Att förbjuda

Snuffsan

Trådstartare
Min dotter är 13 år nu. Hon har en kompis i samma ålder vars föräldrar har en lite annan uppfattning om tillvaron än vad jag har.

Föräldrarna har förbjudit killen att lyssna på viss musik samt att se vissa filmer. Och nu pratar vi inte vålds eller porrfilmer, nej bara sådana som de anser olämpliga. Edward Scissorhands är ett exempel. Killen skulle hem till oss och se den på dvd, men fick alltså inte. Jag förklarade för pappan (om han missuppfattat filmens titel) att det är en väldigt känslosam och vacker film om utanförskap och att duga, men icke. Den får han INTE se.

Han får inte absolut lyssna på Metallica, han får inte lyssna på Clash.

Jag trodde inte föräldrar gjorde så här (om de inte är hysteriskt religiösa amerikaner). Är detta något ni känner igen? Vad tycker ni?



Kan ju tillägga att killen lånar min dotters mp3 och lyssnar på hennes musikval så fort han får en chans.:angel:
 
Sv: Att förbjuda

Jag vet dessvärre till och med föräldrar som inte tillåter sina barn att umgås med kompisar med "fel hudfärg" :crazy:.
 
Sv: Att förbjuda

Ett alldeles utmärkt sett att få barn som går bakom ryggen på en, som frossar i det förbjudna. Och som såsmåningom tar avstånd både ifrån sina föräldrar och de "värden" som föräldrna försökt tvinga sina barn in i.

Har två personer som står mig mycket nära som utsatts för det du beskriver, in i absurdum.Båda gångerna har det varit såkallade "kristna" värderingar som barnen skulle skolas in i.
(intressant hur dessa två, nästna likartade uppväxter i skilda världsdelar dragits till mig)

Behöver jag berätta att de idag avskyr både sina föräldrar och kristendomen utan har dragits i totalt motsatt riktning, och dessutom frossat i det förbjudna?
 
Sv: Att förbjuda

Låter lite sjukt med sådan censur. Dessutom måste det ju vara svårt att "ligga steget före" och lyssna in sig på all ny musik. Låter som ett heltidsjobb!

Visst har vår uppfattning "krockat" med föräldrar till döttrarnas kompisar, men det har oftast berott på att våra döttrar inte får se just våldsfilm. Vi har alltså varit noga med från vilken ålder man får se filmerna, eftersom det så fiffigt står på filmomslaget... :angel:
 
Sv: Att förbjuda

Det kommer bara slå tillbaka på dem själva sen.. Tråkigt med den inställningen hos en förälder!
 
Sv: Att förbjuda

Jo sådant finns här i vår by.
Men då så är det religion inblandat i det.

Vi har Sveriges sydligaste Laestadianska församling här i Byn.
Vad finns det hos er?
 
Sv: Att förbjuda

Precis, ska man förbjuda ungdomar något så ska det finnas en vettig anledning annars slår det tillbaka.
Omotiverade förbud fostrar falska och lögnaktiga ungar med dåligt samvete.
Jag kan som förälder tala om vad jag tycker men jag kan inte leva barnens liv.
 
Sv: Att förbjuda

Nej precis, jag kan förstå om man vill förbjuda alkohol och rökning fram tills man är 18, men såna omotiverade handlingar kommer slå tillbaka, då man tar chansen när man väl kan.
 
Sv: Att förbjuda

*kl*

Vad kommer de att tjäna på detta? Tror de att de kommer komma närmre sin son? Att han blir en bättre människa som inte tittar på E Scissorhands?

Jag tror att det är skitsvårt för tonåringar att "lyda" eller infinna sej i regler om de inte ser en vettig anledning. Typ - Du får inte titta på porrfilm för att du är under 18 och det ger en snevriden syn på sex.

Så funkar iaf jag och jag är vuxen. Tycker det är skitsvårt att ta order från arbetsgivare om jag inte ser en vettig anledning. Ta det inte fel nu, men jag vill gärna veta varför jag gör grejjer.
 
Sv: Att förbjuda

Alltså, nu är ju min son mycket yngre än era barn men jag har som policy att försöka hålla på åldersgränser som är utsatta på spel och filmer. Är det saker jag är tveksam på sitter jag med eller kollar/testar själv först. Det där verkade lite överdrivet tycker jag och främjar bara att han smyger med det istället. Om man nu ska envisas med förbud för vissa saker bör man kunna motivera det på ett sådant sätt att barn förstår.
 
Sv: Att förbjuda

Fast där har du ju en "gratis" motivation, att det är en åldersgräns. På metallica är det ingen sån..
 
Sv: Att förbjuda

Svarar allihop:

Familjen är inte religiös. Högutbildad pappa som reser över hela världen i jobbet och ibland tar med familjen. Mamma hemmafru.

Det är inte åldersgränser, utan det som anses olämpligt är det för alltid. Och det behöver altså inte gälla våldsfilmer med hög åldersgräns.

Jag har inte en aning om varför de har dessa förbud, det var liksom inte läge att diskutera det heller.
 
Sv: Att förbjuda

Herregud...:crazy:
Och killen är 13 år?

Jag hade inte många förbud när jag var 13. Gick på fester och rökte och drack.
Det var visserligen inte särskilt bra det heller.
Men inte få titta på vilka filmer man vill när man är 13 låter ju helknäppt.
Och lyssna på musik :confused:
Vilka är föräldrarna att bestämma över sitt barns val av musik...

Min 5-åring tittar gärna på filmer som är läskigare än Edward Scissorhands. Han förstår att det är film och blir inte rädd.
Tror jag började kolla på skräckfilm när jag var runt 9.
 
Sv: Att förbjuda

Jag håller på åldersgränserna vad det gäller film (eller tja, mer eller mindre gör jag det) men att censurera musik skulle aldrig falla mig in.

Detta är en helt vanlig kille utan problem i skolan eller med konstiga gäng eller sånt.
 
Sv: Att förbjuda

Jag tror precis som du Escodobe, att det är ett utmärkt sätt att få barn som går bakom ryggen på en, som frossar i det förbjudna.

Min dotter tycker ändå mer om mig sen hon hörde det här så personligen tjänar jag på det.;)
 
Sv: Att förbjuda

Min dotter är 14 år, hemma får hon titta på filmer som typ Wallander. Riktiga skräckfilmer får hon inte titta på hemma, däremot så kanske hon tittar hos andra och jag känner att hon är så pass gammal så jag inte gärna kan förbjuda andra föräldrar att censurera för min dotters skull! Musik lägger jag mig inte i ett dugg, inte heller litteratur.

Jag har även en son som är 12 år och en som är sju. De två äldsta tycker att jag är en riktig hönsmamma men jag tror på att skydda mina barn från alltför mycket våld. Jag fick se på skräckfilmer när jag var nio år och trots att jag visste att det var film så var jag ändå skräckslagen lång tid efteråt. Detta var jag dock noga att inte visa för mina föräldrar!

Alla mina barn skulle få se Edward Scissorhands. Jag kan inte se det otäcka i den. Däremot är den tragisk och sorglig och väcker många tankar!

//millus=)
 
Sv: Att förbjuda

Jag har inte en aning om varför de har dessa förbud, det var liksom inte läge att diskutera det heller.

Det är inte din ensak och det finns kanske skäl till deras beslut som är mycket rationella.

Kanske har sonen problem som inte du känner till?

Jag skulle råda dig att inte vara så snabb att döma. Dessutom undrar jag varför du erbjuder din dotter och kompis att se på barnförbjuden film?

Vad gäller musikcensuren så är den kanske svårare att förstå för en ganska liberal förälder, men även där kanske det finns fullt naturliga skäl?

Jag tycker du skall vara lite ödmjuk inför det faktum att det finns många bra och kompetenta föräldrar trots att de inte delar dina åsikter. Bara för att barnuppfostran är annorlunda så behöver den inte vara dålig.
 
Senast ändrad:
Sv: Att förbjuda

Alla mina barn skulle få se Edward Scissorhands. Jag kan inte se det otäcka i den. Däremot är den tragisk och sorglig och väcker många tankar!
//millus=)

Men du vet ju inte vad den här pojken har varit med om, eller hur? Den filmen kanske inte är lämplig av många skäl.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 375
Övr. Barn I måndags fyllde min äldsta son hela 10 år. Stolt och glad grabb, 10 år är ett stort steg mot att bli stor, tycker han. Och det är det...
Svar
18
· Visningar
1 962
Senast: Mustasukka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp