Rid inte fram för länge till första klassen. Se själva tävlandet som en del i framridningen till nästa klass.
Se till att hästen får lite vila mellan, erbjud vatten.
Tänk själv ”en klass i taget” och försök att inte stressa upp dig. När du ridit första klassen, analysera protokollet och sätt dig sedan i lugn och ro och repetera nästa program. Har du möjlighet, så titta på någon start i din klass.
”Förr” var det normala att rida två klasser, jag vet inte varför det har ändrats. En dressyrtävlingsdag var verkligen en hel dag, hästen fick vila i transporten (eller hyrd box) mellan klasserna. Ofta red man med fyra, fem timmar emellan ... Man hann titta på många ekipage, äta i lugn och ro och umgås med vänner och nya bekanta. Nuförtiden verkar alla ha bråttom hem, ingen som stannar kvar om man inte har placerat sig och inga som knyter nya kontakter och hjälps åt på tävlingsplatsen.
”På min tid” var det många som stannade kvar och tittade på resten av tävlingsdagen trots att man tävlat klart själv. Lite trist kan jag tycka att det är idag ... Man lär sig mycket på att stanna och titta på andra.