Att hästen spårar...

S

Siluett

Vad innebär det? :confused: Tydligen är det viktigt att hästar gör det(?), men varför? Vad är det för något, varför är det bra, etc etc?

Ni märker att jag inte ha någon koll alls :angel: Hjälp mig! :)

Sv: Att hästen spårar...

Spårar, enkel försklaring är väl att hästen går rakt, sätter under sig jämt och inte går på dubbla spår ( ungefär går snett)

Hästen skall sätta sina bakhovar i linje med sina framhovar på både rakt och böjt spår. Såvida du inte rider någon specifik rörelse, t ex öppna.

vad det är för något har du redan fått svar på, men varför det är bra kommer här en liten förklaring: (ur "Dressyrens Grunder" av Dietmar Specht)

"...Hästens schvung utvecklas i bakdelen...*...vårt mål är att hästen förmedlar sin energi genom ryggen till framdelen. Detta sker bäst på en rak linje. Frambenen skall komma absolut rakt på en linje framför respektive bakben. Det är fel av ryttaren att rätta in bakabenen efter frambenens läge för att erhålla rakhet. Detta medför att bakbenen rör sig 'framåt och åt sidan' i stället för rakt fram. Detta felaktiga sätt att rakrikta medför att en del av den schvung, som är riktad framåt, går förlorad pga sidvärtesrörelsen. Frambenen måste placeras rakt framför bakbenen för att full schvung skall kunna uppnås. ..."

Tack för att du ansträngde dig och skrev det!:)

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 224
Senast: Fiorano
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025