Att göra utekatt till innekatt

_saga_

Trådstartare
Bor idag ute på landet och låter mina två katter vara ute hur mycket dom vill, men från november flyttar vi in till stan och således kan dom inte längre vara ute då.
Min ena katt är jag inte orolig över, han kan nöja sig med att vara inne och jag tror att det räcker med att vara på balkongen för honom.
Min andra katt är en omplaceringskatt som jag tog över, en otroligt mild, snäll men något skygg katt som absolut inte vill vara inne mer än nödvändigt.
Hon skriker, klättrar, krafsar i blommor tills man släpper ut henne.
Hon har inte farit illa i sitt liv, men jag tog henne just därför att hennes tidigare ägare gjorde samma sak som jag - flyttade in till stan.

När hon kom till mig var det vinter och hon var rakad, så jag höll henne inne i ca 3 månader varav att hon då och då kissade inne.

Var på semester och min vän hade hand om katterna - då kissade hon inte inne.

MEN
Jag har en backup på om hon inte klarar av att bo i lägenhet, jag har en person som kan tänka sig ta över henne och hon får då bo på landet och vara ute som hon älskar.
Men jag vill såklart ge det ett försök!
Hur kan man underlätta för katterna att anpassa sig till ett liv inomhus?
OM min kära katt inte klarar det här, vore det sjysst mot den andra katten att få en ny kattkompis?

Hur har ni gjort för att hjälpa katterna att anpassa sig till inneliv??
 
Sv: Att göra utekatt till innekatt

Min katthistoria:

På grund av en tragedi i början av september, där min systers hus brann ner och tre av hennes hundar och tre av hennes katter brann inne :cry::cry: så blev jag med katt (deras sista, som överlevde tack vare att han var stallkatt).

Charlie Katt som han heter :D har bott ute i stallet hela tiden de haft honom (han och hans kattsyskon hade blivit övergivna och utslängda på E20 när de var kattungar :( ). Så vi var också lite nervösa om vad han skulle säga om att bli innekatt.

Men han bara äääääälskar det :love:! Att få vara inne, sova i sängen, mysa i soffan... han tror han är i himlen :D! Inga problem med rumsrenhet heller, han gick direkt på lådan från första dagen och klöser inte på något annat än sina klösbrädor. Det har verkligen gått så HIMLA smidigt :banana:! Så det BEHÖVER ju inte vara några problem att få utekatt att bli innekatt, dock är det ju så otroligt individuellt hur katten reagerar, så jag kan bara säga att man får testa sig fram vad katten klarar av/trivs med.

Vi har det så att vi kan släppa ut honom (bor i villa i sommarstugeområde) när han vill, fast nu så är han så bekväm nu att han helst stannar inne ;). Finns det någon möjlighet till att t.ex näta in en balkong eller något så katten kan få lite "ute"känsla?
 
Sv: Att göra utekatt till innekatt

eftersom jag bor som du gör, vet jag av erfarenhet att hon inte vill vara inne.
Den ena katten kommer acceptera det, men hon jag är orolig för tror jag inte hon kommer acceptera det.

Hon har ju möjligheten att vara inne redan, men VILL INTE. Försöker ha henne inne ibland, men det räcker för henne att komma in och äta sen vill hon UT igen. Vinter, som sommar.
Jag VET att vissa katter accepterar som din katt gjort, men min katt har det ju redan som ni har gett honom idag...

Men tack för ditt svar =)
 
Sv: Att göra utekatt till innekatt

Det är inte ovanligt att folk som flyttar ut på landet tar över utekatter från förra ägarna. Jag har sett flera sådana fall vilka alla funkat bra.

Det skulle ju kunna vara en variant ifall det verkar vara vettigt folk som flyttar in där du bor nu.
 
Sv: Att göra utekatt till innekatt

Vet inte om jag hade försökt introducera henne till inomhusliv alls. Utan låtit henne flytta till altenativ hemmet direkt. Du har ju erfarenhet av att hon inte trivs inomhus. Att hålla på och flytta runt henne mellan olika hem är nog ingen bra grej för en redan osäker katt. Men om du ändå tar med henne till stan, se till att göra lägenheten intressant för en katt. Göra typ en "bana" med hyllor, lådor osv som katterna kan klättra runt i, med olika höjdskillnader, gömställen etc. Så att de får ett substitut för vad de har idag.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
788
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 230
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
756
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp