Att lära om

Status
Stängd för vidare inlägg.
Z

Zelma

Jobbar bla som familjehem och stöter givetvis på massor av olika dilemman med barn och ungdomar som kommer hit.

Ett stort sådant är hur man "lär om" saker som redan verkar vara djupt befästa, även hos ganska så unga barn.

Hur lär man dom äta grönsaker? Tycker det är jättesvårt och kämpar med att få alla att åtminstone smaka, lättast är det ju på lördagar då man kan hota med indraget godis om inte maten äts eller man smakar på en ny grönsak.

Eller barn som ääälskar att förstöra saker, hur lär man dom värdera sina grejjor på ett bra sätt? Tex så slängs kläder överallt och försvinner eller blir förstörda.
Bord ritas det på och saker till gårdsrenovering hoppas det på utomhus så det går sönder.
Egna leksaker som klipps sönder eller kastas överallt etc.

För vissa kan man ju säga att detta kostar lika mycket som si och så många lördagsgodis påsar, medans andra inte köper det resonemanget alls.

Så alla kloka människor....har ni bra tips på hur man helt enkelt "lär om" :bow:
 
Sv: Att lära om

Ett bra tips på grönsaker är att ställa fram olika grönsaker innan middagen, när alla är hungriga men maten inte är klar än. Då slinker det mesta ner mkt lättare.

I övrigt så måste konsekvenserna bli tydliga av det man gör. Förstör man saker så får man städa upp och sakna det man förstört, dvs något nytt kommer inte istället. Blir kläder smutsiga får man tvätta dem osv.
Tjat funkar inte, och inte heller förklaringar enbart.
 
Sv: Att lära om

Det var ett bra tips om grönsakerna :) ska prova det omgående! Och verkligen göra så dagligen.

Vi försöker verkligen vara konsekventa och tydliga, så gott det bara går och bara säga sånt vi verkligen kan hålla / stå för. Men det känns ibland otroooligt segt och näst intill hopplöst med vissa barn / ungdomar.

Har bla satt damsugaren i handen på en liten rackare som brukar roa sig med att smätta matsmulor över köksgolvet under måltiderna. :mad: Funkade ett tag, men man får ganska snabbt göra om samma procedur igen.

Tar tacksamt emot alla tips och råd jag kan få här av alla med barnerfarenheter. :bow: :bump: :banana:
 
Sv: Att lära om

Tror inte det finns några standardlösningar som passar alla barn i alla åldrar... Vad är det för ålder på de barnen som du har "problem" med?

mvh/Halvhalt
 
Sv: Att lära om

Jag är bodde på familjehem mellan åren 14-16 år. Där hade de ett mkt praktiskt sätt att läsa problem.
Tonåringens ansvar var:
1 dag i veckan planera,laga middag, duka och diska åt alla.
1 dag i veckan tvätta sin tvätt.
1 dag i veckan städa sitt rum plus ett av gemensamhetsutrymmena.

Så länge detta sköttes så fick tonåringen veckopeng, rena kläder , skjuts till aktiviteter, mat på bordet.

Om tonåringen INTE tog sitt sansvar så tog inte personalen sitt ansvar.

Man strejkade inte många veckor.......;) Inget gnäll, inget tjat inget gnabb utan man fick själv ta konsekvensen.

Jag trivdes oerhört bra där och de fick ordning på riktigt besvärliga ungar.

Om ungdommen var lite yngre eller man av nån anledning behövde hjälp så fick man givetvis det.
 
Senast ändrad:
Sv: Att lära om

Söker heller ingen universallösning ;) utan bara tips och ideee om hur man kan lösa olika problem och bemöta beteenden som kanske inte alltid passar sig eller passar in.

Vi har tagit emot allt från 5 åringar upp till 20 åringar i vårt hem, så det varierar stort. Genomgående verkar nästan alla ha problem med ätandet och matvanor dock.
En del pga sitt mående men mest pga att dom aldrig fått lära sig tex smaka på olika maträtter eller kanske till o med blivit tvingade till att äta vissa saker.

Så alla små råd som kan ge mig lite nytänkande är bara toppen :D
 
Sv: Att lära om

Inte tokigt alls :) Kunde behövt det tipset när vi hade våra äldre ungdomar här. Just nu är dom utflugna och verkar klara sig fint ändå, men som sagt...det tipset kommer nog beprövas, då det säkert kommer fler tonåringar hit så småningom :)
Tackar :bow:
 
Sv: Att lära om

Ok, jag förstår.

Barn med matvägran/problem har det antagligen för att de antingen inte haft möjlighet att uppleva och vänja sig vid en varierad kost alternativt på olika sätt har utsatts för "matövergrepp" och olika tvångsmetoder eller helt enkelt "destruktiva maktkamper", kopplat till deras ätande. Det är oerhört lätt att förstöra barns naturliga och sunda förhållande till mat - t o m i bästa välmening! :mad: Att använda mutor, hot eller tvång i samband med ätande borde vara föbjudet då det sällan ger några bra och bestående lösningar. Mat skall ätas för att man är hungrig samt tycker det smakar bra. Ingen vuxen sitter och tvingar i sig mat utan att vara åtminstone lite hungrig/sugen och inte heller äter vuxna mat som upplevs äcklig eller smakar illa i den egna munnen - hur nyttigt det än är! :devil:

Så vad gör man om barnet redan har ett stört mönster kring mat och ätande? Ja, det beror förstås på ålder och personlighet. Vissa kanske man kan nå via deras nyfikenhet om de får vara aktiva och hjälpa till att planera, handla samt laga maten. Andra kanske går att förhandla eller resonera med via förnuftet (dock aldrig tvingande) och några kanske behöver rent professionell hjälp.

Det viktigaste tror jag, om man vill bryta ett negativt mönster, är att verkligen hitta en linje som är konsekvent men utan inslag av mutor eller hot. Det kan handla om att styra upp mattider och matintag så att de naturliga drivkrafterna får chans att komma på rätt spår igen. Vill ungen inte äta det som finns så erbjuds inget annat förrän vid nästa måltid, men utan att koppla ihop det med ev straff eller belöningssystem som snart handlar om makt istället för mat... Sen gäller det nog att rannsaka sig själv och vad det är man vill uppnå, är det en sund och balanserad kost på lång sikt eller att barnet skall äta det man själv tycker den skall äta vid varje tillfälle!? Det är inte alltid samma sak...

Inte så konkret skrivet, jag vet. Men ett inlägg i frågan i allafall. :p

peace/Halvhalt
 
Sv: Att lära om

Tack för ett mycket bra inlägg som ger många tankeställare :):bow:

Det är så lätt att man själv kör fast i invanda mönster och det är gott att få andras tankar för att hitta nya lösningar och vinklar på saker och ting.

Om jag får nämna ett problem som finns just nu, så är det grönsaker i alla former och varianter. Barn i åldern 5-12 år med ett fruktansvärt sötsug och kanske även näringsbrister. Hur i hela friden lockar man dom till att pröva och kanske på sikt lära sig äta något i grönsaksväg?
Känner att jag kört fast totalt där. :crazy:

Fick ett bra tips i början av tråden om att ställa fram grönsaker före maten när alla börjar bli sugna på mat.

Har du några funderingar kring det?

Känner mig lite ufo ibland då jag inte heller har några egna barn som referensramar utan bara "lånar" andras.
 
Sv: Att lära om

Som sagt ställa fram grönsaker är toppen! Sen ett annat sätt är lite mer tidsödande och helt fel årstid, men att odla själv brukar göra underverk med grönsaksätandet... Det kan dock med föra att de blir lite finsmakare... Tomater, sallad, morötter, sockerärter osv är alltid godast att äta direkt vid landet. Men att överhuvudtaget göra barnen medverkande vid inhandling och tillagning brukar öka intresset.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp