Att leda häst + att få hästen att stå stilla

NightShade

Trådstartare
Hejsan!
Jag har en nordsvensk valack, fd travare på 8 år. Jag har ett litet problem med honom. När man ska leda han från hagen och in i stallet vill han gå förbi en, och klarar oftast av att göra det. Detta endast under vintertid när det är någorlunda djup snö. Han skulle helst trava om han fick. När man sedan kommer ut där det är skottat är det inga problem då går han precis som han ska. Hur får jag honom att inte gå förbi mig? Han sticker inte från en, men jag gillar inte att känna mig kontroll lös i detta läge. Använder mig av grimma och kedjegrimskaft.

Det andra lilla problemet jag har är att när man ska sitta upp så tar det väldigt länge innan man kan göra detta pga att han inte vill stå stilla. Han står blixtstilla tills man stoppar in foten i stigbygeln. Vissa dagar går det jättebra. Andra dagar får man hålla på en stund. Han har inga problem med att stå stilla när man ska sitta av och dona med annat. Då är han rena rama statyn.

Tacksam för tips! Mvh Carro

Sv: Att leda häst + att få hästen att stå stilla

Kanske springer han i djupsnön för att det är jobbigt? Många hästar som har svårt för att bära sig själv ökar ju hellre takten och försöker springa ifrån det jobbiga. Jag hade sprungit med honom den biten där det var djupsnö, så blir det ett roligare moment för er båda :)

Och det andra problemet du har är väldigt vanligt hos travhästar, därför att ofta blir dem lärda att springa iväg så fort kusken är på. Han förstår nog inte riktigt att du vill att han står stilla. Han har ju blivit lärd annorlunda! Jag hade försökt börja med att någon höll i hästen när jag hoppade upp, och den personen fortsatte att gå och hålla ett tag i början av ritten. Är det inte möjligt så hade jag försökt lära in ett ljudkommando som är lugnande och inte som "prrtt" vilket jag själv upplever stressande!

lycka till :)

Sv: Att leda häst + att få hästen att stå stilla

Jag fick mycket bra förslag när jag frågade förra veckan, titta undet Testning, fick svar om att sno med grimskaft m.m.. Allt känns mycket bättre nu, men förstår att det är att hålla i och vara konsekvent.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 615
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 115
Senast: Liten
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern