Att lagra hö på bästa sätt

taccotad

Trådstartare
Hur går man tillväga för att höet ska hålla sig fräscht och fint så länge som möjligt?

Förr har vi bara kastat upp höet och lagrat så vi fått plats med så mkt som möjligt men efterhand har jag börjat fundera lite och jag antar att det finns en del tips på hur man ska behålla höet så bra som möjligt dvs att det inte blir dammigt mm.

Har för mig jag hört något om att man kan strö ut salt, mura med halmbalar osv.

Nu i veckan får vi hem 200 kg hö och denna gången vill jag göra ett ordentligt jobb!
Kanske ska tillägga att vi har höet på ett loft, alltså uppe på vinden i stallet. Åt ena sidan är det helt öppet ut i stallbyggnaden (inte där hästarna står eftersom det är en stor port som stängs ditåt), åt andra sidan är det yttervägg med små ventilationsspringor mellan brädorna och resterande är plåttak.
Dessutom står inte hästarna inne vintertid så det bör inte tränga upp varken värme eller fukt från hästarna upp genom innertaket.

Det bör alltså vara bra luftinsläpp till höet hos oss eftersom hela byggnaden är oisolerad (med diverse olika luftspringor) men självklart vattentät.

Så, hur gör ni för att lagra höet på ett bra sätt?

Sv: Att lagra hö på bästa sätt

Jag antar väl att du har skrivit fel på hur mycket hö du får in. 200 kg är inte mycket precis. :smirk:
Nåja, det är som du säger.
Jag brukar salta på balarna sedan lägger jag på halm. Både salt och halm suger upp fukt och damm. Man gjorde alltid så förr.
Men var försiktig om du har fint loggolv. Att få salt på det är inte bra.
Lycka till!

gejsa skrev:
Jag antar väl att du har skrivit fel på hur mycket hö du får in. 200 kg är inte mycket precis. :smirk:

Ojdå, jag glömde en nolla...det ska vara 2000 kg, alltså 2 ton hö.

Vad använder man för salt, jag antar att det inte är vanligt "matsalt" som jag har i kryddhyllan.
Vad händer om man får salt på golvet? Vi har vanliga brädor och ovanpå det är det någon sorts masonit med en mkt halkig sida uppåt.

Om höet är balat, så är saltning med grovkornigt havssalt, det bästa. Om det är löshö, så är det bästa en hötork. Då blåser man bort mycket damm och "småböss" :cool:
saltet "fräter" på trägolvet om det får ligga kvar under en längre period, men det låter som att ditt golv ligger välskyddat från ev. saltspill :smirk:

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka