att rida fram med jacka med luva!!?

LadySara

Trådstartare
har under de senaste åren 2011-2012 sett massvis med påpekanden från överdomare att jacka medluva EJ får bäras på framridning. (hoppning) jag fick plocka av min å rida fram utan då luvan ej gick att plocka av.

satt idag å kikade på nationella tävlingar, av 10 pers red nog 8 med jacka med luva..

sökt i TR men hittar inte detta, har de ej funnits eller är de borttaget eller är de våra ÖD som hittat på egna regler.

någon som vet???

Sv: att rida fram med jacka med luva!!?

har för mig att det ändrades redan 2012.
Det står ingenstans att man inte får ha luva på jackan, där av är det ok. Om jag inte har helt fel för mig. Det var vad domaren sa när jag satt som tidtagare på tävling i höstas.

2011 och ev något år innan dess stod det tydligt i TR att luva inte fick bäras.
Detta togs bort till 2012 och det är åter tillåtet med luva på tröjan eller jackan.

Överdomarna är ofta 1. dåliga på att läsa på i TR och 2. bra på att hitta på egna regler och tolkningar.
Därför måste man som ryttare vara påläst och säker på sin sak.
Det var bättre förr när man hade TR i sin lilla bok som man kunde hala upp ur fickan och slå i ;)

Senast ändrad:

Det togs bort ur det TR1 för att föras in i de grenspecifika TR.
Det finns tex med i TR för distansen men inte längre i TR hoppning. Om hoppningens TR kommitté glömt bort det eller inte anser att det är aktuellt för hoppning låter jag vara osagt. Klart är väl dock att det är olämpligt att rida med tröja med luva eller lång halsduk etc. Konsekvensen om man fastnar med luvan i en hinderstolpe i ett språng är katastrofal.

Det var bättre förr när man hade TR i sin lilla bok som man kunde hala upp ur fickan och slå i ;)
Nu halar man ju upp mobilen istället, jag har TR 1-5 (de som är aktuella för mig) sparade på telefonen och tycker att det är super! Nu kan jag ju använda sökfunktionen! :idea:

/Lady_S

Var rätt många år det var förbjudet, jag kommer i alla fall komma ihåg det förbudet efter att ha ridit in på en hoppbana utan en tanke på det när det var nytt i skyfall med en regnjacka med huva på, om jag minns rätt satt jag på en 6 åring som skulle kvala därav var starten viktig också, blev bortkallad till domartornet och jackan påpekades och nej det gick inte att få dispans att rida bara den starten med den, fine sa jag är det ok att jag rider utan jacka, ja det gick bra så jag rev av mig regnjackan och slängde den vid domartornet och red i skyfall i tunn vit kortärmad tävlingsskjorta, jääääätteskönt var det och den blev ju inte alls fullkomligt genomskinlig och slickad på kroppen ;) en sak lärde jag mig den tävlingen om man packar med ombyte för att det är en regnig dag så glöm inte en extra bh det är inte jätteskönt att ha en genomblöt sådan som enda alternativ resten av dagen för de tar trots allt några timmar att torka när de blivit riktigt blöta...

Åh, fy!! Tycker det är illa nog med genomblöta ridbyxor.
Hade lite tävlingsuppehåll ett tag pga små barn men så många år var det väl ändå inte förbjudet?!

TR i pappersform passade bra i kavajfickan.
Min Iphone har jag inte i fickan när jag tävlar. Det för att jag inte har någon medhjälpare som kan ta ytterplaggen och skulle jag ha telefonen i fickan och dratta av i ett hinder så lär den ju inte vara hel :cool:
Behöver man akut slå i TR så är det ju givetvis precis innan start :grin:

Har haft en del domare som lystet tittat på Kalles teknikskydd när jag ridit avdB. Som tur är har dom kollat hästförteckningen och insett att det är en gammal häst innan dom öppnat munnen :p

Jag var på en tävling förra sommaren i distans där de påminde om att luva inte får bäras på jackan. Däremot kan man, om man inte har något bättre och bekvämare alternativ, vika in luvan i jackan. Då har man ju "dödat" risken att fastna i något.

Min Iphone har jag inte i fickan när jag tävlar. Det för att jag inte har någon medhjälpare som kan ta ytterplaggen och skulle jag ha telefonen i fickan och dratta av i ett hinder så lär den ju inte vara hel :cool:

Har haft en del domare som lystet tittat på Kalles teknikskydd när jag ridit avdB. Som tur är har dom kollat hästförteckningen och insett att det är en gammal häst innan dom öppnat munnen :p
Ah... Jag har lyxen att alltid ha medhjälpare. Men jag tycker att det är ett :devil: otyg av överdomare att dyka på ekipage precis före start. I de flesta fall kan det vänta till efteråt (utrustningsfrågor undantaget).

/Lady_S

Men köp TR i pappersform då?

Precis ;)

From i år ingår dessutom TR1 i samtliga grenspecifika TR när man köper boken OCH den räcker i två år framåt

Det togs bort ur det TR1 för att föras in i de grenspecifika TR.
Det finns tex med i TR för distansen men inte längre i TR hoppning. Om hoppningens TR kommitté glömt bort det eller inte anser att det är aktuellt för hoppning låter jag vara osagt. Klart är väl dock att det är olämpligt att rida med tröja med luva eller lång halsduk etc. Konsekvensen om man fastnar med luvan i en hinderstolpe i ett språng är katastrofal.

Glömt? Näe... Det är väl Kingsland och andra märken som styr och de har ju massa tröjor med huva som de vill sälja :devil:

kl
Jag undrar vad det är för luva som man lyckas fastna med i hinderstödet när man hoppar alt hur i hela friden man då sitter på sin häst?
Om jag lyckas fastna med luvan i ett hinderstöd så är det pga att jag redan är rejält illa ute och har kraschat.

Däremot håller jag med om att det kan vara farligt om man trillar av och landar så pass dumt till att hästen får in en hov i luvan.
Bäst är luvor som sitter fast med tryckknappar, dom lossnar direkt om man skulle haka fast i något.

Om jag får säga det så är luvjackor ett otyg i stall och i närheten av hästar. Speciellt idag när många går omkring med hörlurar kopplade till mobiler och lyssnar till musik med mera. De blir träffade av uppflugna boxdörrar, nersprungna av hästar när de skall ut i hagen, varken ser eller hör traktorer eller andra maskiner. Försöker man påkalla uppmärksamhet för att varna dem ser och märker de inget...

Håller med. Borde vara nästintill olagligt med både luva och hörlurar. Hörlurar är det värsta jag vet i hästsammanhang. Fy så oansvarigt jag tycker det är.

Jag kan faktiskt tänka mig att det kommer ett förbud mot hörlurar när man hanterar hästar på en tävlingsplats eller iaf när man sitter till häst.

Själv har jag aldrig ens tänkt tanken på att ha lurarna i öronen när jag är i stallet.
På jobbet sitter dom som klistrade större delen av dagen men i stallet? Inte en chans!

Liknande trådar

Hoppning Jag är lite förvirrad så jag måste höra med er, som tur nog vet allt. :D Jag fick påpassning av en funktionär på tävlingen senast ang...
Svar
9
· Visningar
6 309
Senast: aprilia
·
Hoppning en frågan.. Får man rida fram på hopptävlingar i jacka med luva? man får ju inte ha det på prisutdeling o inne på banan när man hoppar...
Svar
19
· Visningar
1 916
Senast: EQL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama