Att rygga tillbaka

Skreppur

Trådstartare
Har ni några tips på hur man ryggar en häst från marken som inte alls bryr sig om när man viftar med fingrarna eller vevar med repet?

Tack på förhand

Senast ändrad:
Sv: Att rygga tillbaka

Tryck på hästen. Gör först dina enkla kommandon
1. Säg "back"
2. Vifta m händer
3. Vifta med linan stampa med fötterna
4. Gå emot hästen samtidigt som du gör 1,2 och 3.
5. Tryck på hästens bringa/nos/hals för att få den att flytta undan. Bara håll ett kraftigt tryck tills den backar, släpp genast.
6. Funkar inte detta så kan ett spö vara till hjälp efter nr 5 - "piska" lite upprepande på bringan samtidigt som du gör 1, 2,3 och 4. Du ska inte SLÅ på hästen men heller inte bara peta på den.Lite hårdare än en dutt med inte så hårt som ett rapp...
Efter några sådana "behandlingar" brukar hästarna inse att de faktiskt kan lyssna redan vid det lilla kommandot "back" för då slipper de denna mystiska person som viftar, stampar och piskar på dem...

(jag svarar bara enkelt på frågan och hoppas att du och hästen har bra kommuniktion i övrigt och att du är på väg att bli hästens ledare.)

TACK snälla för ett välformulerat svar! Vi har bra kontakt, hon tycker om mig och hon visar mig tillit och en viss respekt, dock så spricker den "respekten" ibland.. Shettis, hrmpf :angel:

1.Tryck på hästen. Gör först dina enkla kommandon
2. Säg "back"
3. Vifta m händer
4. Vifta med linan stampa med fötterna
5. Gå emot hästen samtidigt som du gör 1,2 och 3.
6. Tryck på hästens bringa/nos/hals för att få den att flytta undan. Bara håll ett kraftigt tryck tills den backar, släpp genast.
7. Funkar inte detta så kan ett spö vara till hjälp efter nr 5 - "piska" lite upprepande på bringan samtidigt som du gör 1, 2,3 och 4. Du ska inte SLÅ på hästen men heller inte bara peta på den.Lite hårdare än en dutt med inte så hårt som ett rapp...
Efter några sådana "behandlingar" brukar hästarna inse att de faktiskt kan lyssna redan vid det lilla kommandot "back" för då slipper de denna mystiska person som viftar, stampar och piskar på dem...

(jag svarar bara enkelt på frågan och hoppas att du och hästen har bra kommuniktion i övrigt och att du är på väg att bli hästens ledare.)

bra svar tänkte svarat nåt liknande! lycka till nu!:smirk:

Skreppur skrev:
Har ni några tips på hur man ryggar en häst från marken som inte alls bryr sig om när man viftar med fingrarna eller vevar med repet?

Tack på förhand

jag började med att ha hästen lös, hade ett grimskaft mellan händerna sträckt och tog bestämt ett steg mot henne eller tryckte repet mot henne i luften liksom. Jag tog aldrig i henne eller någonting och hon backade, i samma stund gav jag henne eftergift. Om inte det funkar gå baklänges mot hästen, höj handen och gå mot den. Huvudsaken tror jag är att ha hästen lös så den förstår att den inte behöver känna sig trängd om den skulle missförstå dig. Jag tycker man skall börja med hästen lös och sen bygga upp signalerna och sen ha hästen i grimma och grimskaft. Det är där så många gör fel tycker jag iallafall. Att de börjar med att ha hästen i grimma, eller träns osv. Bättre att börja så naturligt som möjligt, det bästa vore ju om du testade att höja handen och ta ett steg emot hästen och se vad som händer. Testa dig fram och bygg upp ett språk med din häst, umgås i hagen... vad som helst

Min häst reagerar inte om jag vevar i repet eller med händerna. Det som fungerar är att göra samma rörelse med ett spö framför henne, d v s vicka på det lite fram och tillbaka i sidled. Eller hålla en bit av repet sträckt mellan båda händerna och gå emot. Backar hon inte direkt så backar hon när det tar emot nosen.

Skreppur skrev:

Tack på förhand

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Mrs Chippy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama