Att poppa popcorn

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare majola
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 8 376

majola

Trådstartare
Hur poppar man riktigt goda, stora fluffliga popcorn. I kastrull alltså.

Mina popcorn blir ofta små och hårda. Jag har en gång lyckats (med samma popcorn-majs) göra jättegoda och stora fluff-popcorn, men bara en gång och jag vet inte vad jag gjorde annorlunda då.

Hur ska man göra? Högre eller lägre värme? Bara några få popcorn i kastrullen? Kan majsen ha blivit för gammal (den är ju torkad??)

Jag brukar köpa ICA's popcorn (blå förpackning), sen tar jag vanlig Rapsolja och häller i en kastrull så det täcker botten. I med popcornen så de täcker botten, på med locket på kastrullen och sen högsta värmen på plattan kastrullen står på.
Sen väntar jag tills det börjar poppa, brukar vänta från första poppet tills det kommer igång, sen stänger jag av plattan och låter det poppa på eftervärmen. Brukar även skaka grytan mellan varven också så de som inte poppat trillar ner till botten samt att de inte ska brännas, ibland får jag även hälla av lite popcorn om jag råkat hälla i för mycket.

@RedHyuuga får du bra popcorn på Icas alltså? Dem har jag slutat köpa, blev alltid små och med trist smak.
Japp, de blir bäst för mig. Har provat andra sorter också tills jag hittade mitt vinnande koncept. Jag äter väldigt mycket popcorn, en påse blir väldigt många skålar/kastruller innan den är slut, billigt är det också, win-win för mig. :p
7318690038894.jpg

Jag kör oftast icas popcorn. 2 msk olja i kastrullen, på med lock medan det värms upp, sen i med 1 dl popcorn, på med locket. Skakar kastrullen rätt ofta, låter värmen vara på högsta värmen en liten stund efter det börjat poppa innan jag stänger av. Oftast blir det inte mer än några korn som inte blir poppade :)

Japp, de blir bäst för mig. Har provat andra sorter också tills jag hittade mitt vinnande koncept. Jag äter väldigt mycket popcorn, en påse blir väldigt många skålar/kastruller innan den är slut, billigt är det också, win-win för mig. :p
7318690038894.jpg
Ja, jag poppar också på spisen. Men just de där Icas är mina hatpopcorn. Allt med amerikanska färger på brukar däremot vara bra. :D

Ja, jag poppar också på spisen. Men just de där Icas är mina hatpopcorn. Allt med amerikanska färger på brukar däremot vara bra. :D
För mig funkar inte de med amerikanska färger, har provat. Sen har vi olika smak också, troligen spelar det in också.
Skulle däremot vilja prova att poppa i kastrull med smör, vet att det är lättare att bränna men skulle vilja lära mig. :)

Mina popcorn blir ofta små och hårda. Jag har en gång lyckats (med samma popcorn-majs) göra jättegoda och stora fluff-popcorn, men bara en gång och jag vet inte vad jag gjorde annorlunda då.

Hur ska man göra? Högre eller lägre värme? Bara några få popcorn i kastrullen? Kan majsen ha blivit för gammal (den är ju torkad??)
Jag har poppat med olivolja, tycker det blir mycket godare. Oftast brukar det poppa bra, så bra att det blir dubbla mängden mot grytan och hela spisen översvämmas av popcorn :)

För mig funkar inte de med amerikanska färger, har provat. Sen har vi olika smak också, troligen spelar det in också.
Skulle däremot vilja prova att poppa i kastrull med smör, vet att det är lättare att bränna men skulle vilja lära mig. :)
Smör blir för kletigt för min smak, jag vill ha det så torrt och fluffigt som möjligt. Men det är ju verkligen en smakfråga.

Smör blir för kletigt för min smak, jag vill ha det så torrt och fluffigt som möjligt. Men det är ju verkligen en smakfråga.
Smaken är som baken - delad. :p

Jag är inte superförtjust i smör popcorn, men som lite omväxling tycker jag det är gott. Har dock aldrig gjort det själv, ätit hos andra som gjort det med smör när det inte fanns olja att tillgå.

När det gäller majs tycker jag att märket Bonnie Lee är bäst, finns på Willys. Och olivolja gillar jag för smakens skull, men jungfruolja passar inte bra vid så höga temperaturer så jag kör Ica:s sammansatta jungfru- och raffinerade olja. Sen häller jag i olja och popmajs i en aluminiumkastrull, sätter på plattan på högsta, och när oljan börjar koka lite så ser jag om det är lagom mycket, dvs om majsen liksom ligger och bubblar i oljan, annars häller jag på lite mer. Har man för lite olja och för svag värme blir de inte fluffiga. Sedan låter jag det poppa på högsta värme tills det är klart, och skakar kastrullen ett par ggr. Om locket glappar kan det vara bra att stå och trycka ner det tills det är klart eller tills det är dags att hälla av om kastrullen har blivit full.

Och ja, majsen kan bli gamla trots att de är torra. Då poppas de inte lika bra.

Rejält med rapsolja, så det täcker botten. I med popcorn så det också täcker och lite till. Har en ganska stor gryta med riktigt tjock botten. Kör värmen på högsta, vilket är 12 på min spis. När poppningen kommit igång sänker jag till steg 9 och låter det härja klart i grytan. Drar av grytan när poppandet börjar stanna av.

För att få riktigt fina nyttiga popcorn på ett enkelt sätt ska man ha en sådan här :) :
https://www.coolstuff.se/Popcorn-Microskal

Någon som vet hur det funkar att poppa på induktionshäll? Det blir ju skitvarmt fort (borde kanske inte spela så stor roll) och sen ingen eftervärme. Är det bara att brassa på och sen sänka värmen och låta dem gå på lite lägre nivå istället för eftervärme? Känns mest logiskt.

För att få riktigt fina nyttiga popcorn på ett enkelt sätt ska man ha en sådan här :) :
https://www.coolstuff.se/Popcorn-Microskal
Jag poppar också i micron, popcornen blir så stora och fina. Jag har en behållare från Tupperware, men har hört att det går lika bra med en papperspåse med några småhål i.
Med eller utan fett gör man som man vill, dock fastnar salt eller vad man nu har på bättre med lite olja i. Den som vill ha rejält med smörsmak får det bäst om smält smör hälls över när de är färdigpoppade.

Någon som vet hur det funkar att poppa på induktionshäll?
Jag slutade poppa på spisen när jag fick induktionshäll pga att jag inte kunde använda min poppcornkastrull i aluminium och inte fick det bra med andra kastruller.

Jag poppar också i micron, popcornen blir så stora och fina. Jag har en behållare från Tupperware, men har hört att det går lika bra med en papperspåse med några småhål i.
Med eller utan fett gör man som man vill, dock fastnar salt eller vad man nu har på bättre med lite olja i. Den som vill ha rejält med smörsmak får det bäst om smält smör hälls över när de är färdigpoppade.

Jag slutade poppa på spisen när jag fick induktionshäll pga att jag inte kunde använda min poppcornkastrull i aluminium och inte fick det bra med andra kastruller.
Full effekt?

Varning för dum fråga, men ... vad är skillnaden på popcorn poppade på spis och micropopcorn?

Antar att det måste finnas någon. Har ärligt talat aldrig poppat popcorn på spis.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: miumiu
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
667
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
761
Senast: WildWilma
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka