Att hoppa på höjd

Sheges

Trådstartare
Hej, vad tycker ni om att hoppa mycket höga hinder på träningar? Om man tex. tävlar på LB-nivå men på nästan varje träning hoppar LA-msv. Tycker ni att det är ett måste att hoppa högt för att utvecklas och komma någonstans i lagom takt?

Hur gör ni med höjden?

Själv hoppar ordentligt max en gång i veckan, sedan rider jag massor av låga hinder i mycket trav.

Tacksam för svar, Tilde.

På dom träningarna jag varit på har vi hoppat fram på lägre hinder och sen avslutat med lite linjer och då har ridläraren höjt upp för dom som vill hoppa lite högre. Det är ryttarna som får bestämma höjden, så det har fungerat perfekt.

Jag har dålig koll på hur mycket det skiljer i cm mellan LB och LA-msv. Har inte börjat tävla seriöst än, vi tränar mest än så länge, så tänker inte så mycket på vilken höjd det är, så länge jag känner mig trygg att både häst och jag klarar det. :)

Jag och hoppning tävlar och är inte så på hög nivå än. Men vad jag ser och hör ifrån andra som brukar dom oftast träna högre än vad dom tävlar. Tänker mig nog också att jag kommer göra det. Åker man till en hoppträning så hoppar man ju oftast banor/linjer. Självklart med uppvärmning på låga hinder. Men på slutet brukar dom ligga runt la nivå kanske. Jag tror det är bra att träna högre hemma än vad man tävlar. Självklart kan du inte hoppa 140 hemma för att tävla 130 på d ponny. Men du kanske förstår principen. Jag tror man går in på tävling med ett mycket bättre självförtroende om du själv vet att ni kan mer och ni har gjort svårare saker.

I alla fall min tanke :D

oj, första meningen blev knas. Ska stå: jag och ponnyn hoppar och tävlar men inte på så hög nivån än, LE, LD

Vi hoppar 10-20 cm högre på träning än vad vi tävlar. Utan tränare på egen hand hoppar jag i regel 10cm lägre än jag tävlar.

Hej, vad tycker ni om att hoppa mycket höga hinder på träningar? Om man tex. tävlar på LB-nivå men på nästan varje träning hoppar LA-msv. Tycker ni att det är ett måste att hoppa högt för att utvecklas och komma någonstans i lagom takt?

Hur gör ni med höjden?

Själv hoppar ordentligt max en gång i veckan, sedan rider jag massor av låga hinder i mycket trav.

Tacksam för svar, Tilde.

Höjden sliter ju på hästen, så vi hoppar aldrig högre än vi ska tävla, och inte varje gång på tävlingshöjder heller. Ofta är det teknikträning och lägre. Hoppa högt gör man väl mest för ryttarens skull, för att det är roligt och för att det ska kännas lågt och ofarligt på tävling sen, men för hästen är det väl mest bara slitsamt att hoppa högt var och varannan tävling.

Vi hoppar 10-20 cm högre på träning än vad vi tävlar. Utan tränare på egen hand hoppar jag i regel 10cm lägre än jag tävlar.
Nu var det år sedan jag var tävlingsryttare, men vi gjorde typ detta upplägg. Så det ska vara enkelt för häst och ryttare på tävlingsplatsen. De som tävlade 140-150 hoppade sällan dessa höjder hemma, utan lägre, hästarna och ryttarna var så pass rutinerade.

tränar för tränare högre än vad jag tävlar och hemma så hoppar jag sällan högre än 90.
tävlar dock inte alls nu men då vi tävlade 90-1m så tränade vi på 110 115 för tränare var eller varannan vecka..

Hur gör ni med höjden?

Tacksam för svar, Tilde.

Den hopptränare jag är bekant med, tävlar på 140-150cm.
Den mesta träningen hemma gör han på ca 100-110 cm och så lägger han in enstaka höga skutt.

Jag har en känsla av att rutinerade tävlingsryttare mycket sällan eller aldrig tränar på samma höjd de tävlar, de tränar på lägre höjder för det mesta
Den tränare jag syftar på, tränar sin brors landslagshästar med jämna mellanrum. Så din bild stämmer med min bild.
Även om det bara är en individ jag har som referens.

Jag har en känsla av att rutinerade tävlingsryttare mycket sällan eller aldrig tränar på samma höjd de tävlar, de tränar på lägre höjder för det mesta
ja träna hemma gör man ju inte högt, men för tränare så hoppar även de som tävlar 150 högt. även om de håller sig runt 100-110 hemma.

man går ju efter hästens kapacitet och utbildning, en välutbildad häst som går stadigt i 145 får inte ut ngt av att hoppa små plutt hinder hemma, där är det oftast att de bara hoppas för tränare och på tävling dvs en gång var eller varannan vecka.
medans en mindre utbildad häst kanske behöver hoppa 3 dagar i veckan, men att man då håller det på mini hinder för att få mängdträning.

Vi tävlar 120 klasser i dagsläget. Min tränare är väldigt petnoga med detaljer i alla moment av en bana, och de detaljerna är onödiga att träna på på hög höjd eftersom det ger samma resultat att träna på dessa punkter även på lägre (70-100cm) hinder. Dock är alltid oxrarna ordentligt breddade.
Dock kan vissa hinder, bl.a. B hinder, ligga på 140 under träning mest för att höja mitt och hästens självförtroende och givetvis för att det är vårt mål att kunna hoppa 140 banor, och då måste man ju träna på de höjden också.
Det är trots allt det man tränar på som man blir bra på i slutändan, så det gäller att verkligen träna på alla aspekter på det mest sparsamma/skonsamma sättet som möjligt. :)

Jag tränar för tränare ungefär varannan vecka. Hoppar oftast övningaroch linjer runt metern. Den avslutande banan brukar ligga på 120 - 130 cm. Vi tävlar upp tom 115 cm.
Hemma brukar jag hoppa runt metern med enstaka högre språng.

Hoppar inte ofta hela banhoppningsbanor under tävlingssäsongen, utan det är styrketräning och teknikövningar. Sen kan nått språng ligga runt en decimeter över tävlingshöjd, ibland lite högre ändå.

Följdfråga: Om man inte har som mål att tävla högre än 1,00 finns det då något syfte med att hoppa högre på träning?

Följdfråga: Om man inte har som mål att tävla högre än 1,00 finns det då något syfte med att hoppa högre på träning?
Ja varför inte :), tävling är tävling och träning är träning, dvs tävling ska man kunna innan man ger sig ut, träning ska man experimentera med och se vad man kan ;). Dvs även om jag aldrig kommer runt en 100klass felfritt så hoppar jag gärna högre på träning för tränare och har högre svårighetsgrad :). För vanliga dödlig/icke elit ryttare så är det bra med mängdträning och även att få in tekniken på högre hinder än man ska tävla på.
Visst kan man ha 1m som maxhöjd men jag tycker om att ha tävlings höjden på en säker höjd, dvs jag tränar på 100-110 då jag tävlar 90-100,
Eller det var så innan jag blev dum och rädd för att hoppa :banghead: nu så är ett enskilt räcke på 70cm läskigt.. och jag kommer knappt runt en 80 bana. Samtidigt som jag tycker att det är pytte små hinder.. saknar att bara flyga över och känna att det är enkelt att hoppa.

Jag har precis börjat tävla lite med ponnyn, LD än så länge. För tränare hoppar vi sällan högre än 70 cm, men mer tekniskt och klurigt. Hemma kan jag bygga upp en lätt bana på 85 för att känna in något "högre" språng ibland och så att det känns enkelt på tävling.
Men "höjd" (det är ju egentligen ingen höjd alls att prata om än så länge, men över 65-70 typ) hoppar vi typ en gång varje/varannan vecka. En eller ett par gånger i veckan är det lite lägre skutt och mer tekniskt. Och min favorit: titthinder. Skuttar gärna över små, enkla men konstiga hinder minst en, gärna två gånger i veckan för att vänja in det i ett tidigt skede.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 487
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?