Att ha två hästar

S

Salla

Ni som har två hästar (eller flera), hur lägger ni upp er ridning? Rider ni båda hästarna varje dag, eller en varannan dag, eller hur gör ni?

Sv: Att ha två hästar

Jag har två hästar. De går fem dagar i veckan om allt är som det ska. Oftast brukar jag låta båda vila samma dag för att få mer tid till annat eller så blir det naturligt pga mitt jobb.
Tycker två hästar är helt perfekt :)

Jag har 3 hästar, 2st som tränas på tävlingsnivå och 1st som rids när jag hinner som jag även har en medryttare på.
Jag tar oftast hästarna varannan dag, ibland kan jag hinna 2st samma dag om det blir ridbanan, rider jag ut hinner jag bara med 1.

Sen på helgen rider jag så mycket jag hinner, ibland blir det alla 3.

Jag har nästan alltid haft två hästar (eller fler). Det blir till att utnyttja tiden väl om man dessutom ska hinna med jobb/skola. Jag har ofta suttit på första hästen redan vid 06.30-07.00 på morgonen. På kvällarna kunde jag sitta och rida fram till 22.00-23.00. Tur att man har lyse på ridbanan under det mörkare årstiden;)

Normalt så rids mina hästar 5-7 dagar i veckan, beror på ålder och tid på säsongen.

På vår och sommar rider jag båda varje dag.
På höst och vinter går dem varannan dag.

Tycker det funkar bra...

Nu när jag har två hästar förstår jag inte hur jag klarade mig med en :)

Just nu har jag 6st hästar. 5 tävlings hästar och en som bara är ute typ 1gång i veckan :)
Ä ute med dom varannan dag eller oftare :)

Har 10 hästar (varav 4 under 3 år).
Rider 1 5-6 dagar i veckan, övriga 2-4 dagar..
Har medryttare på 2 st.

Brukar ha en inridningshäst under sommaren, då tränas den vart tredje dag och min häst rider jag näst intill varje dag.

Snart kommer en tredje träningshäst hit och då ska jag lägga upp det så att jag tränar dom vartannan dag + en vilodag (blir vart tredje då med för dom två) då jag kan lägga ett längre pass på mig egna på den dagen dom båda vilar.

Har en på 14 och en på 4 rider varannan dag ungefär, 4 åringen kan få någon extra vilo dag mellan beroende på vad som gjorts och skall göras...
Ibland rider jag båda samma dag för att få en egen vilodag dagen efter (bara sköta stalljobbet) Har en som rider "gamlingen" 1-2 ggr i veckan. Har även lite ryttarhjälp med lillen...
Ibland rider vi ut tillsammans....

Jag har två hästar. Men den ena är 27 år och den andra 4 år. Så ingen av dem går jättelånga pass varje dag. Så att rida båda behöver inte ta så lång tid. Jag rider ibland gamlingen och har unghästen som handhäst. Och ibland tömkör jag en av dem. De dagar de vilar helt har jag försökt vara hemma och vila jag med.

Ibland rider jag fler hästar än mina egna. Det fungerar bra.

Hej!
Jag har sju hästar som är ridbara i varierande grad. Rider tre hästar per dag på vardagarna och ca fem hästar per dag på helgerna. En häst åt gången har paus/vila. Unghästarna får längre vila, de vuxna 1-2 veckor åt gången enl rullande schema.
Detta innebär i praktiken att en av hästarna går fem dagar per vecka, övriga 3-4 pass per vecka. Jag tycker det är lagom utifrån hästarnas ålder och träningsnivå.
Jobbar heltid också, ifall någon undrade.
Ridturerna på vardagskvällarna blir inte så långa för varje häst, ca 40 minuter, men det är mycket man hinner träna på den tiden.

Jag har 2 hästar tävlingshästar, Den yngre läggs det ner lite mera tid på men har skola till minst 3 på dagarna så brukar vara i stallet vid 4-5 tiden. Börjar mocka och fixa mat osv släpper in dom (höst och vinter) sedan rider jag dem,oftast brukar jag låta dom vila på olika dagar då man har mer tid till den ena eller den andre :)

När jag haft två ridbara så har grunden varit varannandag, men anpassat en del till hur jag jobbar. Så lägger jag upp det även när jag bara har en.

Jag har ridit båda samma dag eller varsina dagar helt beroende på mitt jobb. Jag jobbar skift nämligen. Så vissa dagar hinner jag inte rida en enda om jag inte ska irra runt i beckmörker i skogen klockan 21 på kvällen. Andra dagar skulle jag hinna rida 5 st, och ytterligare andra dagar hinner jag med planering rida en innan jobbet.

Om jag jobbar må - fred dagtid hade jag ridit dem varannan dag i veckorna, dvs häst 1 ena dagen och häst 2 andra dagen. Och på helgerna i grunden ridit båda båda dagarna men ändrat lite efter 'övriga aktiviteter'

Jag har 2 promenadhästar som jag rider när lusten faller på. Har inget shcema jag går efter men det brukar bli ca 2 ggr i veckan per häst. Sommartid blir det fler turer och vintertid kan det bli mindre.

När jag hade två hästar hann jag inte med det, trots att jag hade båda hemma på gården. Den ena var shettis och kunde inte ridas av mig, så jag hade medryttare.

Jag har två tävlingshästar som går mellan 4-6 dagar i veckan. Beroende på hur tävlingar och träningar ligger.
Jobbar heltid men har lite olika tider, halvskift, när det finns något att köra, lr vad man ska kalla det. Men det blir runt 8 timmar per dag. oftast rider jag bägge samma sagar och låter bägge vila samma dag. Så jag hinner med diverse annat.

Jag har alltid haft 2 lr fler hästar, så jag tycker inte det är jobbigare än något annat, det går av bara farten att rida och greja varje dag.

Jag har haft från en till 5-6 hästar att rida.
Jag rider alla hästarna dem dagar jag är i stallet (alla går på lösdrift och därför behöver jag inte vara i stallet varje dag). Är ute oftast 5 dagar i veckan, ibland mer och ibland mindre.
De äldre hästarna rider jag 5 dagar i veckan, medan unghästarna ibland får vila någon dag extra. Sen rider jag korta stunder på unghästarna och lite längre på dem lite äldre.

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka