Att hästen spårar..

johannaolsson

Trådstartare
Hej! vill någon vara väldigt snäll och förklara varför och hur hästen spårar?
Jag har inte fått någon bra förklaring på detta. Hur tycker ni det känns när den gör det?
Vad kan vara bra övningar att få med bakdelen för att uppleva detta?

Tacksam för svar, kram. :)

Att hästen spårar innebär att den går med fram- och bakbenen på samma spår. Tittar du rakt framifrån på en häst som spårar så ser du bara frambenen och inte bakbenen. Om hästen inte spårar så kommer man se att bakbenen lite vid sidan om frambenen, antingen till höger eller vänster beroende på vilket håll hästen petar ut rumpan åt.

Man brukar rekommendera att man flyttar framdelen så om hästen svänger ut rumpan åt höger så är det bra träning att rida höger öppna. Förvänd galopp är också en nyttig övning för att få hästen rakare.

Den är rak helt enkelt, det är en viktig aspekt när det gäller att hästen i framtiden ska hålla genom att hästen använder sin kropp på ett liksidigt sätt.

Skolor är alltid ett bra sätt att träna upp styrkan och liksidigheten på. Att förklara den känslan när hästen går rätt och bär upp en på rätt sätt och är jämn, det är dock svårt tycker jag.

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
786
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 034
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver med hopp om att få lite klarhet i vad som gäller angående att gå, d.v.s. lägga spår eller helt enkelt promenera...
2
Svar
20
· Visningar
1 346
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar