Att kasta ut nyckeln genom fönstret...

GotAsecret

Trådstartare
...med fönstret öppet givetvis.
Men det behövde jag göra i Lördags, och kommer antagligen behöva igen, med risk för att nyckeln inte håller :crazy: (så då gör den ju ingen nytta ändå)

Därför behöver jag tips på vad jag kan lägga nyckeln i så den inte riskerar att gå sönder när den landar (svårt att "pricka rätt" när man inte ser ner ordentligt, bor på 3:e våningen), som ändå är väldigt lätt att få ur den ur, så att det inte drar ut på tiden mer än nödvändigt, vid t.ex. en nödsituation där porten är låst.

Så, någon som har någon smart idé? :bump:

Sv: Att kasta ut nyckeln genom fönstret...

Vira in den i en handduk och lägga en gummisnodd om? Behöver kanske inte vara jättehårt virat eller jättemånga varv med snodden, bara det håller ihop tills det kommit ner.

Annars syr kanske en normalhändig människa raskt ihop en enkel, vadderad påse eller liknande? Den behöver väl inte vara jättesnygg?;)

Jag är inte normalhändig...får be någon annan i såfall :D
Problemet med handuk är väl att man inte vet om det funkar förän den är nere, men det kan ju vara värt att testa...allt är nog bättre än inget och jag har en känsla av att det är dyrt att ersätta nycklar :crazy:

Jag la nyckeln i en mössa sist jag gjorde så, funkade utmärkt. :D Annars kan du ju ta en vante om du är rädd att den ska lyckas trilla ur mössan.

Men HUR smart är inte du då? *slår mig för pannan* herregud jag har verkligen iq fiskbulle :crazy:

En strumpa som du rullar ihop o fäster med sitt eget skaft :)

Va? Jag fattar inte alls :o Varför behöver du kasta ut nyckeln och varför skulle nyckeln inte hålla? Att den försvinner lätt i mörker är ju en annan femma :angel:

Ptja, bor man i ett hus utan porttelefon, där porten alltid, eller delar av dygnet är låst, så kan det vara skönt att slippa springa ner och öppna för ev. gäster... ;)

Däremot skulle jag nog inte oroa mig för att nyckeln ska gå sönder, tappas bort däremot.

:idea: Jag började liksom tänka i banor där hon låst inne sig själv och bara kunde komma ut när det öppnades utifrån men det höll inte riktigt med att det hände ofta :o

Va? Jag fattar inte alls :o Varför behöver du kasta ut nyckeln och varför skulle nyckeln inte hålla? Att den försvinner lätt i mörker är ju en annan femma :angel:

Porten låses kl 21, och eftersom jag är kroniskt sjuk där tillståndet ibland förvärras så kan jag ibland behöva hjälp, antingen av kompis som inte kommer in (som nu i lördags) eller ambulanspersonal som inte heller kommer in, och gå ner för att öppna själv är oftast inte att tänka på...
Dessutom är min dörr så att den låser sig så fort man stänger den, så den är alltid låst. Har de då nyckel kommer de in genom den med...

Så att försöka ta sig till fönstret (väldigt lätt eftersom jag ofta sitter vid datorn, hamnar jag på golvet är det ändå inte långt från ett fönster) är betydligt lättare.

Men risken finns att nyckeln går av när den slår ner i asfalten tydligen och det vill jag inte riskera...

Du skulle ha ett sånt där nyckelfodral i skinn eller läder som nyckeln ligger skyddad i :) Du stickar eller virkar möjligtvis inte? Har lurat på att sticka ett sånt till min nyckel :D

en stor kägla eller något som gör den enkel att finna är att föredra.. en plånbok och lägga nycklarna i myntfacket är också enkelt att finna.. du vill ju inte att nyckeln skall kunna ramla ur heller.

lägg nycklarna i en plånbok eller en strumpa, fäst gärna en stor färgglad plastpåse eller ngt så att den syns :)

Porten låses kl 21, och eftersom jag är kroniskt sjuk där tillståndet ibland förvärras så kan jag ibland behöva hjälp, antingen av kompis som inte kommer in (som nu i lördags) eller ambulanspersonal som inte heller kommer in, och gå ner för att öppna själv är oftast inte att tänka på...
Dessutom är min dörr så att den låser sig så fort man stänger den, så den är alltid låst. Har de då nyckel kommer de in genom den med...

Så att försöka ta sig till fönstret (väldigt lätt eftersom jag ofta sitter vid datorn, hamnar jag på golvet är det ändå inte långt från ett fönster) är betydligt lättare.

Men risken finns att nyckeln går av när den slår ner i asfalten tydligen och det vill jag inte riskera...

hur ska du få ut nyckeln genom ett stängt fönster när du ligger på golvet?
dessutom håller en nyckel gatanterat från att bli kastad 3 våningar, asfalt är ett mjukt material som man tex kan spika ner en spik i om man vill. Och vi vet ju alla att spikar inte är av det hårdaste materialet. Så att en nyckel skulle hålla är det ingen tvekan om.
Sist jag ersatte en nyckel så fick jag ta mig iväg för att kopiera en ny och valde att göra det på Gränby centrum där det kostade mig 100kr så speciellt dyrt är det inte heller om vi nu pratar om nödsituationer fortfarande.

Om det nu mot all förmodan skulle krisa så kan dem ta sig igenom en glasruta för att sen kunna öppna porten innifrån....

Annars tycker jag att det låter väldigt enkelt att lägga nyckeln i en handduk eller en vante/mössa eller vad som nu är mjukt och i närheten om man fortfarande är rädd att den ska gå sönder.
Ännubättre är kanske att leta efter en gammal nyckel och kasta ut den ett par gånger och kolla hur den kommer att se ut?

jag har en smart idé. Jag tar lite av allt mitt överblivna reflextyg och syr nåt slags nyckelfodral åt dig, så behöver ingen ambulansnisse slösa tid på att leta efter nycklar i snön. alla glada:)

Att nyckeln skulle gå av tror jag inte heller är så troligt, däremot är det inte speciellt svårt att få "tänderna" på nyckeln att skavas lite och vips så går inte nyckeln in i låset. Vis av egen erfarenhet, var mycket fumlig med mina nycklar när jag var yngre.

TS: Reflexpåse var ju en utmärkt idé, otroligt hur hjälpsamma människor det finns här på buke:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd

Omröstningar

Tillbaka