade gärna behållit honom.

Däremot kan man som säljare kanske ha första återköpsrätt om köparen inte vill ha kvar hästen. Inte för alltid, men i 1-2 månader efter köpet tex.
 
Senast ändrad:
Sv: Att sälja häst

Att låna ut på prov eller foder innan ev köp ökar ju bara risken att du får tillbaka hästen i omgångar och ev. är den inte ens fräsch eller okej riden då, vilket gör processen för försäljning onödigt lång och utdragen.
aldrig, aldrig, aldrig låna ut säger jag. folk som lånar saker har en tendens att inte vara lika rädda om det dom lånar som om dom ägt det själva...
 
Sv: Att sälja häst

Alla är ju dock inte sådana. Jag hade en häst på prov som jag lämnade tillbaks i bättre skick och dessutom lasttränad (vilket hen verkligen inte var innan). Och anledningen till att jag tog hen på prov var att hen var "avställd" och inte ompysslad på länge samt att ägaren var rädd för att rida, och jag kan säga att det var en väldigt bra grej att jag fick ha hen på prov...
Det blev en återlämning kan jag säga. För stort projekt, vilket säljaren inte varit ärlig om. Hade kunnat bli väldigt jobbigt för mig om säljaren inte varit ok med att lämna ut på prov, men hen var nog lite desperat. Svår häst av svårsåld ras.

Men har man en häst i bra skick, som det bara är att "tuta och köra" på så kan jag förstå att man är försiktig med att lämna ut på prov. Hellre då kanske erbjuda den potentiella köparen att komma förbi många gånger, kanske även sova över en sväng så häst och ev ny ägare hinner bekanta sig ordentligt innan det blir affär.
 
Sv: Att sälja häst

Mitt tips är att göra en veterinärbesiktning så fort du har bestämt dig för att sälja. Allra helst klinikbesiktning. Hur som helst är det är skönt att veta att man saluför en häst som är frisk.
 
Sv: Att sälja häst

Det håller jag med om! Skönt för köparen stt känna osäkerheten också, samt möjliggör för en smidigare affär. :)
 
Sv: Att sälja häst

Min första häst köpte jag för 13 år sedan. Säljarna krävde att jag skulle ha henne på prov i tre månader, just eftersom de ville att hon skulle hamna rätt. Hästen var, och är, en stor personlighet, och inte helt lätt att hantera och rida.
Vi skrev ett fodervärdskontrakt där det klart framgick att det var jag som stod för eventuella veterinärkostnader under prövotiden, och så lät jag veterinärbesiktiga henne innan hon åkte från säljaren.

Jag är glad att jag fick ha henne på prov. Under de tre månaderna kom vi relativt bra underfund med varandra.

Tillägg: Hästen kostade 15 000.
 
Senast ändrad:
Sv: Att sälja häst

Varför vill man som säljare inte göra det?

Därför att en häst som var värd 50.000 kr kan vid återlämnandet vara i princip helt förstörd, att börjas om från början med och kanske aldrig någonsin komma till samma läge. Att lämna ut på prov, dvs låta köparen riskfritt göra vad denne tror är bra för hästen - utan insyn, skulle jag aldrig någonsin gå med på.

Sedan finns det olika "mellanalternativ" som är mer tänkbara, men där är det EXTREMT viktigt att det är tydligt för båda parter vad som gäller när det gäller risk för skador, felträning, etc.

Däremot välkomnar vi köpare att besöka hästen så många gånger de vill på gården och erbjuder även att bo över för att kunna få lite mer kontinuerlig tid och fler situationer.

När hästen väl lämnar gården, är det för gott.
 
Sv: Att sälja häst

*kl*

Det är givetvis också så att vissa hästar kan ha någon specifik egenskap/gammal skada/känning som både säljare och köpare är osäkra på. I det fallet kan man komma överens om en provperiod, där JUST den egenskapen ska utvärderas och kan vara skäl till tillbakalämning. Dock brukar man lösa sådant med en prisnedsättning, så får köparen ta över den risken - mot den ersättningen. Det är tydligare och bättre.
 
Sv: Att sälja häst

Som flera redan skrivit, risken finns att få tillbaka en helt annan häst än den du lämnar ut... det finns också dom som är fula och 'provar' hästar och inte har en tanke på att köpa ut den sen. Som ser det som ett fodervärdskap där man bara kan ge tillbaka hästen vid minsta skada eller motgång. : /

När vi i familjen sålde mycket hästar så lät vi ingen köpa på prov, utan är dom osäkra får dom komma flera gånger, dom får gärna ta med den på träning för deras tränare, hoppa och rida ut, men vi är ju där och ser att det funkar, eller så. Annars tycker jag som så att om det prompt ska vara på prov så ska det vara tydligt vad som är på prov, handlar det om att den måste kunna gå och rida ut på själv ex. så är det just det man provar (och kan då inte lämna tillbaka hästen för att den inte hoppar bra nog ex) och det ska vara tydligt i köpekontraktet.
 
Sv: Att sälja häst

Jag skriver alldeles för långsamt (gör flera saker samtidigt : P) men håller helt med dig och det var lite det jag menade i det sista jag skrev. Håller med om att prisnedsättning är nog bättre.
 
Sv: Att sälja häst

Nej inte prov.

Min uppfattning är att folk som vill ha hästen på prov är krångelpellar ofta utan pengar.

Vilket slutar med att man får tillbaka hästen och får börja om från noll och kanske tom gått miste om den perfekta köparen.
Har du riktig otur har hästen blivit skadad/förstörd på kuppen också så den inte ens är säljbar.

Antingen lånar man ut på foder med tydligt kontrakt eller så köper man hästen.
 
Sv: Att sälja häst

Jag har just nu en häst utlånad på prov för försäljning.
Eftersom han är speciell och har haft ett tråkigt förflutet vill jag verkligen veta att det funkar innan. Har självklart skrivit kontrakt och gjort besiktning innan, jag står för försäkring under tiden för att inte riskera att den blir oförsäkrad. De får stå för självrisk och kostnader vid ev skada.
Visst, risken finns att få tillbaka en häst som är i sämre träning/skick än tidigare men tar den risken för att veta att det funkar med köparen.

Har själv tidigare lånat på prov innan köp och alltid köpt hästen efter.
Brukar verkligen fundera på innan vad jag letar efter och ställa massa frågor så brukar det bli bra!
Har faktiskt alltid haft tur så första hästen jag har kollat på har varit den jag köpt!
 
Sv: Att sälja häst

Det hänger mycket på vilka kontrakt man skriver, att verkligen försöka få med allt.

Jag lånar inte ut en häst som jag har till försäljnig p g a mycket tråkiga erfarenheter. Vi fick tillbaka ett vrak efter 3 månader hos en tänkt köpare. Så nej, kom och testa så många gånger du vill i olika situationer där vi är med, men den lämnar inte "huset" utan full betalning och ett ordentligt säljkontrakt.

Åh, andra sidan har jag en häst utlånad som inte är till salu. Men det är av speciella orsaker. Hen är äldre och har en gammal skada och fungrar bara som skogsmulle. För att inte riskera att hen hamnar i orätta händer ska vi ha kvar bestämmanderätten och därför sälja hen inte.
 
Sv: Att sälja häst

Det jag har upptäckt är att många som vill låna häst innan köp vill ha den på nån sorts foder i ett halvår, gratis, och efter det halvåret ta beslut om köp. Det är väldigt osäkert för mig som köpare, det kan hända mycket på den tiden och familjen sänder signaler om att de inte är ett dugg sugna på att ta ekonomiskt ansvar. Har visat sig i många fall att familjen har en sönderriden ponny hemma osm ska vila ett halvår (vilket sammanträffande!) och vill ha nåt annat att rida på ("gratis") så länge.

Är man seriöst intresserad av att ta hem en häst på prov innan KÖP är man villig att betala för sig. Erbjöd både att de köpte hästen samma dag de hämtade den, och inom ett visst antal veckor kan de lämna tillbaka hästen och få tillbaka 90% av köpesumman, eller att de kan betala några tusenlappar/månad de har hästen, och atthästhyran dras av vid köp (typ leasingaktigt). Inget av alternativen har attraherat dem utan en gratis häst ska hem några veckor och det vill inte jag, jag måste ju ha någon sorts säkerhet för att de 1. är seriösa och 2. om de inte vill köpa hästen, att jag har råd att rida till den/skicka till beridare/rehabilitera skador.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 236
Senast: L(i)FE
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
271
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: Elo
·
  • Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 116
Senast: Cina B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp