Att förbereda sig själv som ryttare

phie

Trådstartare
Jag har på senare tid blivit mer och mer intresserad av AR. Efter nästan tio års uppehåll från hästar och ridning har jag fått andra perspektiv... Jag känner att det jag försöker åstadkomma på min ridlektion en gång i veckan inte är det jag strävar efter. Vill inte sitta i 45 minuter och "göra halvhalter på ytter och ställa med inner". Jag vill att hästen ska få en chans att ta den tid det krävs för att bli lösgjord och villig att gå i en ändamålsenlig form - inte stressa, inte bråka utan snarare samexistera.

Jag har dock ingen egen häst (ett tillstånd som förhoppningsvis kommer att ändras till hösten) att tillsammans försöka gå den väg jag söker nå i mitt hästhållande. Blabla, nu till min fråga; Hur kan jag, med tanke på mina förutsättningar, få mig som hästmänniska och ryttare att vara förberedd för den akademiska ridkonsten? Hur kan jag få de bitar jag funderar på att falla på plats? Hur ska jag gå tillväga för att komma ett steg på vägen i tanke och handling?

Jag vet, lite luddig och skum fråga men jag hoppas att ni förstår mig ändå :)

Sv: Att förbereda sig själv som ryttare

Läs miljoner böcker, kolla på alla filmer du kan komma över, åk som fotfolk på clinics, och jobba med din kropp (kolla hos naprapat/kiro el dyl att du inte har låsningar som gör dig sned, gymnasticera så att du blir rörlig runt höfterna och stabil i mellangärdet).

Jag håller med Svea.
Läs, titta, inspireras, tänk, reflektera och jämför.

Jag har det senaste året (skaffade unghäst och har inte kunnat rida så mycket själv..) blivit i det närmaste besatt av att åka på clinics och kurser, även för "vanliga" instruktörer, för alltid snappar man upp något matnyttigt.

Lär känna din egen kropp och hur du kan vinkla och vrida den och hur alla dessa små vinklingar och vridningar påverkar hästen. Börja gärna att prova redan på ridskolehästarna!;)

Tack för tipsen, pinky och svea. Ni har inte några bra boktips att skriva ner här på forumet eller PM:a?

Om det är AR du ska hålla på med så bör du ju förstås läsa Bent Branderups böcker Akademisk ridkonst och Rida på kandar.

Vad gäller klassisk dressyr rent generellt så hade jag mycket glädje av Sylvia Lochs böcker när jag höll på att komma igång. The Classical Seat är en rätt bra bok om sitsen, och så finns Dressage in Lightness som är en ridlära, och The Classical Rider som är mer filosofisk och självbiografisk och innehåller en del historia men även användbara ridtips.

Håller med om att det är bra att läsa mycket. För mig föll bitarna samman när jag hittade min instruktör som guidade mig i att omsätta allt jag läst i praktiken. Jag fick inte helheten när jag satt själv.
Mitt råd är alltså: Leta efter en instruktör. Det kanske finns någon som ridit AR ett tag själv i närheten av dig som kan hjälpa dig?
Branderups böcker är bra liksom Katrin Wallbergs häfte: Den akademiska ridkonstens skola. (den är mycket mera detaljerad och beskriver ingående olika rörelser, hur, vad och varför)

Tack för tipsen bigganl, sweet_knorven och svea. "Akademisk ridkonst" har jag och har läst en del gånger, nackdelen med den är att den är rätt så detaljfattig i mitt tycke. Ska kolla in Wallberg och Swifts böcker vid tillfälle :)

Hej. Jag tycker att du fått många bra svar men kan nämna att Katrin Wallberg även skrivit en bok som heter "Skola din häst till ökad samling och hållbarhet".
Den är väldigt pedagogiskt skriven och hon går mycket ingående in på varför man gör si och så, samt att hon beskriver det väldigt bra. Den går att köpa på hennes hemsida. Lycka till!!! Mvh NiNi

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 358
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 113
Senast: Myrten
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
5 027
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross