Att lära sig ett nytt språk som vuxen

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag har alltid velat lära mig spanska, men av olika skäl fick jag aldrig möjlighet att läsa det under skoltiden. Men det är en sån grej som står på min to-do-list för livet, att lära mig spanska.

Nu har jag blivit riktigt sugen på att ta tag i det, och kollade de kurser som finns på högskole/universitetsnivå, men hittade ingen som vände sig till rena nybörjare, utan de flesta krävde att man åtminstone hade lite förkunskaper innan. Jag är egentligen färdigpluggad, så det här är något jag vill göra vid sidan om ett jobb.

Har ni några tips på vart man kan vända sig? Eller är det helt kört att lära sig ett nytt språk från början, när man inte läst någonting av det varken på högstadiet eller gymnasiet?
 
Sv: Att lära sig ett nytt språk som vuxen

Kolla med folkhögskolor, medborgarskolan, studieförbundet vuxenskola... de brukar ha nybörjarkurser med jämna mellanrum! :)
 
Sv: Att lära sig ett nytt språk som vuxen

Självklart bäst att flytta till landet, eller omge sig av språket så mycket och ofta som möjligt. När du kommit in i det lite, sätt dig i situationer där du tvingas använda språket. :)


Det är absolut inte kört. Jag lärde mig danska som 20-21 åring. Har bott här ett år nu och pratar flytande. Väldigt få danskar som kan höra att jag är svensk från början :P Och trodde ALDRIG att jag skulle lära mig danska. haha. Men klart en fördel att bo här och använda språket hela tiden. Nu pratar jag och skriver nästan danska mer naturligt än svenska.

Men har ganska lätt för språk och pratar flytande norska, engelska och en del turkiska också.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått för mig att jag vill lära mig lite spanska och har anmält mig till en distanskurs hos Komvux. När jag var yngre avskydde...
2
Svar
33
· Visningar
2 648
Senast: Kilauea
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp