Att inte ha ihjäl en allergiker

Blueberry

Trådstartare
På min mans sida av familjen finns ett gäng olika matallergier. Om en månad har vi kalas hemma hos oss, med lite olika finger foods att äta - både sött och mer matigt.

Vad kan jag göra för att inte ha ihjäl någon? :cautious:
Jag behöver några alternativ som är fria från både mjölkprotein och ägg, och några som är fria från gluten. Eftersom det är barn inbladade så är det också bra om det är fritt från socker.

Det känns lite som mission impossible?

Jag skulle kontaktat dem direkt för att få tips för att minimera risken för något dumt. Det är ju olika hur känslig man är också, en del kan ju inte äta något som varit ens i närheten av det som de är allergiska/överkänsliga för.

Jag skulle kontaktat dem direkt för att få tips för att minimera risken för något dumt. Det är ju olika hur känslig man är också, en del kan ju inte äta något som varit ens i närheten av det som de är allergiska/överkänsliga för.

Det brukar vara lite blandat på övriga tillställningar i familjen, så det är ingen fara att det tillagas parallellt och förvaras på samma ställe. :)

Det brukar vara lite blandat på övriga tillställningar i familjen, så det är ingen fara att det tillagas parallellt och förvaras på samma ställe. :)

Alltid något :D för det verkar onekligen knepigt att få till det :crazy:

Det enda jag vet i sötväg är att moster brukar göra egna chokladbiskvier och de är ju glutenfria plus att hon gör med mjölkfritt margarin (fast ägg innehåller de ju). Moster har en väninna med dotter som båda har diverse allergier men de biskvierna fungerar (och är vansinnigt goda :d).

Några nötallergiker? Annars är ett förslag på sött chokladbollar gjorda på en mix av dadlar, havregryn, malda nötter, kakao, vanlijsocker och en skvätt honung. Rullas i kokos. Finns andra smaksättningsvarianter också och är i min mening jättegott! Började göra detta som fika åt min kusin som är vegan, så ett tips är att googla sådana recept. Utesluter ju ägg och mjölkprotein och ganska ofta också gluten.

Fruktsallad är min favoritefterrätt på kalas numer. Kan serveras med något "klet" eller som den är, med nötkross, utan nötkross, varje frukt på eget fat eller allt tillsammans. Ofta är man ju ganska nöjd ändå med maten tänker jag.

Nämen det är inte så krångligt alls numera faktiskt. Jag äter varken gluten eller mjölk själv så jag har rätt god koll på sortimentet. Det finns en supergod soygurt som man kan använda som sås, den naturella varianten, sen finns det smaksatta som också funkar som söta desserter, tillsammans med bär blir det ju en höjdare. Mitt tips är att lägga upp allt i massa skålar så att alla kan ta själva. Tofulines glass är ju ljuvlig men det finns ju havrevarianter också för de som inte tål sojaprodukter. Det finns också grädde baserat på soja och många gillar den, men jag tycker den är för söt. Men det är ju en smaksak.
Vanlig korv brukar inte innehålla vare sig gluten eller mjölk så det kan ju funka till barnen. Man får lusläsa förpackningar och diska kärl mellan t ex stekning.
Finns goda pastasorter också gjorda på majs som kanske skulle funka i en pastasallad? Då kan man ju också ställa fram godsaker i olika skålar så folk kan ta efter tycke och smak.

Senast ändrad:
Jo precis. Min sons bästa kompis är superallergisk mot mycket men ffa ägg. Minsta lilla äggbit så är det spruta i låret som gäller och ambulans. Jag är så nojjig så jag använde en ny stekpanna sist jag stekte korv åt dem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka