Att komma tillbaka till sporten

_carmenzita_

Trådstartare
Ni som har haft en travhäst, oavsett ras, med senskada (oavsett typ), hur planlade ni er hästs återkomst till sporten, dvs till start?
Hur fick ni den att hålla för påfrestningen som träningen ändå innebär, gick det ens att hålla den fräsch? Hur skodde ni? Hur lade ni upp träningsschemat?

Jag står i begrepp att börja skritta min efter asfalten inom någon vecka, eller rättare sagt, när hovslagaren varit här.
Jag har ju fått mina råd och anvisningar men man funderar ju ändå, för läser man på olika forum och avhandlingar så är även de "generella" anvisningarna olika?
I mitt fall får det ta tid, han har ju åldern för sig (5) så vi ska skritta fram till jul och lägga in trav efetr nyårsvilan när underlaget kommer att vara bättre (bor i Norrland= bra med packad snö på ex.vis banan).

Så hur gjorde ni?
Har DU en häst som du startat efter en senskada?

Senast ändrad:
Sv: Att komma tillbaka till sporten

Jag har haft massor av hästar som startat efter senskador...det jag gjort är att dom gått som vanligt i hage , haft antingen Back on track eller magnetpaddar för cirkulationen..mina skrittade i walkern.
Korta/normala tår..efter lysning när det är ok att trava är det bara att trava på , helst på fast underlag.

Lysa ska jag göra efter nyårsvilan och jag har trots alla rekomendationer varit rätt radikal i någras ögon hittills. Med det menar jag att han har hela tiden fått gå i vanlig hage med de andra, om jag ställt honom i en liten sjukhage misstänker jag att han skulle vandra fram och tillbaka. Jag minns hur deppad han var som unghingst innan han kastrerades och inte kunde gå med sällskap.
Han har gått i hage i nästan 4 månader nu, bulan helt borta men jag väntar på hovslagaren som ska få sko honom. Tvärtå har jag tänkt men brodden känns ju sådär, men vad göra när man har vinter i 5-6 månader.l

Var det inte påkännande att låta dem gå i walkern? Jag syftar då på det böjda spåret?

Fördelen med denna årstid är att det går inte att göra så mycket mer än skritta och för vår del blir det efter vägarna.
Trots att han gått obehindrat i hage så kommer jag att lägga in 15 min skritt nu i början och så småningom öka på, efter nyår hoppas jag på att kunna börja trava lite på banan, det är ju vinterbana då.

Hur lade du upp travschemat? Hur lång tid tog det ungefärligt innan du var igång med snabbjobb, är det rimligt att hoppas på snabbjobb i juni? Det är då 11 månader efter skadan.

Skritt i walkern är ju inte betungande...satt nog igång dom i trav ganska så fort...började med 10 min och ökade 5 min i veckan tills vi var uppe i 35-40 min , där låg jag i en mpnad kanske och sen började dom gå fort...( låga tempon såklart)

Har du böjsena eller gaffelband och vilket ben ( fram eller bak)

OJ!? Det låter ju ändå hoppfullt? Individuellt förstås, men ändå :)

Böjsena, fram.

massera gärna, hela benet så du får "med" cirkulationen från musklerna ner i senan....och även ända ner mot kronleden...cirkulation är facit.

Tack för tipset! Har försökt att "borsta" upp benet och få igång cirkulationen men ska massera också :)

Bra :) Men jag såg inte att det framgått någonstans tidigare i tråden så om det kan hjälpa nån annan är det ju också bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka