Att köpa sin första häst

Oceanmist

Trådstartare
Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt naturbruksgymnasium med inriktning häst. 2010-2015 hade jag 2 hästar jag skötte om.

Bilintresse samt snöskoter men snöskotern använder man så otroligt lite motför vad det kostar.... därav jag funderar på häst 😊 dottern är 3år i maj så de svårare småbarnsåren är klara.

Saker med stallplats, hö, strö, försäkring har jag kollat upp 😊 samt skoning.

Om jag förstår de rätt kommer jag ha hjälp med utsläpp på morgonen 😊 tipset jag fick är att det är skönt att åka förbi stallet på morgonen ( åker förbi till jobbet ) och mocka fylla på hö m.m. Så man bara har hästen efter jobbet

Vad säger ni? 😊 en häst har jag provrida och blev väl kär över bilder samt infon om dem. Sen att den var lika trevlig i verkligheten gjorde ju att man spinner vidare på detta.

Vad säger ni? 😊 är det mer jobbigt eller väger det bättre över mer?

Mvh

Vad är syftet med tråden? Ska du köpa häst istället för snöskoter? Ska du åka morgon el kväll? Småbarnsåren över när barnet är 2 1/2 år? Jag får inte riktigt ihop funderingarna.

Vet inte riktigt vad du vill ha ut av tråden? Om det är jobbigt med häst och barn? Hur man lägger upp sin dag i stallet?

Barn har ju inte jag men hört både där det inte fungerar med barn där det för andra funkar utan problem. Det kanske är svårt att veta på förhand.

Hur du vill lägga upp din stalltid får du väl känna dig fram till vad som fungerar bäst för dig och din familj.

Jag har barn och provade ha hästarna inhyrda en kort stund. Förutom att stallet var en dålig match så var det även fruktansvärt jobbigt att få ihop vardagen med barn, hus, jobb, skola osv.

Så jag tog hem hästarna igen, och alla jag känner som har både häst och barn har sina hemma på gården eller någonstans med mycket service.

Så budgetera både för pengar och körtid om du inte kan ha hästarna hemma på egen gård - får ni som familj ihop vardagen med häst?

Jag har barn och provade ha hästarna inhyrda en kort stund. Förutom att stallet var en dålig match så var det även fruktansvärt jobbigt att få ihop vardagen med barn, hus, jobb, skola osv.

Så jag tog hem hästarna igen, och alla jag känner som har både häst och barn har sina hemma på gården eller någonstans med mycket service.

Så budgetera både för pengar och körtid om du inte kan ha hästarna hemma på egen gård - får ni som familj ihop vardagen med häst?
Jag hade häst/hästar inhyrd(a) under hela min dotters uppväxt - från det att hon föddes tills hon började jobba med hästar som 19-åring :) Det var stall/lösdrift som sköttes kollektivt, så ganska mycket stalljobb utöver ridningen men vi bodde också väldigt nära under småbarnsåren (< 1 km).

Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt naturbruksgymnasium med inriktning häst. 2010-2015 hade jag 2 hästar jag skötte om.

Bilintresse samt snöskoter men snöskotern använder man så otroligt lite motför vad det kostar.... därav jag funderar på häst 😊 dottern är 3år i maj så de svårare småbarnsåren är klara.

Om jag förstår de rätt kommer jag ha hjälp med utsläpp på morgonen 😊 tipset jag fick är att det är skönt att åka förbi stallet på morgonen ( åker förbi till jobbet ) och mocka fylla på hö m.m. Så man bara har hästen efter jobbet

Vad säger ni? 😊 en häst har jag provrida och blev väl kär över bilder samt infon om dem. Sen att den var lika trevlig i verkligheten gjorde ju att man spinner vidare på detta.

Mvh

Det kommer nog går om du och din man är samsyncade.
Har du kollat upp kostnader så du hr råd? Även med vabb?
Funkar logistiken även dom dagarna du ska lämna på förskola?
Vem tar stallet på morgonen om du ska vabba?
Är din sambo beredd på du är borta x antal timmar varje dag?

Jobbigt att ha häst? Ja. Värt det? Ja. Mer för pengarna än en skoter? Ja, jag tycker ju det. Men hästen ska bli omhändertagen - och kostar pengar - även när du inte kan rida på den pga tidsbrist, skada eller annat. Så jag skulle ju inte tro att alla svarar ja på den frågan även om jag gör det :)

Alltså - många av oss här har ju hästar som livsstil, vi liksom lever och andas häst oavsett om det är vad vi jobbar med eller inte. För min del är livet utan häst otänkbart - jag är 53 nu och har haft häst sen jag var 26 och dessförinnan ridit på ridskola och varit medryttare. Jag kommer rida och vara med hästar tills jag dör.

Livet med både barn och häst är nog inte för alla, dock. Det innebär hårda prioriteringar (jag har t.ex. avstått från att skaffa mer än ett barn) och oftast att man har en partner som både är införstådd med vad som gäller och tar hand om barnet när man själv är i stallet. Ofta kan barn vara med i stallet, men inte alltid. En bebis i barnvagn går alltid att ha med och placera på ett säkert ställe - om barnet accepterar det såklart. Och ett lite större barn (i min dotters fall från 4-5 år) kan oftast hänga med på ett säkert sätt även om man inte aktivt är med barnet varje sekund. Men åren däremellan MÅSTE man ha barnpassning någon tid på dygnet för att kunna vara i stallet och rida. "Värst" tycker jag det var när min dotter var mellan 1½ och 2½ år - då var hon aldrig med mig i stallet när jag skulle få något gjort utan att någon annan vuxen också var med (men självklart kunde vi gå dit o klappa hästarna själva!). Hon hade en pappa som tog hand om henne då, så det var ju lugnt för min del, men som sagt så behöver den andra föräldern vara fullt införstådd med vad som gäller!

Mvh
Tänker att om du haft hand om två hästar (på heltid?) under 5 år, då vet du väl vad det innebär att äga häst?

Sen hur man lägger upp dagarna med häst beror ju på vad man är för människa, är man morgonmänniska och känner att man har tid och energi att åka två gånger till stallet så gör det. Vissa tar mer tid på sig på eftermiddagen istället och trivs bättre med det.

Jag tror det är tufft att gå från 0 häst till 1 häst om man har småbarn.

Jag har alltid haft häst och då var det ju inte så komplext ändå när barnen var små. Man var ändå inne i det liksom.

MEN när jag nu har lite större barn och ser tillbaka på tiden, så skulle jag önskat att jag faktiskt tog ett uppehåll med häst när barnen var små. Det tar så mycket tid.

Jag har alltid haft häst och då var det ju inte så komplext ändå när barnen var små. Man var ändå inne i det liksom.

MEN när jag nu har lite större barn och ser tillbaka på tiden, så skulle jag önskat att jag faktiskt tog ett uppehåll med häst när barnen var små. Det tar så mycket tid.
Det här tror jag med, från noll till en plus småbarn är tufft. Kräver en omställning av livet.

Däremot ångrar jag inte alls att jag inte tog uppehåll när stora barnet var liten. Dock sänkte jag ambitionsnivån (och ännu mer nu när jag fick ett nytt barn).

En nyfiken fråga: Vad är det som gör att du ångrar att du inte tog en paus?

Själv tycker jag det var värt det 100 gånger om att få fortsätta med det jag älskar mest.

En nyfiken fråga: Vad är det som gör att du ångrar att du inte tog en paus?

Själv tycker jag det var värt det 100 gånger om att få fortsätta med det jag älskar mest.

För när jag ser tillbaka på det så var det en stressig tid. Jobba, hästen, familjen varje dag. Man måste jobba heltid för man ska ha råd med hästen, men man vill gå ner i tid för att ha tid med hästen. 🤪
Maken reste mycket i jobbet också.

Men jag älskade hästarna och det fanns inte på kartan att sluta där och då. Det är nu när jag ser tillbaka på det som jag undrar ibland vad jag höll på med och för vems skull jag höll på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 199
Senast: Zamira
·
Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 809
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar