Att rida med hund!

ylvaaskersund

Trådstartare
Hur gör era hundar när ni rider? Mina ska tvunget springa framför hästen så fort jag ska trava el galoppera, vilket inte e så kul vare sej för hästen eller för hunden som riskerar att bli trampad! Finns det ngn som kan ge mej tips på hur jag ska göra för att få hundarna att sluta med denna ovana?

Sv: Att rida med hund!

Kan du inte lära hunden kommandot "bakom", kanske först när du är ute och promenerar med bara hunden, sedan när du rider i skritt och så småningom öka farten?
Mina hundar har nog tyvärr lärt sig den hårda vägen, genom att bli påsprungna, men det är ju inget att rekommendera! Farligt för både häst och hund. Dessutom har jag kortbenta vovvar som obönhörligen kommer på efterkälken i trav och galopp, fast de gör vad de kan för att hänga med!

:)Jag brukar alltid ha dem lösa brevid eller framför hästarna i skritt, de ska sitta brevid eller hoppa upp mot hästens ben på kommando när det kommer bilar. I trav ska de springa brevid, gå fot med hästen, och i galoppen brevid eller efter beror på vilken hund det är ;P men det är ju lite större jakthundar så de hinner med mina små islandshästar utan problem oftast.:grin:

Nu har jag inte hund längre, men för några år sedan hade jag en trevlig byracka som alltid skulle med ut på ridturen. Den brukade hålla sig på sådant avstånd att den kunde gömma huvudet i hästens svans och få lite skydd från sol och flugor. Detta gjorde den dock bara på ett fåtal kända hästar som var toleranta och inte lätta i bakdelen.

Den hade dock oerhörd respekt för hästar, efter att ha blivit jagad av lösa lekfulla hästar några gånger, så den höll alltid ett öga på var hästen befann sig. I början hade den också för sig sådana tokerier som att springa framför hästen, vilket jag fick lösa på ett mindre ortodox sätt - nämligen "jaga" hunden till häst på ridbana/åker tills dess att den kopplar att det är farligt att springa Framför hästen, men att den får vara ifred så länge den befinner sig vid sidan om eller bakom hästen.
Bra träning för både hund och häst. Hästen lärde sig att på kommando jaga ut alla hundar som låg och sov under hindrena på hoppbanan :o

Har min hund 'fot' när jag vill ha kontroll över henne och säger åt henne att sitta när det kommer en bil. Då kan jag rida framför henne o stanna. Annars springer hon lite som hon vill men satt jag på en häst som jag inte var hundvan så skulle jag vara försiktig. Annars tror jag att om hästen o hunden känner varann så löser dom det rätt bra ihop förutom om dom tror att det är lek.

Vi har en häst i stallet som jagar bort katterna från hinderparken på samma sätt som din jagar hundar! :laugh:

jag har min hund under samma kommando som när hon är lös på vanlig promenad, alltså växlande mellan "nära" (vid sidan) och "häråt" (i min närhet, men ej framför) och "fri" (alltså var hon vill). Funkar bra.

hon springer ibland framför hästen, men om jag känner att det blir ett problem tar jag in henne på "häråt". Min häst är ju också mycket medveten om var hunden befinner sig.

Dock får väl sägas att hon lyder mig sämre från hästryggen än på vanlig promenad. Det kanske är vanligt?

Vi har en häst i stallet som jagar bort katterna från hinderparken på samma sätt som din jagar hundar! :laugh:

Vallhäst istället för vallhund? :laugh:
Nej, skämt åsido, men vissa hästar har ju de facto bra instinkter till att valla såväl andra hästar som andra djur, exempelvis kor. Man kanske skulle utveckla det ytterligare?

Kommandot Gå Bakom är jättebra! Oxå bra när det kommer bilar. Börja träna det när du promenerar.

Vi säger alltid till vår hund att gå bakom om vi drar iväg i galopp. Trava/tölta så kan hon gott springa brevid om det inte är på bilvägen, då får hon oxå gå bakom.

Det har t.o.m. hänt att vi bett henne stanna kvar när vi satt iväg i galopprace- riktigt race då alltså. Det har funkat men inte för lång sträcka. Bara att ropa sen när vi är stilla igen!

lär in kommandot - sidan. Så lär sig hunden det snabbt att hålla sig på ena sidan under turen. Fast jag själv föredrar att han springer före oss, så jag lärde in även Före...och numera stannar hästen av eller saktar ner om hunden inte springer par meter före. Lättare för mig att ha kontroll på hunden då jag ser denne, och kan kalla in på fot om ngn kommer el om rådjuren dyker upp. :)

sidan
DSC_0130.jpg

före, och gissa om hunden trivs! :D
DSC_0141.jpg

Min hund springer lite hursomhelst.. men hon är mest framför.
Hon kan kommandona och mina hästar är vana med henne så det är inte som att de inte fattar att man inte ska trampa på henne. Hunden kan fot så det är inga problem. Har lärt henne "Akta" när hon är för nära hästen. "Här" används när jag kör, vilket betyder att hon ska gå bakom vagnen på sidan.
Och så säger jag "Gå och busa" när hon får springa fritt. :D

Så lär din hund kommandon för att den ska gå på sidan eller bakom när du rider.

Senast ändrad:

KL
Jag har hunden före. Säger så.
Om det kommer ngt/ ngn kallar jag in o den får gå fot.

Mina förra hundar har själva lärt sig att komma så fort de sett ngn.
Använde även- Gå ut!- från vägen.

Har givetvis tränat först till fots.

Vi har två hundar, den ena får tyvärr nästan alltid vara kopplad när vi rider, han är alldeles för jaktig... men då går han FÖRE fast samtidigt på SIDAN, det är helt suveränt! Den andra hunden är alltid lös, springer som hon vill, men nästan alltid före, men både häst och hund har bra koll, har bara ridit på henne en gång (i galopp, då lärde hon sig att ha bättre koll) min häst tar ner huvudet och puttar henne i rumpan om hon går för nära när vi rider :) Det är super, kommer det något bil/hundar/människor kommenderar jag bara : UPP då hoppar hon upp framför mig i sadeln, funkar super i alla gångarter faktiskt, men hon måste ha hjälp sista biten upp, jag har ju en rätt stor quarter och hon är bara en liten Jack Russel.../Emmi

Det skulle ju vara toppen! Man kunde exempelvis skicka sin vallhäst till skolgården för att hålla uppsikt över de små barnen så de inte springer iväg från skolområdet under rasten, eller ta med den till tävlingsbanan för att se till att föräldrar och åskådare håller sig på rätt plats.

Bäst vore så klart att få vallhästen att hämta resten av flocken när de är längst bort i skogshagen, 2km från grinden...

*KL*

Vi har en vallhund, en Bordecollie. Hur tror ni att det hade funkat att ta med henne på ridturen? hon är ganska mycket för att valla, sålänge hon är utanför staketet:p Annars är hon ganska mesig, och rädd för dem flesta djuren (kattungar är värst, när de kommer krypande på golvet...buhu ;)). Hästarna är vana med henne för hon följer med varje gång upp till hagen när de ska få mat. Eftersom hon är vallhund är hon ju väldigt lydig och kvick, men tror ni det kan vara lurit ifall hon börjar valla? Vår förra border var väldigt självständig i sitt tänkande och vallade hästen när mamma var ute och red. han var sån att han skulle sammla "flocken" runt mamma, och när hon satt på hästen så kom de ingen stans, för att hunden höll hästen VID mamma hela tiden... Haha. ^^

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
426
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 856
Senast: Miiikaela_
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 956
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama