Att köpa en rescue

Celija

Trådstartare
Nån gång i framtiden, inte som första hund men kanske som andra hund funderar jag på att köpa en rescue. Men vågar man det? Hur stor kunskap bör man ha så det inte blir katastrof?

Det finns ju ibland valpar också, bör man ta en valp eller en vuxen tycker ni?

Inser att det kanske beror på vad hunden varit med om också, men jag tänker mig ex. gatuhundar utomlands eller
hundar som blivit omhändertagna eller övergivna här i Sverige?

Sv: Att köpa en rescue

Nån gång i framtiden, inte som första hund men kanske som andra hund funderar jag på att köpa en rescue. Men vågar man det? Hur stor kunskap bör man ha så det inte blir katastrof?

Det finns ju ibland valpar också, bör man ta en valp eller en vuxen tycker ni?

Inser att det kanske beror på vad hunden varit med om också, men jag tänker mig ex. gatuhundar utomlands eller
hundar som blivit omhändertagna eller övergivna här i Sverige?

Det första och enda jag tänker på om du går i dessa tankar är Hundstallet. Du vet aldrig vad en gatuhund bär med sig. Har du ingen större brådska har du tid att vänta på att en för dig lämplig hund plus att får du problem kan du rådfråga Hundstallet som har utvärderat hunden under en tid.
Halshugg mig nu inte alla gatuhundsimportägare, många har säkert haft tur.

Jag tycker du ska vända dig till Hundstallet. Jag tycker det är vettigare att ta hand om de hundar som redan finns i Sverige innan man tar in utifrån. :)
Kanske låter lite hårt, men det finns ju oönskade hundar i landet redan, varför inte ge dem ett nytt hem?

Jag hade inte tänkt importera en gauthund privat utan vända mig till en organisation, men detta ligger låååångt fram i tiden så det är inte aktuellt just nu och jag har inte funderat alls över svensk hund eller en utländsk hund.

Ska mejla hundstallet också, men vill gärna höra hur ni på Hund resonerar också. :)

Hur stor kunskap som krävs beror förstås på vilken hund (individ) du väljer. :-) Omplaceringar finns i alla former, att hunden blivit omhändertagen eller övergiven kan lika gärna bero på brister hos förra ägaren (t.ex sjukdom) och hunden är helt ok om än kanske lite understimulerad och med brister i vardagslydnaden.

Jag skulle också i första hand vända mig till hundstallet. Visst, de får främst in större brötiga hundar men även mindre hundar även om de inte alltid syns på hemsidan. De tar emot och sparar din intresseanmälan och hör av sig när/om lämplig hund dyker upp.

Jag har en gatuhund som var min första egna hund. Hon är en härlig hund, har blivit självsäker och framåt, något hon verkligen inte var i början. Men då bodde jag med henne i Spanien i ett drygt halvår innan vi flyttade till Sverige. Jag hade inte så mycket kunskap, bara sunt förnuft. :p Men har lärt mig mycket på vägen, och gjort flera fel också...
Jag tror det är väldigt svårt att hitta en individ som matchar en själv när man inte har möjlighet att umgås med hunden innan, utan tar den på en bild och beskrivning... Jag tror, som de andra i tråden, att det nog är en bra idé att rikta in sig på Hundstallet där man har möjlighet att träffa hunden och dessutom få hjälp om något inte fungerar. Det är svårt att göra om hunden kommer från en organisation i ett annat land!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 152
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 592
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 096
Senast: Farao
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 123
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!