Att pumpa och mata med flaska - massa frågor!

aemaria

Trådstartare
Har precis införskaffat en bröstpump med tillhörande flaska så någon annan ska kunna mata min 10-veckorsbäbis om det skulle behövas. Nu hopar sig frågorna :)

*Måste man sterilisera pump+flaska efter/innan varje användning eller räcker det att diska?

*Hur värmer man bäst mjölken? Mikro, vattenbad?

*Jag inser att jag inte har någon koll på hur mycket (på ett ungefär) en bäbis i den här åldern äter per måltid. Vet nån?

Vad har i för erfarenheter av att pumpa och flaskmata? Antar att det kan ta lite tid innan bäbisen vill ta flaska när de bara testat bröst.

Har precis införskaffat en bröstpump med tillhörande flaska så någon annan ska kunna mata min 10-veckorsbäbis om det skulle behövas. Nu hopar sig frågorna :)

*Måste man sterilisera pump+flaska efter/innan varje användning eller räcker det att diska?

*Jag inser att jag inte har någon koll på hur mycket (på ett ungefär) en bäbis i den här åldern äter per måltid. Vet nån?

Vad har i för erfarenheter av att pumpa och flaskmata? Antar att det kan ta lite tid innan bäbisen vill ta flaska när de bara testat bröst.

Jag steriliserar inte ens varje dag :angel: Han lever än så länge i alla fall!

Micro är skitlurigt! Jag har en mugg med vatten som jag värmer i 90 sek, sen ställer jag flaskan i muggen. Han får 60-70 ml per mål (4 veckor gammal bebis) och det tar några minuter för det att bli ätvarmt.

Ska du värma i micro så föreslår jag att du värmer 4-5 sekunder i taget, tar ut, skakar och känner hur varmt det är, sen 4-5 sekunder till.

Min bebis är 9 veckor. Hon äter 180ml per mål. Nu blandar vi bröstmjölk och ersättning. Hon tog flaska på första försöket och det var för en vecka sedan. Inga problem alls.

Om du ska spara på dig bröstmjölk så är ju frysa ett alternativ. Det bästa är att frysa i iskuber. Varje kub blir då 20ml så det är lätt att räkna hur mycket man värmer. Fryst mjölk kan lukta lite kräks, det är inget farligt.

Ett tips är att du ger flaska första gången. Lägger bebisen som om ni skulle amma och sen ger flaska istället. Då blir inte steget så stort från bröst till flaska. Jag gav alla målen första tre dagarna och vande in flaskan och sen dess har det inte varit ett dugg konstigt att äta med pappa.

Mvh Miks

För oss fungerade det aldrig när jag försökte ge ur flaska. När pappan försökte däremot så gick det klockrent. Det var som om bebisen visste att hen inte hade något val när jag inte var hemma. Så ge inte upp om bebisen vägrar äta när du försöker mata ur flaska utan gå hemifrån på en kort promenad och låt din partner eller vem som nu ska passa bebisen provmata.

Ett annat tips är att be om ett recept på nässpray med oxytocin i på BVC. Det är det hormonet som gör att mjölken rinner till. Det kan vara stört omöjligt för endel att pumpa ur någon mjölk utan det.

Gav flaska första gången när bebis var två veckor (innan dess åt han bröstmjölk ur kopp, tog två veckor innan amningen fungerade). Efter det pumpade jag under samma period som jag ammade, dvs fram till 9,5 månad. Hade en elektrisk pump från Medela och aldrig några problem med att få ut mjölk. Han åt väl en 200ml per mål i slutänden. Första månaderna åt han bara bröstmjölk, sedan blev jag lat och då fick han ersättning ibland :p

Värmde i vattenbad. Micrade upp vatten som sedan fick värma upp mjölken. Risken med micro är ju att värmen sprids ojämnt.

Oj, 180 ml för en 9 veckors bebis, inte daligt. Min 11 manaders äter aldrig mer än 180 ml (oftast 150) och i den alder at hon runt 90 tror jag.

Jag köpte "bröstmjölkspasar", inte sa farligt dyrt och jag tyckte det var smidigare än iskuber. Vi har aldrig haft ngr problem med ngt av vara 3 barn med att vänja vid flaska men vi har börjat tidigare.

Åh. här finns en erfaren Mamma Mu! Jag har pumpat ur och flaskmatat 4 barn... Enbart, för amningen funkade inte. Mamma Mu hade massor av mjölk men var så trögmjölkad att de inte lyckades suga ur något... :(

Jag har aldrig hållit på att sterilisera särskilt, utan bara diskat noga och i ordentligt hett vatten.

Bröstmjölk SKALL värmas i vattenbad. Mikro förstör näringsämnena i den nyttiga bröstmjölken. Både vitaminer och sånt, men den ojämna uppvärmningen kan även få proteiner att denaturera. (när vi sen gick över till att ge ersättning värmde jag vattnet först, antingen i mikro eller med vattenkokare, och blandade i pulvret när vattnet höll rätt temperatur)

Jag använde vanliga enliters plastpåsar, som jag hällde 200 ml-portioner i, och frös in. Förslöt påsarna med dubbla man-gummisnoddar. :D Jag tror dock att det är så att barn som enbart flaskmatas tenderar att äta lite större portioner och lite mer sällan, eftersom det är lite lättare för dem att få i sig maten.
Viktigt även här, att de ska tinas i kylskåp, rumstemp eller vattenbad, men INTE i mikro... Jag brukade ta ur den frysta mjölken ur påsen och lägga klumpen i en lagom stor kanna, för upptining. Skulle någon bit av plastpåsen sitta kvar i klumpen, så kan man plocka bort den sen när mjölken är flytande igen.

Huruvida det tar tid att vänja dem vid flaska kan jag inte svara på, för mina har ju fått det i princip från början.

För oss fungerade det aldrig när jag försökte ge ur flaska. När pappan försökte däremot så gick det klockrent. Det var som om bebisen visste att hen inte hade något val när jag inte var hemma. Så ge inte upp om bebisen vägrar äta när du försöker mata ur flaska utan gå hemifrån på en kort promenad och låt din partner eller vem som nu ska passa bebisen provmata.

Ett annat tips är att be om ett recept på nässpray med oxytocin i på BVC. Det är det hormonet som gör att mjölken rinner till. Det kan vara stört omöjligt för endel att pumpa ur någon mjölk utan det.
För kompisar var det precis tvärt om... ;) Deras åt bara i nappflaska första månaderna när mamman var hemma, hon behövde inte hålla men vara nära eller prata.
Min yngsta tvärvägrade allt i nappflaska förutom vatten, det spelade ingen roll hur länge jag var borta, nu drev vi inte det allt för långt utan han fick väl klara sig kanske 3-4 timmar. Hade det varit krisläge så hade han väl förr eller senare ätit men nu fanns det ingen anledning att pressa det.

Jag har fått kämpa med pumpningen och använt nässpray, i helgen slog jag personligt rekord med 50ml :p. Mitt problem är att utdrivningen stannar, mina boobs är inte så lättlurade... Jag får köra Jedi Mind tricks och titta på bebis, tänka på en ledsen och hungrig bebis etc.

Blandar mjölk med ersättning när sambon ska mata, oftast bara 1 gång per dygn och hon äter då 60-90ml :).

ang sterilisering av flaskor. Jag gör/har gjort det enbart när flaskorna är nya och sen kanske en gang/manad eller sa. Diskar ur flaskorna för hand och ngn gang i veckan kör jag dom i diskmaskinen (sköjer extra efter diskmaskinen sa inga rester av maskindiskmedel finns kvar).

Slänger in en snabb fråga. Ska nappflaskor, nappar och bröstpumpar diskas och steriliseras innan användning, dvs. när de är nyinköpta?

Här tror jag de säger sterillisera inför varje användning, måste kolla upp det jag har precis börjat pumpa vet att en kompis sterilliserade varje kväll när hon förberedde nästa dags flaskor, de var iofs för ersättning men hygien borde ju va samma. O andra sidan så ser rustiner för diskning annorlunda ut här, har inte träffat nån som sköljer disken.

Största problemet med att pumpa ur tyckte jag var att mjölktillgången verkligen var anpassad till efterfrågan. Det vill säga, det fanns, särskilt första månaderna, precis så mycket mjölk som bebisen åt. När bebisen var mätt fanns inget kvar att pumpa ur, och lagom tills det fanns mjölk igen, så var också bebisen hungrig igen. När man sen är borta några timmar och inte ammar, så finns det genast lite mindre mjölk dagen därpå - jag upplevde det med båda barnen att det var lätt att få mjölken att minska, och hamna i en ond cirkel där bebisen inte blir mätt, man ger lite ersättning, bebisen ammar lite mindre, det blir ännu mindre mat, osv.

Oj, 180 ml för en 9 veckors bebis, inte daligt. Min 11 manaders äter aldrig mer än 180 ml (oftast 150) och i den alder at hon runt 90 tror jag.

Jag köpte "bröstmjölkspasar", inte sa farligt dyrt och jag tyckte det var smidigare än iskuber. Vi har aldrig haft ngr problem med ngt av vara 3 barn med att vänja vid flaska men vi har börjat tidigare.
Jag vet inte om det är mycket. Jag har bara följt vad som står på förpackningen på ersättningen. Jag har gått efter dotterns vikt och gjort ersättning för 1-2 månaders. Vi har blandat 50/50 med bröstmjölk därav att vi fått det till 180ml. Men baserat på hennes ålder borde hon alltså äta 200ml färdig ersättning per mål.

Recept enligt nedan:
Ålder 1-2 månader
Vikt 4-5 kg
Matningar/dygn 5
Vatten (ml) 150ml
Antal doseringsmått (4,5 g) 5
Färdig mängd (ml) 170ml

För nästa ålder:
Ålder 2-4 månader
Vikt 5-6 kg
Matningar/dygn 4-5
Vatten (ml) 180ml
Antal doseringsmått (4,5 g) 6
Färdig mängd (ml) 200ml

Barn är ju olika. Jag har fått uppfattningen att många ammar oftare och i mindre mängd per mål och då kanske barnen inte äter lika mycket ut flaska heller. Dottern har sedan hon kom ammat max 6-7 ggr/dygn och borde då vara van vid att få i sig en större mängd vid ett och samma tillfälle. Kanske kan det vara en del av förklaringen.

Mvh Miks

Jag menade inte att det var "fel" pa ngt sätt, hoppas du inte missuppfattade.
Jo, min dotter ammade varannan timme dagtid när jag ammade och vill fortfarande äta ungefär var tredje timme nu.

Jag menade inte att det var "fel" pa ngt sätt, hoppas du inte missuppfattade.
Jo, min dotter ammade varannan timme dagtid när jag ammade och vill fortfarande äta ungefär var tredje timme nu.
Inga problem! Tänkte bara att det är bra att visa att 180 för en 9 veckors är enligt rekommendation, till och med i underkant.

Mvh Miks

En sak att tänka på också är risken att bebis inte kommer vilja amma mer om den blir bekväm med flaska.
Det verkar inte vara helt ovanligt.
Och som ameo skrev, absolut inte micra bröstmjölk.

Tack för alla bra svar! Jag ska bara pumpa och ge som "nödlösning". Han tog faktiskt flaskan på första försöket, men jag vill ju hellre fortsätta amma, det är ju trots allt en mysig stund!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka