Att räkna om värden per kg/foder

Corax

Trådstartare
Våran analys ser ut som följer;

TS 38,4
Smb rp 11
Mj 3,8
Ca 0,8
P 0,7
Mg 0,3

Mao väldigt blött på papper (prov tagit direkt från vall).
Men i verkligheten är det Mycket torrare. Tror det mer är kring 55 eller torrare.
Och eftersom jag är både lat och matematiskt efterbliven så tänkte jag höra om någon kan räkna om det och samtidigt förklara hur man gör.

Jag vet även att det finns ett sätt att själv ta reda på ts-halten men jag har glömt exakt hur. Någon (AlexandraW t.ex ;))kanske vill friska upp mitt minne.

Känner att det är rätt viktigt då jag har ett tjockt monster här hemma som behöver banta...

Sv: Att räkna om värden per kg/foder

Du har ju värden per kg TS på analysen. Ta värdet per kg TS gånger aktuell TS med decimal.

T ex 10 MJ/kg TS, du tror/vet TS är 55% = 10 * 0,55 = 5.5 MJ/kg foder

Mäta TS. Micro, gott om tid, bunk, digitalvåg, silage.

100 gram (exakt) silage i bunken. Micra KORT stund, öppna micron låt ånga av sig, kör KORT stund igen - väg. Gör om och om igen. KORTA stunder, annars brinner det. När det slutar minska i vikt så har du TS. T ex om det slutar minska i vikt när det väger 52 gram det i bunken, så har du en TS på 52%

:bow:
Du är en klippa!

Då ska jag alltså hålla tummarna att stallägaren har kvar analysen. Vi i stallet fick 'bara' alla analyser per kg/foder.

Går att räkna om dte ändå, men bökigare om man redan har värdena per kg TS. Men har inte stalläg analysen kvar så går det att räkna fram per kg TS ändå som sagt =)

Nu har jag forskat runt och det verkar svårt (ja omöjligt)att få fatt på det dära kg/TS. =/

Kan du hjälpa mig räkna? Du behöver inte göra det själv men åtminstone förklara hur man gör.

Liknande trådar

Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 622
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 602
Senast: Boj
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 441
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka